Knowledge, teaching and commitment: the virtuous triangle of an at-risk professionalism
Keywords:
Knowledge, Professional Training, Didactics, DeontologyAbstract
The present text discusses the reconfiguration of professional teaching knowledge and its anchoring in the training of teachers, pointed toward a solid professional identity, constructed along a continuum of professional development. This vision requires a different relationship with the production of specific knowledge that allows contradiction of the movement of deprofessionalization and functionalization that teachers go through. It has implications for the degree of commitment of teaching to the results of the school as the socially mandated locus for the guarantee of learning essential to the citizenry, today fundamental to the support of the economy and the cohesion of societies.
Downloads
References
BARROSO, J. Os Liceus; organização pedagógica e administração (1836-1960). Lisboa: JNICT e Fundação Gulbenkian, 1995.
CABRAL. I. Gramática escolar e (in)sucesso. Porto: Universidade Católica Editora, 2014.
CANÁRIO, R. O que é a escola? Um olhar sociológico. Porto: Porto, 2005.
CANDAU, V. (Org.). A didáctica em questão. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
DEWEY, J. Democracy and education. New York: Free, 1966. 1. ed. 1916.
EUROPEAN COMMISSION; EDUCATION, AUDIOVISUAL AND CULTURE EXECUTIVE AGENCY; EURYDICE. Assuring quality in education: policies and approaches to school evaluation in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Office of the European Union, 2015.
FIGUEIREDO, M. Práticas de produção de conhecimento: a investigação na formação de educadores de infância. 2013. 492 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2013.
GASPAR, I.; ROLDÃO, M. C. Elementos do desenvolvimento curricular. Lisboa: Universidade Aberta, 2007.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, A. Os professores: quem são? Donde vêm? Para onde vão? Lisboa: ISEF, 1989.
NÓVOA, A. Le temps des professeurs. Analyse socio-historique de la professionenseignante au Portugal, XVIIIe-XXe siècles. Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica, 1987.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Teachers matter. Paris: OECD, 2005. (OECD Documents).
PACHECO, J. Estudos curriculares: para a compreensão crítica da educação. Porto: Porto, 2005.
PAQUAY, L.; ALTET, M.; CHARLIER, E.; PERRENOUD, P. (Ed.). Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies? Quelles compétences? Bruxelles: De Boeck, 1996.
REIS MONTEIRO, A. Ser professor. Inovação, v. 3, n. 2-3, p. 11-37, 2000.
RODRIGUES, M. L. Sociologia das profissões. Oeiras: Celta, 2002.
ROLDÃO, M. C . Que é ser professor hoje? A profissionalidade docente revisitada. Revista da ESES, n. 9, p. 79-87, 1998.
ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan./abr. 2007a.
ROLDÃO, M. C. A formação de professores como objecto de pesquisa: contributos para a construção do campo de estudo a partir de pesquisas portuguesas. Revista Eletrónica de Educação da UFSCar, São Carlos, SP, 2007b. Disponível em: . Acesso em: 30 jan. 2017.
ROLDÃO, M. C. Estratégias de ensino: o saber e o agir dos professores. Porto: Fundação Mauel Leão, 2009.
ROLDÃO, M. C. Ensinar e aprender: o saber e o agir distintivos do profissional docente. In: ENS, R. T.; BEHRENS, M. A. (Org.). Formação do professor: profissionalidade, pesquisa e cultura escolar. Curitiba: Champagnat, 2010. p. 25-42.
ROLDÃO, M. C. Currículo, didáticas e formação de professores: a triangulação esquecida? In: OLIVEIRA, M. R. (Org.) Professor: formação, saberes e problemas. Porto: Porto, 2014. p. 91-103. (Coleção Educação e Formação).
ROLDÃO. M. C. Formação de professores e construção de conhecimento profissional docente: currículo, didática e supervisão. In: MORGADO, J. C.; MENDES, G.; MOREIRA, A. F.; PACHECO, J. A. (Org.). Currículo, internacionalização, cosmopolitismo – desafios contemporâneos em contextos
luso-afro-brasileiros. Santo Tirso: De Facto Editores, 2015. v. II, p.155-167.
ROLDÃO, M. C. et al. Organização do trabalho docente: uma década em análise (1996-2005).
Investigar em Educação, Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, n. 5, p. 17-148, 2006.
SCHÖN, D. The reflective practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith, 1983.
SCHÖN, D. Educating the reflective practitioner. New York: Jossey-Bass, 1987.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, n. 57, p. 4-14, 1987.
SHULMAN, L. S. The wisdom of practice: essays on teaching, learning, and learning to teach. San Francisco: Jossey-Bass, 2004.
TARDIF, M.; LESSARD, C. (Org.). O ofício de professor: história, perspectives e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).