Analysis of secondary education and professional education according to the PNE goals (2014-2024)
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.10488Keywords:
Plano Nacional de Educação , Secondary Education , Professional EducationAbstract
Based on data from the Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios [National Household Sample Survey] (2022) and basic education census, we evaluate whether Goal 3 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024), which sought to universalize schooling for the population aged 15 to 17 and raise the net enrollment rate in secondary education to 85%, has been achieved. As there is a direct relationship between some of the goals, the results for goals 2, 6, 7 and 11 were incorporated into the evaluation of Goal 3. We concluded that the failure to achieve Goal 3 is due to distortions that already exist in basic education. Factors related to socio-economic conditions and inequalities relating to race have a negative impact on the universalization of secondary education and on increasing the participation of young people aged 18 to 24 in higher education.
Downloads
References
Amaral, N. C. (2014). Financiamento da educação básica e o PNE: Ainda e sempre, muitos desafios. Retratos da Escola, 8(15), 293-311. https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/443
Araujo, R. M. de L. (2019). Ensino médio brasileiro: Dualidade, diferenciação e desigualdade social. Cadernos de Pesquisa, 26(4), 107-122. https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n4p107-122 DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n4p107-122
Araujo, R. M. de L., & Frigotto, G. (2015). Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, 52(38), 61-80. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956 DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956
Castro, C. de M. (1997). O secundário: Esquecido em um desvão do ensino? [Textos para Discussão n. 2]. MEC; Inep. http://td.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3775/3505
Catto, A. (2023, 2 fevereiro). Pobreza social bate recorde e atinge 64,6 milhões de brasileiros durante pandemia, diz estudo: Entre 2020 e 2021, 11,7 milhões de pessoas entraram em situação de pobreza, elevando a 30,4% a taxa de pessoas nessa condição. g1. https://g1.globo.com/economia/noticia/2023/02/02/pobreza-social-bate-recorde-e-atinge-646-milhoes-de-brasileiros-durante-pandemia-diz-estudo.ghtml
Caú, J. N. A. (2017). A juventude do curso técnico integrado em agropecuária do IFPE: Desejos, expectativas e experiências vivenciadas para construção do seu projeto de vida [Tese de doutorado, Universidade Federal de Pernambuco]. Attena – Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/25209
Cunha, L. A. (1998). Ensino médio e ensino técnico: De volta ao passado? Educação e Filosofia, 12(24), 65-89. https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/846
Fasolo, C. P., & Castioni, R. (2017). Educação profissional no PNE 2014-2024: Contexto de aprovação e monitoramento da meta 11. Linhas Críticas, 22(49), 577-597. https://doi.org/10.26512//lc.v22i49.4946 DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.4946
Ferretti, C. J. (2018). A reforma do ensino médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, 32(93), 25-42. https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028 DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028
Ferretti, C. J., & Silva, M. R. da. (2019). Dos embates por hegemonia e resistência no contexto da reforma do ensino médio. Revista Trabalho Necessário, 17(32), 114-131. https://doi.org/10.22409/tn.17i32.p28305 DOI: https://doi.org/10.22409/tn.17i32.p28305
Frigotto, G., Ciavatta, M., & Ramos, M. (Orgs.). (2005). Ensino médio integrado: Concepção e contradições. Cortez.
Gonçalves, S. da R. V. (2017). Interesses mercadológicos e o “novo” ensino médio. Retratos da Escola, 11(20), 131-145. https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/753 DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.753
IDados. (2019, 1 agosto). Diploma de ensino superior e ocupação de ensino médio ou fundamental. Blog IDados. https://blog.idados.id/diploma-de-ensino-superior-e-ocupacao-de-ensino-medio-ou-fundamental
IDados. (2022, 26 abril). Quais são as ocupações que mais empregam jovens no Brasil? Blog IDados. https://blog.idados.id/ocupacoes-mais-empregam-jovens-brasil/
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2023). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: Educação. IBGE. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/17270-pnad-continua.html?edicao=39295&t=resultados
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2011). Sinopse Estatística da Educação Básica 2011. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2015). Sinopse Estatística da Educação Básica 2014. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023a). Sinopse Estatística da Educação Básica 2022. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023b). Sinopse Estatística da Educação Básica 2022: Taxas de Rendimento Escolar. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/taxas-de-rendimento-escolar
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023c). Sinopse Estatística da Educação Superior 2022. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduaca
Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. (1971). Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS//L5692.Htm
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Lima, M., & Maciel, S. L. (2022). Os ataques em curso contra a Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, 1(22), Artigo e13780. https://doi.org/10.15628/rbept.2022.13780 DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2022.13780
Melo, T. G. S. de, & Moura, D. H. (2017). PNE (2001-2010), PNE (2014-2024): Orientações para a educação profissional no Brasil. Holos, 3, 3-15. https://doi.org/10.15628/holos.2017.5766 DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2017.5766
Ministério da Educação. (2024, 25 julho). Novos campi de institutos federais iniciam obras em 2024. Ministério da Educação. https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/julho/novos-campi-de-institutos-federais-iniciam-obras-em-2024
Motta, V. C. da, & Frigotto, G. (2017). Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida Provisória n. 746/2016 (Lei n. 13.415/2017). Educação & Sociedade, 38(139), 355-372. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017176606 DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176606
Nogueira, S. C. C., & Mourão, A. R. B. (2016). Educação profissional no PNE 2014-2024: Tendências e desafios. Revista Amazônida, 1(1), 118-131. https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/3546
Parecer CNE/CEB n. 8, de 5 de maio de 2010. (2010). Estabelece normas para aplicação do inciso IX do artigo 4º da Lei n. 9.394/96 (LDB), que trata dos padrões mínimos de qualidade de ensino para a Educação Básica pública. Brasília, DF. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECEBN82010.pdf?query=documento
Todos pela Educação. (2017). Repensar o ensino médio. Todos pela Educação. https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/131.pdf
Todos pela Educação. (2021). Anuário Brasileiro da Educação Básica 2021. Todos pela Educação; Moderna. https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/07/Anuario_21final.pdf
Torres, C. da S. (2020). Experiência formativa e inserção no mundo do trabalho de egressos do ensino médio integrado [Dissertação de mestrado]. Instituto Federal do Sertão Pernambucano.
Torres, H. da G., França, D., Teixeira, J., Camelo, R., & Fusaro, E. (2013). O que pensam os jovens de baixa renda sobre a escola. Fundação Victor Civita. https://criancaeconsumo.org.br/wp-content/uploads/2014/02/148612915-Relatorio-Jovens-Pensam-Escola.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).