On the Notion of Curricular Transformation
Keywords:
Curriculum, Knowledge, Curriculum/curricular Transformation, Didactic Transformation.Abstract
This article highlights the link between curriculum and knowledge, the approach of school knowledge’s selection, organization and transformation is based on a revision of the concept of didactic transposition and on the proposal of the concepts of curriculum and didactic transformation. Debates on curriculum demand an explanation and a reflection on the multiple meanings of knowledge mainly when education aims to be a broad project to contest social reality. It aims to focus the discussion on a reflection regarding the borders between knowledges and to show that in this subject there are never closed answers.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011 [1971].
APPLE, Michael W. Can education change society? New York: Routledge, 2013.
BEDIN, Vèronique; FOURNIER, Martine. Aprender. Lisboa: Texto & Grafia, 2015.
BERNSTEIN, Basil. On the classification and framing of educational knowledge. In: YOUNG, M. (Ed.). Knowledge and control: new directions for the Sociology of Education. London: Collier Macmillan, 1971. p. 47-69.
BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BOGHOSSIAN, Paul. O medo do conhecimento: contra o relativismo e o construtivismo. Lisboa: Gradiva, 2015.
BRUNER, Jerome. Towards a theory of instruction. Cambridge: Harvard University Press, 1966.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.
CHEVELLARD, Yves. La transposition didactique. Paris: La Pensée Sauvage, 1985.
COMÉNIO, João. Didática magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1985 [1657].
DOSSE, Françoise. História do estruturalismo. São Paulo: Edusc, 2007.
EISNER, Elliot W.; VALLANCE, Johan L. (Ed.). Conflicting conceptions of the curriculum. Berkeley, CA: McCutchan, 1974. (Contemporary Educational Issues).
FABRE, Michel. L’école peut-elle encore former l’esprit? Revue Française de Pédagogie, n. 143, p. 7-15, 2003.
FORQUIN, Jean- Claude. École et culture: le point de vue des sociologues britanniques. 2. ed. Belgium: De Boeck & Larcier, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 44. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GABRIEL, Carmen Teresa; FERREIRA, Márcia Serra. Disciplina escolar e conhecimento escolar. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (Org.). Temas de pedagogia: diálogos entre currículo e didática. São Paulo: Cortez, 2012. p. 227-241.
GRUMET, Madeleine. Worlds: the literary reference for curriculum criticism. In: PINAR, W. (Ed.). Contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang, 1999. p. 233-245.
HUEBNER, Dwayne. Knowledge and the curriculum. In: HILLIS, V. (Ed.). The Lure of Transcendent. Collected by Dwayne Huebner. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1999 [1962]. p. 44-65.
KELLY, Albert. Currículo: teoria e prática. São Paulo: Harbra, 1981.
LEVIN, Ben. Curriculum policy and the politics of what should be learned in schools. In: CONNELLY, F. M. (Ed.). The Sage handbook of curriculum and instruction. Los Angeles: Sage, 2008. p. 7-24.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2002.
LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (Org.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. Lisboa: Edições 70, 2010.
LOPES, Alice Casimiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 1999.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LUNDGREN, Ulf. Teoria del curriculum y escolarización. Madrid: Morata, 1997.
MEIRIEU, Philippe. Aprender… sim, mas como? 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. O currículo como política cultural e a formação docente. In: SILVA, T. T. da; MOREIRA, A. F. B. (Org.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 7-20.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Por que ter medo dos conteúdos? In: PEREIRA, M. Z.; MOURA, A. (Org.). Políticas e práticas curriculares: impasses, tendências e perspectivas. João Pessoa: Ideia, 2005. p. 11-42.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. A importância do conhecimento no currículo e os pontos de vista de Michael Young. In: FAVACHO, A. M.; PACHECO, J. A.; SALES, S. R. (Org.). Currículo: conhecimento e avaliação, divergências e tensões. Curitiba: CRV, 2013. p. 33-47.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria (Org.). Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis: Vozes, 2014.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. da (Org.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1997. p. 7-38.
PACHECO, José Augusto. Educação, formação e conhecimento. Porto: Porto, 2014.
PACHECO, José Augusto; OLIVEIRA, Maria Rita. Os campos do currículo e da didática. In: OLIVEIRA, M. R.; PACHECO, J. A. (Org.). Currículo, didática e formação de professores. Campinas: Papirus, 2013. p. 21-44.
PARAÍSO, Marlucy (Org.). Pesquisa sobre currículos e culturas. Curitiba: CRV, 2010.
PINAR, William. O que é a teoria do currículo? Porto: Porto, 2007.
PINAR, William. Educational experience as lived: knowledge, history, alterity. New York: Routledge, 2015.
SALIH, Sara. Judith Butler e a Teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
SAVIANI, Nereide. Saber escolar, currículo e didática. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SCHWAB, Joseph. The practical: a language for curriculum. School Review, v. 78, p. 1-23, 1969.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O que produz e o que reproduz em Educação: ensaios de sociologia da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
SPENCER, Herbert. What knowledge is most worth? Westminster Review, v. 67, p. 445-485, 1859.
SUAREZ, Rosana. Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion: Revista de Filosofia, v. 46, n. 112, 2005. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0100-512X2005000200005>. Acesso em: jul. 2015.
TYLER, Ralph. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: Chicago University Press, 1949.
VEIGA-NETO, Alfredo; NOGUEIRA; Carlos Ernesto. Conhecimento e saber: apontamentos para os Estudos de Currículo. In: DALBEN, A. et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 49-66.
WESTBURY, Ian. Making curricula. Why do States make curricula, and how? In: CONNELLY, F. M. (Ed.). The sage handbook of curriculum and instruction. Los Angeles: Sage, 2008. p. 45-65.
YOUNG, Michael. An approach to the study of curricula as socially organized knowledge. In: YOUNG, M. (Ed.). Knowledge and control: new directions for the Sociology of Education. London: Collier Macmillan, 1971. p. 19-46.
YOUNG, Michael. Conhecimento e currículo: do socioconstrutivismo ao realismo social na sociologia da educação. Porto: Porto, 2010.
YOUNG, Michael. A superação da crise em estudos curriculares: uma abordagem baseada no conhecimento. In: FAVACHO, A. M.; PACHECO, J. A.; SALES, S. R. (Org.). Currículo: conhecimento e avaliação, divergências e tensões. Curitiba: CRV, 2013. p. 11-31.
YOUNG, Michael. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 190-202, jan./mar. 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/198053142851>. Acesso em: jul. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).