Meta-evaluation: Analysis of the evaluation path of the PME/Dourados 2015-2024
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.11069Keywords:
Evaluation of Education Plans, Educational Policy, Planning of Education SystemsAbstract
This article presents the conclusive results of a doctoral research project in education aiming at evaluating the merit and worth of the process of monitoring the Plano Municipal de Educação [Municipal Education Plan] of Dourados-MS. It used the evaluation standards of the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation, documentary research and field research. Among the documents analyzed, we highlight the Plan’s monitoring and evaluation reports drawn up by the Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação [Municipal Monitoring and Evaluation Commission] between 2015 and 2021. The empirical investigation used semi-structured interviews, questionnaires and non-participant observation of the Commission’s meetings. The data points to the Plan’s lack of evaluation, thus creating demands that need to be addressed as soon as possible.
Downloads
References
Ala-Harja, M., & Helgason, S. (2000). Em direção às melhores práticas de avaliação. Revista do Serviço Público, 51(4), 5-60. https://doi.org/10.21874/rsp.v51i4.334
Arelaro, L. R. G. (2015). É possível implantar, em curto prazo, um sistema nacional de educação no Brasil? In A. Caldas (Org.), O Plano Nacional de Educação e o sistema nacional de educação (pp. 31-50). Appris.
Arretche, M. T. S. (2001). Tendências no estudo sobre avaliação. In E. M. Rico (Org.), Avaliação de políticas sociais: Uma questão em debate (3ª ed., pp. 29-39). Cortez.
Bauer, A. (2019). “Quão ‘bom’ é suficiente?”: Definição de critérios avaliativos de valor e mérito. Estudos em Avaliação Educacional, 30(73), 14-43. https://doi.org/10.18222/eae.v30i73.5879
Bordenave, J. E. D. (1983). O que é participação? (6ª ed.). Brasiliense.
Davok, D. F. (2006). Modelo de meta-avaliação de processos de avaliação da qualidade de cursos de graduação [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/88899
Decreto n. 184, de 15 de março de 2021. (2021). Nomeia, substitui e reconduz titulares e suplentes membros da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação de Dourados – CMMA-PME e Equipe Técnica e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 23(5.378), 4-5. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2021/03/24-03-2021.pdf
Decreto n. 324, de 3 de maio de 2021. (2021). Homologa o Regimento Interno da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação (CMMA-PME) Dourados-MS 2015-2024. Diário Oficial de Dourados, 23(5.408), 12-14. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2021/05/10-05-2021.pdf
Decreto n. 363, de 5 junho de 2017. (2017). Dispõe sobre a nomeação da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação de Dourados – CMMA-PME e Equipe Técnica e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 19(4.469), 2-3. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2017/06/07-06-2017-Supl.pdf
Decreto n. 2.520, de 15 de julho de 2016. (2016). Dispõe sobre a nomeação da Comissão Municipal de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação de Dourados – CMMA-PME e Equipe Técnica e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 18(4.256), 2. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2016/07/21-07-2016.pdf
Demo, P. (1995). Cidadania tutelada e cidadania assistida. Autores Associados.
Dourado, L. F. (2017). Plano Nacional de Educação: O epicentro das políticas de Estado para a educação brasileira. Imprensa Universitária; Anpae.
Elliot, L. G. (2011). Meta-avaliação: Das abordagens às possibilidades de aplicação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19(73), 941-964. https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000500011
Figueiredo, M. F., & Figueiredo, A. M. C. (1986). Avaliação política e avaliação de políticas: Um quadro de referência teórica. Análise & Conjuntura, 1(3), 107-127. https://picture.iczhiku.com/resource/paper/whksjoUKOudfEbXb.pdf
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2012). Os indígenas no Censo Demográfico 2010: Primeiras considerações com base no quesito cor ou raça. IBGE. https://www.ibge.gov.br/indigenas/indigena_censo2010.pdf
Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (JCSEE). (1994). The program evaluation standards: how to assess evaluations of educational programs. (2ed.) Sage.
Lei n. 3.904, de 23 de junho de 2015. (2015). Aprova o Plano Municipal de Educação do Município de Dourados do Estado do Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Dourados, MS. https://www.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2015/07/Lei-n%C2%BA-3904-Plano-Municipal-de-Educa%C3%A7%C3%A3o-PME.pdf
Lei n. 4.268, de 20 de maio de 2019. (2019). Dispõe sobre alteração de dispositivos da Lei n. 3.904 de 23 de junho de 2015 que aprova o Plano Municipal de Educação do Município de Dourados do Estado do Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Diário Oficial de Dourados, 21(4.938), 2. https://do.dourados.ms.gov.br/wp-content/uploads/2019/05/31-05-2019.pdf
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Lima, A. B. (2009). Conselho de Educação e controle social: A necessidade de movimentos sociais. In Anais da 32. Reunião Anual da Anped (pp. 1-16). Anped. http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/trabalhos/GT03-5615--Int.pdf
Machado, T. R., Chaise, R. M., & Elliot, L. G. (2016). A meta-avaliação como instrumento de qualidade nas políticas públicas: O Programa Segundo Tempo. Meta: Avaliação, 8(especial), 1-20. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v8i0.1034
Oliveira, M. dos S. (2017). Do Plano Nacional aos Planos Municipais de Educação: Estudo do município de Naviraí – MS [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Grande Dourados]. Portal UFGD. http://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/MESTRADO-DOUTORADO-EDUCACAO/MARLI%20DOS%20SANTOS%20DE%20OLIVEIRA.pdf
Rodrigues, E. S. de S. (2022). Meta-avaliação em planejamento educacional: O processo de monitoramento e avaliação do PME/Dourados em foco [Tese de doutorado, Universidade Federal da Grande Dourados]. Repositório Institucional da UFGD. https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/5354
Scriven, M. (1991). Evaluation thesaurus. Sage.
Silva, M. S. P. da. (2005). O planejamento em educação. In A. R. Souza, A. B. Gouveia, M. R. Silva, & S. F. Schwendler. Gestão da escola pública (pp. 27-47, Caderno 2: Planejamento e Trabalho Coletivo). UFPR. http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/fev_2014/NRE/10o_planejamento_em_educacao_marcelo_soares.pdf
Souza, A. C. (2018). Meta-avaliação das políticas de cotas: Um estudo de processos nas universidades estaduais paranaenses [Tese de doutorado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório Institucional da UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/9744/SOUZA_Andreliza_2018.pdf?sequence=7&isAllowed=y
Stufflebeam, D. L. (2001). The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, 22(2), 183-209. https://doi.org/10.1177/109821400102200204
Worthen, B. R., Sanders, J. R., & Fitzpatrick, J. L. (2004). Avaliação de programas: Concepções e práticas. Edusp; Gente.
Yarbrough, D. B., Shulha, L. M., Hopson, R. K., & Caruthers, F. A. (Orgs.). (2010). The program evaluation standards: A guide for evaluators and evaluation users (3rd ed.). Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).