Quality of the Natural Sciences items in the Enem: Overview from 2009 to 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10972

Keywords:

Psychometrics, Science Teaching, Educational Evaluation, Exame Nacional do Ensino Médio

Abstract

The use of the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam] as a gateway to higher education grants it a significant role in individuals’ lives. In light of this, it is essential that the exam demonstrates minimum quality standards, contributing to an equitable selection of candidates. The aim of this article was to analyze specific psychometric quality indicators concerning the editions from 2009 to 2022. The study focused on classifying the Chemistry, Biology, and Physics items as good, questionable, or poor. For this purpose, the parameters of the components were estimated using Item Response Theory. The results showed that many items did not adequately assess the proficiency intended in the exam. Future studies are encouraged to include a pedagogical analysis of the questions.

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Author Biography

Patrick Alves Vizzotto, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Diamantina-MG, Brasil

Licenciado em Física, Mestre e Doutor em Educação em Ciências e Professor do curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Diamantina/MG – Brasil. Tem interesse na área de Educação em Ciências, desenvolvendo estudos voltados para: Avaliação da Alfabetização Científica, Métodos quantitativos para pesquisa em Educação em Ciências e Psicometria aplicada à pesquisa educacional.

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Published

2024-12-20

How to Cite

Vizzotto, P. A. (2024). Quality of the Natural Sciences items in the Enem: Overview from 2009 to 2022. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10972. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10972

Issue

Section

Large-Scale Evaluation in Latin America