Meta-evaluation: Analysis of the evaluation path of the PME/Dourados 2015-2024

Authors

  • Evally Solaine de Souza Rodrigues Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados-MS, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6144-552X
  • Maria Alice de Miranda Aranda Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados-MS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.11069

Keywords:

Evaluation of Education Plans, Educational Policy, Planning of Education Systems

Abstract

This article presents the conclusive results of a doctoral research project in education aiming at evaluating the merit and worth of the process of monitoring the Plano Municipal de Educação [Municipal Education Plan] of Dourados-MS. It used the evaluation standards of the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation, documentary research and field research. Among the documents analyzed, we highlight the Plan’s monitoring and evaluation reports drawn up by the Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação [Municipal Monitoring and Evaluation Commission] between 2015 and 2021. The empirical investigation used semi-structured interviews, questionnaires and non-participant observation of the Commission’s meetings. The data points to the Plan’s lack of evaluation, thus creating demands that need to be addressed as soon as possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evally Solaine de Souza Rodrigues, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados-MS, Brasil

Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). É professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus do Pantanal (UFMS/CPAN). Contato: evallyrodrigues@gmail.com / evallyrodrigues@ufms.br

Maria Alice de Miranda Aranda, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados-MS, Brasil

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Doutora, Mestra e Especialista em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). É professora Associada e, atualmente, Diretora da Faculdade de Educação (FAED) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Contato: mariaaranda@ufgd.edu.br / mariaalicearanda@gmail.com

References

Ala-Harja, M., & Helgason, S. (2000). Em direção às melhores práticas de avaliação. Revista do Serviço Público, 51(4), 5-60. https://doi.org/10.21874/rsp.v51i4.334

Arelaro, L. R. G. (2015). É possível implantar, em curto prazo, um sistema nacional de educação no Brasil? In A. Caldas (Org.), O Plano Nacional de Educação e o sistema nacional de educação (pp. 31-50). Appris.

Arretche, M. T. S. (2001). Tendências no estudo sobre avaliação. In E. M. Rico (Org.), Avaliação de políticas sociais: Uma questão em debate (3ª ed., pp. 29-39). Cortez.

Bauer, A. (2019). “Quão ‘bom’ é suficiente?”: Definição de critérios avaliativos de valor e mérito. Estudos em Avaliação Educacional, 30(73), 14-43. https://doi.org/10.18222/eae.v30i73.5879

Bordenave, J. E. D. (1983). O que é participação? (6ª ed.). Brasiliense.

Davok, D. F. (2006). Modelo de meta-avaliação de processos de avaliação da qualidade de cursos de graduação [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/88899

Decreto n. 184, de 15 de março de 2021. (2021). Nomeia, substitui e reconduz titulares e suplentes membros da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação de Dourados – CMMA-PME e Equipe Técnica e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 23(5.378), 4-5. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2021/03/24-03-2021.pdf

Decreto n. 324, de 3 de maio de 2021. (2021). Homologa o Regimento Interno da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação (CMMA-PME) Dourados-MS 2015-2024. Diário Oficial de Dourados, 23(5.408), 12-14. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2021/05/10-05-2021.pdf

Decreto n. 363, de 5 junho de 2017. (2017). Dispõe sobre a nomeação da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação de Dourados – CMMA-PME e Equipe Técnica e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 19(4.469), 2-3. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2017/06/07-06-2017-Supl.pdf

Decreto n. 2.520, de 15 de julho de 2016. (2016). Dispõe sobre a nomeação da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação de Dourados – CMMA-PME e Equipe Técnica e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 18(4.256), 2. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2016/07/21-07-2016.pdf

Demo, P. (1995). Cidadania tutelada e cidadania assistida. Autores Associados.

Dourado, L. F. (2017). Plano Nacional de Educação: O epicentro das políticas de Estado para a educação brasileira. Imprensa Universitária; Anpae.

Elliot, L. G. (2011). Meta-avaliação: Das abordagens às possibilidades de aplicação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19(73), 941-964. https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000500011

Figueiredo, M. F., & Figueiredo, A. M. C. (1986). Avaliação política e avaliação de políticas: Um quadro de referência teórica. Análise & Conjuntura, 1(3), 107-127. https://picture.iczhiku.com/resource/paper/whksjoUKOudfEbXb.pdf

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2012). Os indígenas no Censo Demográfico 2010: Primeiras considerações com base no quesito cor ou raça. IBGE. https://www.ibge.gov.br/indigenas/indigena_censo2010.pdf

Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (JCSEE). (1994). The program evaluation standards: how to assess evaluations of educational programs. (2ed.) Sage.

Lei n. 3.904, de 23 de junho de 2015. (2015). Aprova o Plano Municipal de Educação do Município de Dourados do Estado do Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Dourados, MS. https://www.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2015/07/Lei-n%C2%BA-3904-Plano-Municipal-de-Educa%C3%A7%C3%A3o-PME.pdf

Lei n. 4.268, de 20 de maio de 2019. (2019). Dispõe sobre alteração de dispositivos da Lei n. 3.904 de 23 de junho de 2015 que aprova o Plano Municipal de Educação do Município de Dourados do Estado do Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 21(4.938), 2. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2019/05/31-05-2019.pdf

Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

Lima, A. B. (2009). Conselho de Educação e controle social: A necessidade de movimentos sociais. In Anais da 32. Reunião Anual da Anped (pp. 1-16). Anped. http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/trabalhos/GT03-5615--Int.pdf

Machado, T. R., Chaise, R. M., & Elliot, L. G. (2016). A meta-avaliação como instrumento de qualidade nas políticas públicas: O Programa Segundo Tempo. Meta: Avaliação, 8(especial), 1-20. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v8i0.1034

Oliveira, M. dos S. (2017). Do Plano Nacional aos Planos Municipais de Educação: Estudo do município de Naviraí – MS [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Grande Dourados]. Portal UFGD. http://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/MESTRADO-DOUTORADO-EDUCACAO/MARLI%20DOS%20SANTOS%20DE%20OLIVEIRA.pdf

Rodrigues, E. S. de S. (2022). Meta-avaliação em planejamento educacional: O processo de monitoramento e avaliação do PME/Dourados em foco [Tese de doutorado, Universidade Federal da Grande Dourados]. Repositório Institucional da UFGD. https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/5354

Scriven, M. (1991). Evaluation thesaurus. Sage.

Silva, M. S. P. da. (2005). O planejamento em educação. In A. R. Souza, A. B. Gouveia, M. R. Silva, & S. F. Schwendler. Gestão da escola pública (pp. 27-47, Caderno 2: Planejamento e Trabalho Coletivo). UFPR. http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/fev_2014/NRE/10o_planejamento_em_educacao_marcelo_soares.pdf

Souza, A. C. (2018). Meta-avaliação das políticas de cotas: Um estudo de processos nas universidades estaduais paranaenses [Tese de doutorado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório Institucional da UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/9744/SOUZA_Andreliza_2018.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Stufflebeam, D. L. (2001). The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, 22(2), 183-209. https://doi.org/10.1177/109821400102200204

Worthen, B. R., Sanders, J. R., & Fitzpatrick, J. L. (2004). Avaliação de programas: Concepções e práticas. Edusp; Gente.

Yarbrough, D. B., Shulha, L. M., Hopson, R. K., & Caruthers, F. A. (Orgs.). (2010). The program evaluation standards: A guide for evaluators and evaluation users (3rd ed.). Sage.

Published

2024-12-04

How to Cite

Rodrigues, E. S. de S., & Aranda, M. A. de M. (2024). Meta-evaluation: Analysis of the evaluation path of the PME/Dourados 2015-2024. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e11069. https://doi.org/10.18222/eae.v35.11069

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024