Biographical dimensions, community responses: tensions of a socioeducational policy in Portugal

Authors

  • Fátima Antunes Centro de Investigação em Educação (CIEd), Universidade do Minho, Braga, Portugal http://orcid.org/0000-0001-9045-7757
  • Rosanna Barros Centro de Investigação sobre o Espaço e Organizações (CIEO), Universidade do Algarve, Faro, Portugal

Keywords:

Governance, School Failure, School Drop-Out, Socioeducational Inequalities

Abstract

In this article we discuss the meanings of educational micro-intervention carried out in community-based projects. We aimed to study the implications of the new rationales of public management and the management of social and school inequalities, present in the Programa InovAção [Innovation Program] (PI). The analysis of the data suggests the ambivalence of meanings and results of community micro-intervention: we observed practices, supported by broad social commitments, of collective construction of individual empowerment (themanagement of the self, learning the task of the pupil, normalising academic biographies); these practices were inhabited by tensions coming from the connection to remedial educationalresponses and guidelines towards the individualization and localisation of interventions facing school problems, which have by object the subjects excluded.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fátima Antunes, Centro de Investigação em Educação (CIEd), Universidade do Minho, Braga, Portugal

Professora Associada do Departamento de Ciências Sociais da Educação, Coordenadora do Grupo de Investigação Políticas, Governação e Administração da Educação/Centro de Investigação em Educação. Investigadora responsável do projeto Locais Educadores: Práticas, Vozes e Percursos de Educação Inclusiva (2016-2019), financiado pela Fundação para a Ciência e Tecnologia/MCTES (PTDC/MHC-CED/3775/2014).

Rosanna Barros, Centro de Investigação sobre o Espaço e Organizações (CIEO), Universidade do Algarve, Faro, Portugal

Professora Adjunta da Escola Superior de Educação e Comunicação
Diretora do Mestrado em Educação Social

 

References

AAVV. Avaliação Externa do Programa InovAção 2010-2012. Lisboa: ISCTE/DINÂMIA-CET, 2013.

AAVV. Avaliação Externa do Programa InovAção (5ª edição) – 2.º Relatório Intercalar. Porto: Centro de Estudos dos Povos e Culturas de Expressão Portuguesa/Faculdade de Ciências Humanas/Universidade Católica Portuguesa, 2014.

ALMEIDA, Luana. As desigualdades e o trabalho das escolas: problematizando a relação entre desempenho e localização socioespacial. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, p. 361-384, abr./jun. 2017.

ALONSO, Luís Enrique. Ciudadanía, sociedad del trabajo y estado de bienestar: los derechos sociales en la era de la fragmentación. In: LEDESMA, Manuel Pérez; BENITO, Luis Enrique Alonso (comp.). Ciudadanía y democracia. Madrid: Pablo Iglesias, 2000. p. 159-191.

BACCHI, Carol. Policy as discourse: what does it mean? Where does it get us? Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, v. 21, n. 1, p. 45-57, 2000.

BASIT, Tehmina. ‘My parents have stressed that since I was a kid’: young minority ethnic British citizens and the phenomenon of aspirational capital. Education, Citizenship and Social Justice, v. 7, n. 2, p. 129-143, 2012.

BECK, Ulrich. Risk Society, towards a new modernity. London: Sage, 1992.

BEILLEROT, Jacky. A sociedade pedagógica. Lisboa: Rés-Editora, 1985.

BERNSTEIN, Basil. A educação não pode compensar a sociedade. In: GRÁCIO, Sérgio; STOER, Stephen. Sociologia da educação II – Antologia: a construção social das práticas educativas. Lisboa: Livros Horizonte, 1982. p. 19-31.

BERNSTEIN, Basil. Das pedagogias aos conhecimentos. Educação, Sociedade e Culturas, Porto, v. 15, p. 9-17, 2001.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1988.

BOURDIEU, Pierre; CHAMPAGNE, Patrick. Os excluídos do interior. In: BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 217-227.

BROCCOLICHI, Sylvain. Lacunes et mésusages dans l’évaluation des PEP. In: FRANDJI, Daniel; PINCEMIN, Jean-Marie; DEMEUSE, Marc; GREGER, David; ROCHEX, Jean-Yves. Comparaison des politiques d’éducation prioritaire en Europe. Rapport scientifique: éléments d’une analyse transversale: formes de ciblage, action, évaluation. Lyon: INRP, 2009. p. 177-191. v. 2.

CASAL, Joaquín. La transición de la escuela al trabajo. In: FERNÁNDEZ PALOMARES, F. Sociología de la educación. Madrid: Pearson Educación, 2003. p. 179-201.

CHARLOT, Bernard. Le rapport au savoir en milieu populaire: une recherche dans les lycées professionnels de banlieue. Paris: Anthropos, 1999.

CLARKE, John; NEWMAN, Janet. The managerial state. Londres: Sage, 1997.

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION. Detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe. Official Journal of the European Communities, 14 Jun. 2002.

CROUCH, Colin. Post-democracy. New York: Polity Press, 2004.

DALE, Roger. A globalização e a reavaliação da governação educacional. Um caso de ectopia sociológica. In: TEODORO, António; TORRES, Carlos Alberto. Educação crítica e utopia: perspectivas para o século XXI. Porto: Afrontamento, 2005. p. 53-69.

DALE, Roger. The state and education policy. USA: Open University Press, 1989.

DALE, Roger. Perspectives on education policy. Milton Keynes: Open University Press, 1986.

DENTZ, Marta Von; DIAS DA SILVA, Roberto Rafael. Estratégias de intervenção do serviço social nas políticas de escolarização: uma análise contemporânea. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 695-710, 2017.

DE WITTE, Kristof; CABUS, Sofie; THYSSEN, Geert; GROOT, Wim; VAN DEN BRINK, Henriette. A critical review of the literature on school dropout. Educational Research Review, v. 10, p. 13-28, dez. 2013.

EUROPEAN UNION AGENCY FOR FUNDAMENTAL RIGHTS. Roma survey: data in focus. Poverty and employment: the situation of Roma in 11 EU Member States. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014. http://dx.doi:10.2811/50875

EUROSTAT. Smarter, greener, more inclusive? Indicators to support the Europe 2020 strategy. 2016 edition.

Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. Disponível em: https://ec.europa.eu/info/strategy/european-semester/framework/europe-2020-strategy_en. Acesso em: 17 fev. 2017.

FERNANDES, José Pedro Matos; ARAÚJO, Alberto Filipe; GARCÍA DEL DUJO, Ángel. Democracia, inteligência e (boa) educação, na perspectiva de John Dewey. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e169625,

Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-463420170916925. Acesso em: 6 jun. 2018.

FIELD, John. Lifelong learning and the new educational order. London: Trentham Books, 2000.

FONTANA, Andrea; FREY, James. Interviewing: the art of science. In: GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna S.; DENZIN, Norman K. (ed.). Handbook of qualitative research. USA: Sage, 1994. p. 361-376.

FRANDJI, Daniel; PRINCEMIN, Jean-Marie; DEMEUSE, Marc; GREGER, David; ROCHEX, Jean-Yves. «EuroPEP» Comparaison des politiques d’éducation prioritaire en Europe. Rapport scientifique: éléments d’une analyse transversale: formes de ciblage, action, évaluation. Lyon: INRP, 2009. v. 2.

FRASER, Nancy. Reframing justice in a globalizing world. In: CONNOLLY, Julie; LEACH, Michael; WALSH, Lucas (ed.). Recognition in politics: theory, policy and practice. Cambridge: Cambridge Scholars Press, 2007. p. 16.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Oeiras: Celta, 1992.

GOMES, Elisabete X. A cidade como espaço público de educação de crianças: contributos de um estudo de caso. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 6., 2012, Lisboa. Atas [...]. Lisboa: Fórum Português de Administração Educacional, 2012. p. 527-540.

GUBA, Egon; LINCOLN, Yvonna. Competing paradigms in qualitative research. In: DENSIN, Norman; LINCOLN; Yvonna (ed.). Handbook of qualitative research. USA: Sage, 1994. p. 105-117.

HAKE, Barry J. Late modernity and the learning society: problematic articulations between social arenas, organizations and individuals. In: CASTRO, Rui V.; SANCHO, Amélia V.; GUIMARÃES, Paula (ed.). Adult education: new routes in a new landscape. Braga: Universidade do Minho/Unidade de Educação de Adultos, 2006. p. 31-56.

HALPIN, David; DICKSON, Marny; POWER, Sally; WHITTY, Geoff; GEWIRTZ, Sharon. Curriculum innovation within an evaluative state: issues of risk and regulation. The Curriculum Journal, v. 15, n. 3, p. 197-206, 2004.

LAVAL, Christian; WEBER, Louis. Le Nouvel Ordre Éducatif Mondial. OMC, Banque Mondial, OCDE, Commission Européenne. Paris: Nouveaux Regards/Syllepse, 2002.

MAROY, Christian. A análise qualitativa de entrevistas. In: ALBARELLO, Luc; DIGNEFFE, Françoise; HIERNAUX, Jean-Pierre; MAROY, Christian; RUQUOY, Danielle; SAINT-GEORGES, Pierre de. Práticas e métodos de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 1997. p. 117-155.

MEO, Analía Inés; MILSTEIN, Diana. Programas socioeducativos y regulación del trabajo docente en el nível secundario. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e160182, 2018. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201703160182. Acesso em: 5 jun. 2018.

MOREIRA, António F. B. A importância do conhecimento escolar em propostas curriculares alternativas. In: CONGRESSO DA SPCE, 9., 2007, Funchal. Actas [...]. Porto: SPCE, 2008. p. 203-219.

NÓVOA, António. O espaço público da educação: imagens, narrativas e dilemas. In: AAVV. Espaços de Educação, Tempos de Formação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002. p. 237-263.

OLSSEN, Mark. Neoliberalism, globalisation, democracy: challenges for education. Globalisation, Societies and Education, v. 2, p. 231-275, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14767720410001733665. Acesso em: 19 out. 2016.

PAGNI, Pedro Ângelo. A emergência do discurso da inclusão escolar na biopolítica: uma problematização em busca de um olhar mais radical. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 255-272, jan./mar. 2017.

PARSONS, Carl. Ethnicity, gender, deprivation and low educational attainment in England: political arithmetic, ideological stances and the deficient society. Education, Citizenship and Social Justice, v. 11, n. 2, p. 160-183, 2016. DOI 10.1177/1746197916648282

PERRENOUD, Philippe. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto, 1995.

PORTUGAL. Presidência do Conselho de Ministros. Resolução do Conselho de Ministros (RCM) 4/2001. Aprova o programa de prevenção da criminalidade e inserção de jovens, denominado “ESCOLHAS”. Diário da República Eletrônico. Lisboa: Presidência do Conselho de Ministros, 9 jan. 2001. Disponível em: https://dre. pt/pesquisa/-/search/239016/details/normal?q=Resolu%C3%A7%C3%A3o+do+Conselho+de+Ministros+n.%C2%BA%204%2F2001%2C%20de+9+de+janeiro. Acesso em: 11 jun. 2014.

PORTUGAL. Presidência do Conselho de Ministros. Resolução do Conselho de Ministros (RCM) 60/2004. Procede à renovação do Programa Escolhas, criado pela Resolução do Conselho de Ministros n.º 4/2001, de 9 de Janeiro. Diário da República Eletrônico. Lisboa: Presidência do Conselho de Ministros, 30 abr. 2004.

Disponível em: https://dre.tretas.org/dre/171298/resolucao-do-conselho-de-ministros-60-2004-de-30-de-abril. Acesso em: 11 jun. 2014.

PORTUGAL. Presidência do Conselho de Ministros. Resolução do Conselho de Ministros (RCM) 80/2006. Procede à renovação, para o período de 2007 a 2009, do Programa Escolhas, criado pela Resolução do Conselho de Ministros n.º 4/2001, de 9 de Janeiro. Lisboa: Presidência do Conselho de Ministros, 26 jun. 2006. Disponível em: https://dre.pt/web/guest/pesquisa/-/search/360114/details/normal?jp=true. Acesso em: 11 jun. 2014.

PORTUGAL. Presidência do Conselho de Ministros. Resolução do Conselho de Ministros (RCM) 68/2012. Procede à renovação, para o período de 2013 a 2015, do Programa Escolhas (5ª geração), criado pela Resolução do Conselho de Ministros n.º 4/2001, de 9 de janeiro. Lisboa: Presidência do Conselho de Ministros, 9 ago. 2012. Disponível em: https://dre.tretas.org/dre/302945/resolucao-do-conselho-de-ministros-68-2012-de-9-de-agosto. Acesso em: 10 jun. 2014.

POWER, Sally. How should we respond to the continuing failure of compensatory education? Orbis Scholae, v. 2, n. 2, p. 19-37, 2008.

ROBERTSON, Susan; DALE, Roger. Local states of emergency: the contradictions of neo-liberal governance in education in New Zealand. British Journal of Sociology of Education, v. 23, n. 3, p. 463-482, 2002.

SÁ, Virgínio; ANTUNES, Fátima. Uma outra educação? Um lugar de exclusão? Sobre os Cursos de Educação e Formação na voz de alunos e professores. In: ALMEIDA, Maria de Lourdes P.; THOMÉ, Nilson. (Org.) Educação: história e política: uma discussão sobre processos formativos e socioculturais. Campinas: Mercado de Letras, 2012. p. 57-100.

SALVÀ-MUT, Francesca; OLIVER-TROBAT, Miquel; COMAS-FORGAS, Rubén. Abandono escolar y desvinculación de la escuela: perspectiva del alumnado. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, v. 6, n. 13, p. 129-142, 2014.

SEDDON, Terri. Making educational spaces through boundary work: territorialisation and ‘boundarying’. Globalisation, Societies and Education, v. 12, n. 1, p. 10-31, 2014. doi:10.1080/14767724.2013.858396

SMYTH, John; SHACKLOCK, Geoffrey. Behind the ‘Cleansing’ of Socially Critical Research Accounts. In: SHACKLOCK, Geoffrey; SMYTH, John (ed.). Being reflexive in critical educational and social research. London: The Falmer, 1998. p. 1-12.

SOUSA SANTOS, Boaventura. A crítica da governação neoliberal: o Fórum Social Mundial como política e legalidade cosmopolita subalterna. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 72, p. 7-44, out. 2005.

TITSCHER, Stefan; MEYER, Michael; WODAK, Ruth; VETTER, Eva. Methods of text and discourse analysis. London: Sage, 2000.

TRIPODI, Zara; SOUSA, Sandra. Do governo à governança: permeabilidade do estado a lógicas privatizantes na educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 167, p. 228-253, jan./mar. 2018.

TYACK, David; TOBIN, William. The “grammar” of schooling: why has it been so hard to change? American Educational Research Journal, v. 31, n. 3, p. 453-479, 1994.

WILLIS, Paul. Learning to labour: how working class kids get working class jobs. Farnborough: Saxon House, 1977.

YOUNG, Michael; MULLER, Johan. Three educational scenarios for the future: lessons from the sociology of knowledge. European Journal of Education, v. 45, n. 1, p. 11-27, 2010.

Published

2019-10-09

How to Cite

Antunes, F., & Barros, R. (2019). Biographical dimensions, community responses: tensions of a socioeducational policy in Portugal. Cadernos De Pesquisa, 49(173), 244–265. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/5894

Issue

Section

Articles