Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v31i78.7203

Keywords:

Education Assessment, Assessment Methods, Factor Analysis, Item Response Theory

Abstract

The Item Response Theory model used in many educational tests in Brazil, such as the Exame Nacional do Ensino Médio [National Exam of Upper Secondary Education], requires that items be unidimensional. This research therefore aimed to analyze whether the items of this exam contain such an assumption. Based on a random sample of participants who took the exam in 2017, the dimensionality of its tests was investigated using the Parallel Analysis test and the Full Information Factor Analysis. The results show that some items are not unidimensional.

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Author Biographies

Leandro Araujo de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Canindé-CE, Brasil

Doutor em educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

José Airton de Freitas Pontes Junior, Universidade Estadual do Ceará (Uece), Fortaleza-CE, Brasil

Doutor em educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). 

 

Adriana Eufrásio Braga, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil

Doutora em educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente da Universidade Federal do Ceará (UFC), do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE).

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Published

2020-12-01

How to Cite

Sousa, L. A. de, Pontes Junior, J. A. de F., & Braga, A. E. (2020). Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?. Estudos Em Avaliação Educacional, 31(78), 554–576. https://doi.org/10.18222/eae.v31i78.7203