Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.6325Keywords:
Socio-Educational Inequalities, Socio-Economic Level, Elementary School, BrazilAbstract
This paper aims to contribute to the research on inequality and school effectiveness by mapping the distribution of educational opportunities in Brazil based on data from the 2013 SAEB. To do so, we evaluated the opportunities of elementary school students to have access, according to their socioeconomic level (NSE), to more qualified teachers and schools with better physical, human and pedagogical resources. We have demonstrated that the student’s socioeconomic level is an important variable in the distribution of educational opportunities in Brazil, even in a context of expansion and universalization of access to elementary education.
Downloads
References
ALBERNAZ, A.; FERREIRA, F.; FRANCO, C. Qualidade e equidade na educação fundamental brasileira. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 32, n. 3, p. 453-476, dez. 2002.
ALVES, F. Políticas educacionais e desempenho escolar nas capitais brasileiras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 134, p. 413-440, maio/ago. 2008.
ARRETCHE, M. Federalismo e relações intergovernamentais no Brasil: a reforma de programas sociais. Revista Dados, Rio de Janeiro, v. 45, n. 3, p. 431-458, 2002.
ARRETCHE, M. Classe média, desigualdade e eleições. Valor Econômico, São Paulo, p. 6, 6 fev. 2014.
ARRETCHE, M. Democracia e redução da desigualdade: a inclusão dos outsiders. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 33, n. 96, jan. 2018. Disponível em: http://dx.doi. org/10.17666/339613/2018. Acesso em: 8 nov. 2019.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE PESQUISA. Critério de classificação econômica Brasil 2013. Disponível em: http://www.abep.org/criterio-brasil. Acesso em: 22 jul. 2015.
BARBOSA, M. E.; FERNANDES, C. A escola brasileira faz a diferença? Uma investigação dos efeitos da escola na proficiência dos alunos de 4ª série. In: FRANCO, C. (org.). Promoção, ciclos e avaliação educacional. Curitiba: Artmed. 2001. p. 155-172.
BOSER, U.; WILHELM, M.; HANNA, R. The Power of the Pygmalion Effect: teachers expectations strongly predict college completion. [S.l.]: Center for American Progress, 6 out. 2014. Disponível em: https://www.americanprogress.org/issues/education/report/2014/10/06/96806/the-power-of- the-pygmalion-effect/. Acesso em: 30 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Formação. Brasília, MEC, 2015. Disponível em: http:// sejaumprofessor.mec.gov.br/internas.php?area=como&id=formacao. Acesso em: 24 jun. 2018.
BROOKE, N.; SOARES, J. F. (org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
CARNOY, M. A vantagem acadêmica de Cuba: por que seus alunos vão melhor na escola. São Paulo: Ediouro, 2009.
DUQUESNE UNIVERSITY. The Pygmalion Effect. Pittsburgh: Duquesne University, [s.d.] Disponível em: http://www.duq.edu/about/centers-and-institutes/center-for-teaching-excellence/ teaching-and-learning/pygmalion. Acesso em: 30 ago. 2015.
ESPÓSITO, Y. L.; DAVIS, C.; NUNES, M. M. Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar: o modelo adotado pelo estado de São Paulo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, p. 25-53, jan./abr. 2000.
FARRELL, J. P. Changing conceptions of equality of education. In: ARNOVE, R.; TORRES, C. A. (org.). Comparative education: the dialectic of the global and the local. Lanham, MD: Rowman and Littlefield Publishers, 1999. p. 197-216.
FRANCO, C.; BONAMINO, A. Projeto GERES: principais características e resultados parciais. Rio de Janeiro: Laboratório de Avaliação da PUC, 2006.
FRANCO, C. et al. Mathematics teachers, reform, and equity: results from the Brazilian national assessment. Paper presented at Global Conference on Education Research in Developing and Transition Countries. Prague, Czech Republic. 2005.
LIMA, L. C. A. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetória. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 50, p. 593-598, set./dez. 2011.
LOUZANO, P. Do Schools Matter in Brazil? Excellence and equity in Brazilian primary education. 2007. 144f. Thesis (Doctorate in Education) – Graduate School of Education, Harvard University, Cambridge, 2007.
PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991.
PEREIRA, D. R. Fatores associados ao desempenho escolar nas disciplinas de Matemática e de Português no Ensino Fundamental: uma perspectiva longitudinal. 2006. 104f. Tese (Doutorado em Demografia) – Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
RAUDENBUSH, S. W.; WILLMS, J. D. The estimation of school effects. Journal of Educational and Behavioral Statistics, Los Angeles, v. 20, n. 4, p. 307-337, dez. 1995.
RICE, J. K. The impact of teacher experience: examining the evidence and policy implications. The international center for analysis of longitudinal data in education research. Washington DC: Urban Institute, 2010.
ROSENTHAL, R.; JACOBSEN, L. Pygmalion in the classroom: teacher expectation and pupils’ intellectual development. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.
SIMIELLI, L. E. R. Equidade educacional no Brasil: análise das oportunidades educacionais em 2001 e 2011. 2015. 133 f. Tese (Doutorado em Administração Pública e Governo) – Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2015.
SOARES, J. F. Qualidade e equidade na Educação Básica brasileira: fatos e possibilidades. In: BROCK, C.; SCHWARTZMAN, S. (org.). Os desafios da Educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. p. 87-114.
SOARES, J. F. Melhoria do desempenho cognitivo dos alunos do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 135-160, jan./abr. 2007.
SOARES, J. F.; ALVES, M. Desigualdades raciais no sistema de educação básica brasileiro. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 147-165, jan./jun. 2003.
SOARES, S. O ritmo na queda da desigualdade no Brasil é aceitável? Revista de Economia Política, São Paulo, v. 30, p. 364-380, jul./set. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).