Projeto gênero e diversidade na escola: a gendered approach on the project
Keywords:
Diversity, Public Policy, Teacher Training, Projeto Gênero e Diversidade na EscolaAbstract
This paper is based on feminist studies from a post-structuralist perspective and it aims to discuss how categories such as gender and diversity are conceptually and methodologically added to methodologically added in agenda of a basic education teacher training policy based on diversity education titled the Projeto Gênero e Diversidade na Escola [Gender and Diversity in School Project] (GDE). We analyzed four documents from GDE between 2007 and 2011. We focused on a cultural analysis of the documents in order to raise awareness of the unintelligibility of a gender and diversity education proposed by politicians on the basis of dealing with sexual and cultural diversity, as well as gender and gender binarism. We tested its boundaries as a State based agenda for a certain purpose and governance in the present time at the expense of the production of non-viable bodies through public policies.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Gênero e diversidade na escola: formação de professoras/es em gênero, orientação sexual e relações étnico-raciais. Livro de conteúdo. Versão 2009. Rio de Janeiro: Cepesc; Brasília: SPM, 2009. Disponível em: http://estatico.cnpq.br/portal/premios/2014/ig/pdf/genero_diversidade_escola_2009.pdf. Acesso em: 10 dez. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. 2017. Portal SECADI. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-educacao-continuadaalfabetizacao-diversidade-e-inclusao. Acesso em: 20 out. 2017.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n.º 867. Programa Escola Sem Partido. 23/03/2015. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=375C72096A
FD87644868A98ED8436064.proposicoesWebExterno2?codteor=1317168&filename=Avulso+-PL+867/2015. Acesso em: 10 maio 2019.
BUTLER, Judith. Bodies that matter, on the discursive limits of “sex”. New York: Routledge, 1993.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CARRARA, Sergio (org.). Gênero e diversidade na escola: avaliação de processos, resultados, impactos e projeções. Rio de Janeiro: Cepesc, 2017. Disponível em: http://www.clam.org.br/uploads/arquivo/GDE_Relatorio-10-02-2017.pdf. Acesso em: 10 jan. 2017.
CARRARA, Sergio et al. (org.). Gênero e diversidade na escola: trajetórias e repercussões de uma política pública inovadora. Rio de Janeiro: Cepesc, 2011. Disponível em: http://www.e-lam.org/downloads/Trajet%C3%B3rias%20e%20repercuss%C3%B5es%20de%20uma%20pol%C3%ADtica%20p%C3%BAblica%20 inovadora%20-%20Sistematiza%C3%A7%C3%A3o%20GDE.pdf. Acesso em: 8 dez. 2013.
COSENTINO, Tatiane, R.; ABRAMOWICZ, Anete. Diversidade e as políticas públicas de educação. Revista Contraponto, v. 11, n. 3, p. 244-254, set./dez. 2011.
COSTA, Marli M. M da; PORTO CARVALHO, Rosane T. A transversalidade das políticas públicas de gênero: um caminho para efetivação dos direitos sociais da mulher. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE DIREITO: dimensões materiais e eficácias dos direitos fundamentais. 2., Chapecó, 2012. Anais... Joaçaba: UNOESC, 2012.
DORNELLES, Priscila Gomes. A (hetero)normalização dos corpos em práticas pedagógicas da educação física escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
HALBERSTAM, Judith Jack. Repensando o sexo e o gênero. In: MISKOLCI, Richard; PELÚCIO, Larissa (org.). Discursos fora da ordem: sexualidades, saberes e direitos. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2012a. p. 125-138.
HALBERSTAM, Judith Jack. A homofobia faz parte do estado teocrático. A Tarde, Salvador, nov. 2012b. (Seção Muito). Disponível em: http://www.atarde.uol.com.br/muito/materias/1447525-%22a-homofobia-faz-parte-doestado-teocratico%22. Acesso em: 11 dez. 2012.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais de nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997.
HENRIQUES, Ricardo et al. (org.). Gênero e diversidade sexual na escola: reconhecer diferenças e superar preconceitos. Cadernos SECAD 4. Brasília: Secad/MEC, 2007. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_cad4_gen_div_prec.pdf. Acessado em: 25 nov. 2013.
LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos. Babilônios somos. A modo de apresentação. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (org.). Habitantes de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-30.
MEYER, Dagmar E. E. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira L.; NECKEL, Jane; GOELLNER, Silvana V. (org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 9-27.
MEYER, Dagmar E. E. Abordagens pós-estruturalistas de pesquisa na interface educação, saúde e gênero: perspectiva metodológica. In: MEYER, Dagmar E. E.; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012. p. 47-62.
PEREIRA, Maria Elisabete et al. (org.). Gênero e diversidade na escola: formação de professoras/es em gênero, sexualidade, orientação sexual e relações étnico-raciais. Brasília/Rio de Janeiro: SPM/CEPESC, 2007. Disponível em: http://www.spm.gov.br/sobre/publicacoes/publicacoes/2007/gde-2007.pdf. Acesso em: 15 nov. 2013.
PRECIADO, Paul Beatriz. Testo Yonqui. Madrid: Espasa Calpe, 2008.
PRECIADO, Paul Beatriz. Manifesto contrassexual. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
VASCONCELOS, Michele; FÉLIX, Jeane. Gênero, sexualidade e direitos humanos na educação escolar: entre igualdades e diversidades, a diferença. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 1, p. 255-272, jan./abr. 2016. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index. Acesso em: 10 maio 2017.
VASCONCELOS, Michele; SEFFNER, Fernando. A pedagogia das políticas públicas de saúde: norma e fricções de gênero na feitura de corpos. Cadernos Pagu, n. 44, p. 261-297, jan./jun. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).