School experience in evening upper secondary education: A comparative analysis
DOI:
https://doi.org/10.1590/1980531410374Keywords:
Experience, Upper Secondary Education, Evening Regular Education, Comparative AnalysisAbstract
The article examines the school experience of young female students enrolled in the regular curriculum at evening upper secondary education. We conducted eight group discussions with female students from two public schools in the Federal District (Brazil), which were analyzed with the documentary method. The results of the comparative analysis reveal that the construction of school experience during evening upper secondary education, along with its underlying set of practices, is structured by a frame of orientation that is empirically constituted in the conflict relationship between an institutionalized standard of school career development and the habitus of the female students. The problem of habitual misfit connects different evening school students to the same conjunctive space of experience.
Downloads
References
Becker, H. S. (2008). Outsiders: Estudos de sociologia do desvio. Companhia das Letras.
Berger, P., & Luckmann, T. (2007). A construção social da realidade. Vozes.
Bohnsack, R. (2014). Habitus, Norm und Identität. In H. Werner, R. T. Kramer, & S. Thiersch, Schülerhabitus: Theoretische und empirische Analysen zum Bourdieuschen Theorem der kulturellen Passung (pp. 33-55). Springer VS.
Bohnsack, R. (2020). Pesquisa social reconstrutiva. Vozes.
Bohnsack, R., & Nohl, A. M. (2003). Youth culture as practical innovation: Turkish German youth, time out’ and the actionisms of breakdance. European Journal of Cultural Studies, 6(3), 366-385.
Brandão, Z., Canedo, M. L., & Xavier, A. (2012). Construção solidária do habitus escolar: Resultados de uma investigação nos setores públicos e privado. Revista Brasileira de Educação, 17(49), 193-243. https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000100011
Carvalho, M. P. de. (2004). O fracasso escolar de meninos e meninas: Articulações entre gênero e cor/raça. Cadernos Pagu, (22), 247-290. https://doi.org/10.1590/S0104-83332004000100010
Carvalho, M. P. de, Loges, T. A., & Senkevics, A. S. (2016). Famílias de setores populares e escolarização: Acompanhamento escolar e planos de futuro para filhos e filhas. Revista Estudos Feministas, 24(1), 81-99. https://doi.org/10.1590/1805-9584-2016v24n1p81
Companhia de Planejamento do Distrito Federal (Codeplan). (2020). Evasão escolar no DF: Uma análise de alternativas possíveis. Síntese de Evidências. Codeplan. https://www.ipe.df.gov.br/evasao-escolar-no-df-uma-analise-de-alternativas-possiveis/
Corti, A. P. (2014). Ser aluno: Um olhar sobre a construção social desse ofício. In J. Dayrell, P. Carrano, & C. L. Maia, Juventude e ensino médio: Sujeitos e currículos em diálogo (pp. 309-332). Editora UFMG.
Dayrell, J. (2007). A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, 28(100), 1105-1128. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022
Dubet, F. (1994). Sociologia da experiência. Instituto Piaget.
Dubet, F., & Martuccelli, D. (1998). En la escuela: Sociologia de la experiência escolar. Losada.
Garfinkel, H. (1956). Conditions of successful degradation ceremonies. American Journal of Sociology, 61(5), 420-424.
Gomes, C. A., & Carnielli, B. L. (2003). Expansão do ensino médio: Temores sobre a educação de jovens e adultos. Cadernos de Pesquisa, (119), 47-69. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000200003
Holanda, J. M. G. B. de. (2020). A construção das identidades masculinas: O olhar de alunos do ensino médio [Dissertação de mestrado, Centro Universitário de Brasília]. Repositório Institucional UniCEUB. https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/15187
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2021). Censo Escolar 2021: Notas técnicas. Inep. http://inep.gov.br/censo-escolar
Lahire, B. (1997). Sucesso escolar nos meios populares: As razões do improvável. Ática.
Mannheim, K. (1982). Structures of thinking. Routledge.
Oliveira, D. (2010). O ensino médio diante da obrigatoriedade ampliada: Que lições podemos tirar de experiências observadas? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 91(228), 269-290.
Perrenoud, P. (1995). Métier d'élève et sens du travail scolaire. Esf Éditeur.
Pontes, H. M. N. (2020). Visões de mundo e significados sobre o ensino médio: Um estudo comparado com jovens estudantes do diurno e noturno no Distrito Federal [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. http://icts.unb.br/jspui/handle/10482/40673
Santos, R. dos, & Albuquerque, A. E. M. (2019). Análise das taxas de abandono nos anos finais do ensino fundamental e do ensino médio a partir das características das escolas. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, 2, 73-106. https://doi.org/10.24109/9786581041076. ceppe.v2a2
Sarti, C. A. (1994). A família como ordem moral. Cadernos de Pesquisa, (91), 46-53. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/875
Senkevics, A. S., & Carvalho, M. P. D. (2020). Novas e velhas barreiras à escolarização da juventude. Estudos Avançados, 34(99), 333-352. https://doi.org/10.10590/s0103-4014.2020.3499.020
Silva, F. de C. T. (2006). Cultura escolar: Quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Educar em Revista, (28), 201-216. https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200013
Simões, A. A. (2019). Acesso à educação básica e sua universalização: Missão ainda a ser cumprida. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, 2, 17-72. https://doi.org/10.24109/9786581041076.ceppe.v2a1
Sousa, S. Z., & Oliveira, R. P. D. (2008). Ensino médio noturno: Democratização e diversidade. Educar em Revista, (31), 53-72. https://doi.org/10.1590/S0104-40602008000100005
Sposito, M. P., & Galvão, I. (2004). A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: O conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva, 22(2), 345-380. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9649
Stecanela, N. (2008). Jovens e cotidiano: Trânsitos pelas culturas juvenis e pela “escola da vida” [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Lume: Repositório Digital da UFRGS. http://hdl.handle.net/10183/13092
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitativa: Técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Artmed.
Wautier, A. M. (2003). Para uma sociologia da experiência. Uma leitura contemporânea: François Dubet. Sociologias, (9), 174-214. https://doi.org/10.1590/S1517-45222003000100007
Weiss, E. (2000). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar, de Francois Dubet y Danilo Martuccelli. Revista Mexicana de Investigação Educacional, 5(10), 2-19.
Weller, W. (2019). Group discussions and the documentary method in education research. Oxford Research Encyclopedia of Education, 1-23. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.358
Weller, W., & Pfaff, N. (2012). Transições entre o meio social de origem e o milieu acadêmico: Discrepâncias no percurso de estudantes oriundas de escolas públicas na universidade de Brasília. Estudos de Sociologia, 2(18).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).