Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
Keywords:
Educational Research, Action Research, Methodology, Qualitative ResearchAbstract
Methodological extreme situations for the development of action research as typology of qualitative research in education are problematized. We present concrete proposals for theoretical and methodological procedure of systematic action research in three cartographic matrices: Matriz-Dialógico-Problematizadora – MDP [Dialogical Problematizing Matrix (DPM)], Matriz Temático-Organizadora – MTO [Thematic Organizing Matrix (TOM)] and Matriz Temático-Analítica – MTA [Analytical Thematic Matrix (ATM)]. We highlight examples of each of the three matrices discussing step by step the implementation process. We have indicated the theoretical and methodological potential of MDP, MTO and MTA in steps of preparing the thematic concern, collection / production data, analysis and conceptual proposition (conclusions) projects of educational action research approach in the qualitative approach.
Downloads
References
ANGULO RASCO, J. Félix. Investigación-acción y curriculum: una nueva perspectiva en la investigación educativa. Investigación en la Escuela, Sevilha, n. 11, p. 39-49, 1990.
ATWELL, Nedra; MAXWELL, Marge. Virtual programs and assessment in graduate Special Education. In: ANNUAL NATIONAL CONFERENCE OF THE AMERICAN COUNCIL ON RURAL SPECIAL EDUCATION (ACRES), 27., 2007. Montana. Proceedings... Billings, Montana, 2007. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED495854>. Acesso em: 03 jul. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 1 de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2002.
CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Becoming critical: education, knowledge and action research. London: The Falmer Press, 1986.
CORDENONSI, André Zanki; MÜLLER, Felipe Martins; DE BASTOS, Fábio da Purificação. A matriz dialógica problematizadora como uma estrutura para o exame e a discussão temática de uma disciplina de graduação mediada por tecnologia. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 19., 2008. Fortaleza. Anais... Fortaleza, 2008. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/686/672>. Acesso em: 30 abr. 2014.
CORTESÃO, Luiza. Da necessidade da vigilância crítica em educação à importância da prática de investigação-ação. Revista de Educação, Lisboa, v. 7, n. 1, p. 27-33, 1998.
COSTA, Marisa C. W. A caminho de uma pesquisa-ação crítica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 47-52, jul./dez. 1991.
COUTINHO, Clara Pereira. A qualidade da investigação educativa de natureza qualitativa: questões relativas à fidelidade e validade. Educação Unisinos, São Leopoldo-RS, v. 12, n. 1, p. 5-15, jan./abr. 2008.
DE BASTOS, Fábio da P. Pesquisa-ação emancipatória e prática educacional dialógica. 1995. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.
DICK, Bob. Rigour and relevance in action research. Action Research International Online Journal, 1997. Disponível em: <http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arp/rigour.html>. Acesso em: 25 jul. 2014.
DICK, Bob. What is action research? Action Research International Online Journal, 1999. Disponível em: <http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/whatisar.html>. Acesso em: 25 jul. 2014.
DICK, Bob. A beginner’s guide to action research. ARCS Newsletter, v. 1, n. 1, 2000. Disponível em: <http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arp/guide.html>. Acesso em: 25 jul. 2014.
DONCHE, Vincent; VAN PETEGEM, Peter. Action research and open learning: in search of an effective research strategy for educational change. Educational Action Research, v. 12, n. 3, p. 413-431, 2004.
EDWARDS, Anne. Looking at action research through the lenses of sociocultural psychology and activity theory. Educational Action Research, v. 8, n. 1, p. 195-204, 2000.
ELLIOTT, John. What is action research in schools? Journal of Curriculum Studies, Ontário, v. 10, n. 4, p. 351-355, 1978.
ELLIOTT, John. What have we learned from action research in school-based evaluation? Educational Action Research, v. 1, n. 1, p. 175-186, 1993a.
ELLIOTT, John. El cambio desde la investigación-acción. Madrid: Ediciones Morata, 1993b.
ELLIOTT, John. La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata, 1997.
ELLIOTT, John. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, Corinta M. G; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete M. de A. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor(a) pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998.
FRANCO, Maria A. S. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a11v31n3.pdf>. Acesso em: 26 maio 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
GOLDWASSER, Matthew. A guide to facilitating action research for youth. Philadelphia: Research for Action, 2004.
GORDON, Sue Marquis; EDWARDS, Jennifer, L.; HOLLIE-MAJOR, Ramona D. Benefits and issues arising from a virtual collaborative student-alumni-faculty action research project. In: ANNUAL MEETING AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION. San Francisco, 2006. Disponível em: http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED494678>. Acesso em: 21 set. 2010.
GREENWOOD, Davydd J.; LEVIN, Morten. Reconstructing the relationships between universities and society through action research. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Ed.). Handbook of qualitative research. Thounsand Oaks, CA: Sage, 2000. p. 85-106.
HODSON, Derek; BENCZE, Larry. Becoming critical about practical work: changing views and changing practice through action research. International Journal Science Education, v. 20, n. 6, p. 683-694, 1998.
HUGHES, Ian. Teaching action research on the web. Educational Technology & Society, v. 4, n. 3, p. 64-71, 2001. Disponível em: <http://www.ifets.info/journals/4_3/hughes.html>. Acesso em: 21 jul. 2014.
KEMMIS, Stephen; McTAGGART, Robin. Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes, 1988.
LAMASTER, Kathryn; KNOP, Nancy. Improving web-based instruction: using action research to enhance distance instruction. Educational Action Research, v. 12, n. 3, p. 387-412, 2004.
LEITCH, Ruth; DAY, Christopher. Action research and reflective practice: towards a holistic view. Educational Action Research, v. 8, n. 1, p. 179-193, 2000.
LEWIN, Kurt. Action research and minority problems. Journal of Social Issues, v. 2, n. 4, p. 34-46, 1946.
McMAHON, Tim. Is reflective practice synonymous with action research? Educational Action Research, v. 7, n. 1, p. 163-169, 1999.
McNIFF, Jean. Action research: principles and practice. London: Routledge, 1988.
McTAGGART, Robin. Participatory action research: issues in theory and practice. Educational Action Research, v. 2, n. 3, p. 313-337, 1994.
MION, Rejane A.; SAITO, Carlos H. (Org.). Investigação-ação: mudando o trabalho de formar professores. Ponta Grossa: Planeta, 2001.
MOLINA, Rinaldo. A pesquisa-ação/investigação-ação no Brasil: mapeamento da produção (1966-2002) e os indicadores internos da pesquisa-ação colaborativa. 2007. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação de Enfermagem, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
MONCEAU, Gilles. Transformar as práticas para conhecê-las: pesquisa-ação e profissionalização docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 467-482, set./dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a10v31n3.pdf>. Acesso em: 03 set. 2007.
O’CONNOR, Katherine A.; GREENE, Carol; ANDERSON, Patricia J. Action research: a tool for improving teacher quality and classroom practice. In: ANNUAL MEETING AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (AERA). San Francisco, 2006. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED494955>. Acesso em: 25 jul. 2014.
PENAGOS, Rafael A. La producción de conocimiento en la Investigación Acción Pedagógica (IAPE): balance de una experimentación. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 503-519, set./dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a12v31n3.pdf>. Acesso em: 03 jun. 2014.
SANKARAN, Shankar. Methodology for an organisational action research thesis. Action Research International, 2001. Online Journal. Disponível em: <http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/ari/p-ssankaran01.html>. Acesso em: 22 set. 2007.
SEGAT, Taciana C.; GRABAUSKA, Claiton J. Para além de uma única teoria – o caminho é a construção conjunta de uma teoria da educação. In: MION, Rejane A.; SAITO, Carlos H. (Org.). Investigação-ação: mudando o trabalho de formar professores. Ponta Grossa: Planeta, 2001. p. 3-148.
SMITH, Bob. Addressing the delusion of relevance: struggles in connecting educational research and social justice. Education Action Research, v. 4, n. 1, 1996.
SMITH, Mark K. Action research: the encyclopedia of informal education. 2007. Disponível em: . Acesso em: 22 set. 2007.
THOMAS-FAIR, Ursula. Annotated observations: field notes and reflections. Education Resources Information Center, 2007. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/28/08/52.pdf>. Acesso em: 21 set. 2007.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. A pesquisa e a produção de conhecimentos: introdução à pesquisa em educação. Curso de pedagogia da Unesp. 2010. Disponível em: <http://www.acervodigital.unesp.br/handle/123456789/195> Acesso em: 10 out. 2013.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf>. Acesso em: 18 set. 2007.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
WINTER, Richard. Finding a voice – thinking with others: a conception of action research. Educational Action Research, v. 6, n. 1, p. 53-68, 1998a.
WINTER, Richard. Managers, spectators and citizens: where does “theory” come from in action research? Educational Action Research, v. 6, n. 3, p. 361-376, 1998b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).