Publication in scientific journals: ethics, quality and research evaluation
Keywords:
Scientific Articles, Ethics, Quality, EvaluationAbstract
The low quality of articles submitted to scientific journals and the artifices used for publishing – resulting from an academic evaluation policy based on the number of published papers, weighted by the journal’s score – is a growing concern among editors and researchers. This article discusses the notion of ‘productivism’ and the causal relation established between the pressure to publish and the paper quality, arguing that the problem, most of the times, is directly related to the very scientific production process. Issues regarding evaluation and the ethical principles involved in preparing and submitting papers are also discussed. It is suggested reading the documents approved on the 2nd World Conference on Research Integrity, which took place in Singapore, in 2010 – published here – which define international standards for journal editors and authors, and play an important role in researchers’ training.
Downloads
References
ALCADIPANI, Rafael. Resistir ao produtivismo: uma ode à perturbação acadêmica. Cad.
EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 9, n. 4, dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.
php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512011000400015&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 03 mar. 2014.
ALMEIDA, Maria Hermínia T. A pós-graduação no Brasil: onde está e para onde poderia ir.
In: BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível
Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Brasília, DF: Capes, 2010. v. 2,
p. 17-28.
DINIZ, Eduardo. Ética e bom senso contra o produtivismo. Rev. Adm. Empres., São Paulo, v. 53,
n. 4, ago. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-
&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 01 mar. 2014.
GODOI, Christiane Kleinübing; XAVIER, Wlamir Gonçalves. O produtivismo e suas anomalias.
Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, jun. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512012000200012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 03 mar. 2014.
HOIT, Jeannete D. Salami science. American Journal of Speech-Language Pathology, v. 16, p. 94,
May 2007. Disponível em: <http://ajslp.pubs.asha.org/article.aspx?articleid=1762832>.
Acesso em: 03 mar. 2014.
HUTH, Edward J. Irresponsible authorship and wasteful publication. Ann Intern Med, v. 104,
n .2, p. 257-259, 1986. Disponível em: <http://annals.org/article.aspx?articleid=700244>. Acesso em: 03 mar. 2014.
KOX, A. J. et al. (Comp.). The collected papers of Albert Einstein, volume 11: cumulative index,
bibliography, list of correspondence, chronology, and errata to volumes 1-10. Princeton
University Press, 2009. Disponível em: <http://www.einstein.caltech.edu/what/published.
html>. Acesso em: 10 fev. 2014.
KUENZER, Acacia Zeneida; MORAES, Maria Célia Marcondes de. Temas e tramas na pós graduação em educação. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 93, dez. 2005. Disponível em:
www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302005000400015&lng=pt&nrm=i
so>. Acesso em: 03 mar. 2014.
KUHLMANN JR., Moysés. Congressos profissionais no final do século XIX e início do século XX: ciência e política. In: HEIZER, A.; VIDEIRA, A. A. P. Ciência, civilização e república nos trópicos. Rio de Janeiro: Mauad, 2010. p. 179-195.
MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio. (Des)fetichização do produtivismo
acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. Rev. Adm. Empres., São Paulo, v. 51, n. 3,
jun. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-
&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 01 mar. 2014.
MENEGHINI, Rogerio. Publicação de periódicos nacionais de ciência em países emergentes.
Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 28, n. 2, jun. 2012. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.
php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982012000200020&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 02 mar. 2014.
REGO, Sergio. Índice H, autoria e integridade na produção científica. Rev. Bras. Educ. Med., Rio
de Janeiro, v. 34, n. 2, jun. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S0100-55022010000200001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 01 mar. 2014.
REINACH, F. Darwin e a prática da “Salami Science”. Revista de Ciências Médicas e Biológicas,
Salvador, v. 12, fev. 2014. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/cmbio/
article/view/9318/6777>. Acesso em: 03 mar. 2014.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Dimensão ética da investigação científica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, Ahead of Print, v. 9, n. 1, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa>. Acesso em: 12 fev. 2014.
SPINAK, Ernesto. Ética editorial e o problema do plágio. SciELO em Perspectiva. Disponível em:
<http://blog.scielo.org/blog/2013/10/02/etica-editorial-e-o-problema-do-plagio/>. Acesso em: 28 fev. 2014.
SPINAK, Ernesto Ética editorial. Como detectar o plágio por meios automatizados. SciELO em Perspectiva. Disponível em: <http://blog.scielo.org/blog/2014/02/12/etica-editorial-como-detectar-o-plagiopor-meios-automatizados/>. Acesso em: 28 fev. 2014.
SZKLO, Moyses. Quality of scientific articles. Revista de Saúde Pública, v. 40, p. 30-35,
Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-
&lng=pt&nrm=iso&tlng=en>. Acesso em: 01 mar. 2014.
TREIN, Eunice; RODRIGUES, José. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o
fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 769-792,
set./dez. 2011.
TULESKI, Silvana Calvo. A necessária crítica a uma ciência mercantilizada: a quem servem o
publicismo, o citacionismo e o lema “publicar ou perecer”? Psicol. Estud., v. 17, n. 1, p. 01-04, 2012.
VASCONCELOS, Sonia. Integridade em pesquisa e o papel institucional: the time has come!
SciELO em Perspectiva. Disponível em: <http://blog.scielo.org/blog/2013/09/19/integridade-empesquisa-e-o-papel-institucional-the-time-has-come/>. Acesso em: 28 fev. 2014.
VILAÇA, Murilo Mariano; PALMA, Alexandre. Diálogo sobre cientometria, mal-estar na
academia e a polêmica do produtivismo. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, p. 467-488,
abr./jun. 2013.
WILLIAMS, Raymond. Cultura. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).