Professional education teachers: knowledges and practices

Authors

  • José Ângelo Gariglio Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Suzana Lana Burnier Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (Cefet-MG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Keywords:

Teacher education, Professional knowledge, Educational practice

Abstract

This article reports the results of research regarding the knowledge of professional teachers – PE – active in technological areas. The study aimed to analyze the teaching practices of eight PE teachers and their pedagogical knowledge, as well as to identify models of pedagogical action that guide and structure their teaching practice.  The  results  show  that  the  pedagogical  knowledge  of  these  teachers retains besides non formal and informal experiences of learning characteristics of the context of PE, as well as features from professional training spaces and times current in technological areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ângelo Gariglio, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Professor adjunto da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

angelogariglio@hotmail.com

Suzana Lana Burnier, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (Cefet-MG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Professora do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (Cefet-MG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

suzanaburniercoelho@gmail.com

References

ALVES, Israel Gutemberg. Professores e sociedade: 2000 anos de (des)sintonia na historia e na formação de professores no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. 2001.

p. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

ANDRÉ, Marli. A pesquisa sobre formação de professores no Brasil – 1990-1998. In: CANDAU, Vera M. (Org.). Ensinar e aprender: sujeitos, saberes e pesquisa. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

p. 83-100.

ANDRÉ, Marli et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 301-309, dez./1999.

ARAÚJO, Tânia Márcia Fernandes de. A formação continuada segundo professores do ensino técnico. 2004. 168p. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação

Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 dez. 1961.

BRASIL. Ministério da Educação. Rede federal de educação tecnológica. Brasília, DF: MEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/index.php?option=content&task=view&id=Intemid=207>.

Acesso em: 9 jun. 2008.

BRZEZINSKI, Iria (Org.). Formação de profissionais da educação (1997-2002). Brasília: Ministério da Educação, Inep, 2006.

BRZEZINSK, Iria et al. Estado da arte da formação dos professores no Brasil. Educação e

Sociedade, ano XX, n. 68, dez. 1999.

BURNIER, Suzana et al. Histórias de vida de professores: o caso da educação profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 343-358, 2007. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2011.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino de ofícios artesanais e manufaturas no Brasil escravocrata. São Paulo: Editora Unesp; Brasília, DF: Flacso, 2000.

DEJOURS, Christophe. Inteligência operária e organização do trabalho: a propósito do modelo japonês de produção. In: HIRATA, Helena. Sobre o modelo japonês. São Paulo: Edusp, 1993.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto, 1997. ELBAZ, Freema. La recherche sur le savoir des ensignants: l’ enseignant experte et l’enseignant ordinaire. In: GAUTHIER, Clermont; MELLOUKI, M’hammed; TARDIF, Maurice. Le savoir des enseignants: que savent-ils? Canadá: Les Éditons Logiques, 1993.

FERREIRA, Maria Lúcia. Programa especial – a contribuição da UTRAMIG: da qualificação técnica profissional à formação docente. Os sujeitos da educação à luz dos pressupostos do agir comunicativo no pensamento de Habermas. 2001. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da Pedagogia. Ijuí: Unijuí, 1998.

KUENZER, Acácia Z. Educação Profissional: novas categorias para uma pedagogia do trabalho.

Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 19-29, 1999.

MACIEIRA, Daniel de Souza. Limites e possibilidades da formação inicial de professores da educação profissional através do Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes, segundo as representações de seus egressos. 2009. 209 f. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica, Belo Horizonte, MG, 2009.

MARTIN, Daniel. Nature du savoir enseignant: analyse des écrits anglo-saxons. Cahiers de la

Recherche en Éducation, v. 1, n. 2, p. 253-286, 1993.

OLIVEIRA, Maria Rita N. S. 20 anos de ENDIPE. In: Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

OLIVEIRA, Maria Rita N. S.. Formação e profissionalização dos professores do ensino técnico. In: ARANHA, Antônia V. S.; CUNHA, Daisy M.; LAUDARES, João B. (Org.). Diálogos sobre o trabalho: perspectivas multidisciplinares. Campinas: Papirus, 2005. p. 15-37.

PETEROSSI, Helena Gemignani. Formação do professor para o ensino técnico. São Paulo: Loyola, 1994. PIMENTA, Selma. G. Didática, didáticas específicas e formação de professores: construindo saberes. In: TIBALLI, Elianda F. A.; CHAVES, Sandramara. M. (Org.). Concepções e práticas em formação de professores: diferentes olhares. Rio de Janeiro: D&P, 2003. p. 49-56.

RAYMOND, Danielle. L’utillisation d’aproches biographiques em formation à l’enseignement. In: CONFERÊNCIA DA PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, 2000. Mimeografado.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António. (Org.).

Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SHULMAN, Lee. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educacional

Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14, Feb. 1986.

TANGUY, Lucie. Los conocimientos transmitidos a los futuros obreros. Tempora, Laguna, ES, v. l, n. 7, p. 11-28, jan./jun. 1986.

TARDIF, Maurice. As concepções do saber dos professores de acordo com diferentes tradições teóricas e intelectuais. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2000. Mimeografado.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. Le travail enseignant au quotidien. Experience, infractions humaines et dilemes professionnels. Europe: DeBoeck, 1999.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

VAN ZANTEN, Agnès. Abordagens etnográficas em sociologia da educação: escola e comunidade, estabelecimento escolar, sala de aula. In: FORQUIN, Jean Claude (Org.). Sociologia da Educação: dez anos de pesquisa. Petrópolis: Vozes, 1995.

WOODS, Peter. Aspectos sociais da criatividade do professor. In: NÓVOA, António (Org.).

Profissão professor. Porto: Porto, 1995.

Published

2014-12-30

How to Cite

Gariglio, J. Ângelo, & Burnier, S. L. (2014). Professional education teachers: knowledges and practices. Cadernos De Pesquisa, 44(154), 934–959. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/2880

Issue

Section

Outros Temas