Ethics in additional language assessment: from the teacher’s attitude to the assessment instrument

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.8641

Keywords:

Ethics, Assessment of Learning, Language Learning, Assessment Instruments

Abstract

This is a ref lective and proposition essay that focuses on the articulation between an ethical perspective and the classroom assessment of additional languages. The terms ethics and moral are discussed, and the development of assessment over the centuries is presented to help us understand its historical relativism. The creation of codes of ethics and guidelines for good assessment practices is contextualized and, in an attempt to go beyond the philosophical and behavioural concepts of ethics and justice, we aimed at materializing such concepts by means of the compliance of the basic principles of assessment in the design and/or use of classroom assessment instruments by language teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luzia Alessandra Pinheiro, Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEDF), Brasília-DF, Brasil

Professora de francês da Secretaria de Educação do Distrito Federal desde 1997. Graduada em Letras Português e Francês e respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Uberlândia (1995 - 1997). Possui Especialização em Coordenação Pedagógica pela Universidade de Brasília (2015). É mestre em Linguística Aplicada com pesquisa em avaliação em francês língua estrangeira pela Universidade de Brasília (2018).

References

BACHMAN, L. F.; PALMER, A. Language testing in practice: designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press, 1996.

BACHMAN, L. F.; PALMER, A. Language assessment in practice. Oxford: Oxford University Press, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BROWN, H. D.; ABEYWICKRAMA, P. Language assessment: principles and classroom practices. New York: Pearson, 2018.

CHOMSKY, N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge: The MIT Press, 1965.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Edições Asa, 2001.

CRISOL MOYA, E.; ROMERO LÓPEZ, M. A. Práctica docente versus ética docente: hacia la mejora de la práctica docente a partir de la ética profesional. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Granada, v. 5, n. 2, p. 23-35, Mar. 2014.

DAVIES, A. Ethics, professionalism, rights and codes. In: SHOHAMY, E.; HORNBERGER, N. H. (ed.). Encyclopedia of Language and Education. 2. ed. New York: Springer, 2008. p. 429-443. (Language Testing and Assessment, v. 7).

DIAS SOBRINHO, J. O campo da avaliação: evolução, enfoques, definições. In: DIAS SOBRINHO, J. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003. p. 13-52.

EBEL, R.; FRISBIE, D. Essentials of educational measurement. New Jersey: Prentice-Hall Inc., 1991.

EUROPEAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE TESTING AND ASSESSMENT – EALTA. Directrizes EALTA para a boa prática na avaliação de línguas, 2014. Disponível em: https://www.ealta.eu.org/documents/archive/guidelines/Portuguese.pdf. Acesso em: 19 abr. 2021.

FULCHER, G. Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment Quarterly, Londres, v. 9, n. 2, p. 113-132, May 2012.

GREEN, A. Exploring language assessment and testing. Oxon, UK: Routledge, 2014.

GOTTLIEB, M. Assessing English language learners: bridges to educational equity. 2. ed. Thousand Oaks, CA: Corwin, 2016.

HANKS, W. Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008.

HUVER, E.; SPRINGER, C. L’évaluation en langues nouveaux enjeux et perspectives. Paris: Didier, 2011.

INBAR-LOURIE, O. Language assessment culture. In: SHOHAMY, E.; HORNBERGER, N. H. (ed.). Encyclopedia of Language and Education. 2. ed. New York: Springer, 2008. p. 285-299. (Language Testing and Assessment, v. 7).

INBAR-LOURIE, O. Guest editorial to the special issue on language assessment literacy. Language testing, Lancaster, v. 30, n. 3, p. 301-307, July 2013.

JIA, Y. Ethical standards for language testing professionals: an introduction to five major codes. Shiken: JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter, Tóquio, v. 13, n. 2, p. 2-8, Maio 2009.

KUNNAN, A. J. Language assessment from a wider context. In: HINKEL, E. (ed.). Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. p. 779-794.

KUNNAN, A. J. Evaluating language assessments. New York: Routledge, 2018.

LARSEN-FREEMAN, D. Teaching techniques in English as a second language. Oxford: Oxford University Press, 2000.

LAVEAULT, D. Le jugement professionnel de l’enseignant: quel impact sur l’acte d’évaluer. Mesure et évaluation en éducation, Ottawa, v. 28, n. 2, p. 93-114, May 2005.

LONG, M.; RICHARDS, J. (ed.). Methodology in TESOL: a book of readings. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

LUCKESI, C. C. A base ética da avaliação da aprendizagem na escola, [20--]. Disponível em: https://extensao.cecierj.edu.br/material_didatico/edc01/html/biblioteca/Base_etica_da_avaliacao.htm. Acesso em: 19 abr. 2021.

MACEDO, S. M. F. A dimensão ética do ato de avaliar no cenário educacional brasileiro de hoje. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, SP, v. 7, n. 4, p. 107-119, 2013. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6291. Acesso em: 23 abr. 2021.

MCNAMARA, T. Language testing. Oxford: Oxford University Press, 2000.

MENDEL, K.; SCHOFFEN, J. R. A avaliação integrada no exame Celpe-Bras e as tarefas de leitura e escrita. BELT: Brazilian English Language Teaching Journal, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 148-170, jul./dez. 2017.

MORENO OLIVOS, T. Consideraciones éticas en la evaluación. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Madri, v. 9, n. 2, p. 130-144, dic. 2011.

MOTTIER LOPEZ, L. Évaluations formative et certificative des apprentissages: enjeux pour l’enseignement. Louvain-la-Neuve: De Boeck Éducation, 2015. Edição Kindle.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PICCARDO, E.; NORTH, B. The action-oriented approach: a dynamic vision of language education. Bristol: Multilingual Matters, 2019.

PINHEIRO, L. A. Avaliação em francês língua estrangeira na perspectiva acional: atividades avaliativas mediadas por gêneros textuais. 2018. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2018.

PINHEIRO, L. A.; QUEVEDO-CAMARGO, G. Avaliação na perspectiva acional e integração das atividades de linguagem em língua estrangeira. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, DF, v. 19, n. 2, p. 69-90, set. 2020.

QUEVEDO-CAMARGO, G. Efeito retroativo da avaliação na aprendizagem de línguas estrangeiras: que fenômeno é esse? In: MULIK, K. B.; RETORTA, M. S. (org.). Avaliação no ensino-aprendizagem de língua estrangeiras: diálogos, pesquisas e reflexões. Campinas, SP: Pontes, 2014. p. 77-93.

QUEVEDO-CAMARGO, G.; SCARAMUCCI, M. V. R. O conceito de letramento em avaliação de línguas: origem de relevância para o contexto brasileiro. Linguagem: Estudos e Pesquisas, Catalão, GO, v. 22, n. 1, p. 225-245, jan./jun. 2018.

RETORTA, M. S.; MAROCHI, T. B. Avaliação em línguas estrangeiras: da teoria à prática. Curitiba: CRV, 2018.

REY, B. Culture de l’évaluation et exigences éthiques. Education Sciences & Society, Macerata, v. 2, n. 2, p. 97-108, July 2012.

RICHER, J.-J. Conditions d’une mise en oeuvre de la perspective actionnelle en didactique des langues. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité – Cahiers de l’APLIUT, Paris, v. 33, n. 1, p. 33-49, mars 2014.

SCARAMUCCI, M. V. R. Letramento em avaliação (em contexto de línguas): contribuições para a Linguística Aplicada, Educação e Sociedade. In: JORDÃO, C. M. (org.). A Linguística Aplicada no Brasil: rumos e passagens. Campinas, SP: Pontes, 2016. p. 141-165.

SCHÜKLENK, U. Module one: introduction to research ethics. Developing World Bioethics, Kingston, Canada, v. 5, n. 1, p. 1-13, Mar. 2005.

SHOHAMY, E. The power of tests: a critical perspective on the uses of language tests. London: Longman, 2001.

SOARES, V. J.; MORAIS, C. W. J. Ética, educação e avaliação: contribuições da ética do discurso à práxis educativa. Curitiba: Secretaria de Educação, 2014. p. 1-17. (Cadernos PDE, v. I). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uepg_filo_artigo_valmir_jose_soares.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.

TAGLIANTE, C. L’évaluation et le cadre européen commun. Paris: CLÉ International, 2005.

TERRAZ, T.; DENIMAL, A. Construire la relation éducative: postulat d’éducabilité, bienveillance et altruisme. Questions Vives Recherches en Éducation, Marselha, n. 29, p. 1-18, mars 2018.

VASCONCELLOS, M. M. M. Avaliação e ética. 2. ed. Londrina, PR: Eduel, 2009.

VLADI, A. C. Developments in language testing with the focus on ethics. Journal of Education and Practice, Kharagpur, India, v. 6, n. 32, p. 9-13, Dec. 2015.

Published

2021-06-30

How to Cite

Quevedo-Camargo, G., & Pinheiro, L. A. (2021). Ethics in additional language assessment: from the teacher’s attitude to the assessment instrument . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e08641. https://doi.org/10.18222/eae.v32.8641

Issue

Section

Articles