Affection perceived and felt: representations of primary education students
Keywords:
Representation, Affection, Learning Experience, Interpersonal RelationshipsAbstract
Affections experienced by students in the school environment infl uence learning. This study sought to investigate how students perceive the learning environment and what feelings are involved in the relationship with learning, as well as to measure gender differences. Participants were 312 students from the 5th grade of primary education of three municipal schools in the interior of São Paulo state. The Free Word Association Technique was applied and results show that boys have more negative feelings and perceptions regarding school and the relationship with the teacher. Girls have more positive feelings and negative ones are directed towards themselves. By discussing the relationships between affectivity and cognition, this research contributes to the fi eld of teacher education.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam; RUA, M. das Graças. Violências nas escolas. Brasília: Unesco, Banco Mundial, UNAIDS, USAID, Fundação Ford, Consed, Undime, 2005.
ALCALÁ, Visitación; CAMACHO, Manuel; GINER, Daniel; GINER, José; IBAÑEZ, Elena. Afectos y género. Psicothema, v. 18, n. 1, p. 143-148, 2006.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho; MAHONEY, Abigail Alvarenga. Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
BARBOSA, Altemir José Gonçalves; CAMPOS, Renata Araújo; VALENTIM, Tássia Azevedo. A diversidade em sala de aula e a relação professor-aluno. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n. 4, p. 453-461, out./dez. 2011.
BICALHO, Maria Gabriela Parente; SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes. Relação com o saber de estudantes universitários: aprendizagens e processos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 617-635, jul./set. 2014.
CARVALHO, Marília Pinto de. O conceito de gênero no dia a dia da sala de aula. Gender concept in the school day to day life._Revista de Educação Pública, [S.l.], v. 21, n. 46, p. 401-412, sep. 2012. ISSN 2238-2097. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/416. Acesso
em: 05 nov. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.29286/rep.v21i46.416.
CARVALHO, Marília Pinto; SENKEVICS, Adriano Souza; LOGES, Tatiana Ávila. O sucesso escolar de meninas de camadas populares. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 717-734, 2014.
CONTRERAS, Françoise; ESGUERRA, Gustavo. Psicología positiva: uma nueva perspectiva em Psicología. Diversitas, Bogotá, v. 2, n. 2, p. 311-319, dez, 2006.
DAL’IGNA, Maria Cláudia. Desempenho escolar de meninos e meninas: há diferença? Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 46, p. 241-267, dez. 2007
ESPINOSA, Baruch. Ética. Tradução Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GODELIER, Maurice. Au fondement des sociétés humaines: ce que nous apprend l’Anthropologie. Paris: Albin Michel, 2007.
GREGORIADIS, Athanasios; TSIGILIS, Nikolaus. Applicability of the student teacher relationship scale (STRS) in the Greek education setting. Journal of Psychoeducational Assessment, v. 26, n. 2, p. 108-120, jun. 2008. DOI 10.1177/0734282907306894.
LIPP, Marilda. Sentimentos que causam stress: como lidar com eles. Campinas: Papirus, 2009.
MATTOS, Sandra Maria Nascimento. Inclusão/exclusão escolar e afetividade: repensando o fracasso escolar das crianças de classes populares. Educar em Revista, Curitiba, n. 44, p. 217-233, jun. 2012.
MESURADO, Belén. La experiencia de Flow o Experiencia Optima em el ámbito educativo. Revista Latinoamericana de Psicologia, v. 42, n. 2, p. 183-192, 2010.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
NASCIMENTO, Rita de Cássia Souza. Entre xingamentos e rejeições: um estudo da violência psicológica na relação entre professor e aluno com dificuldade de aprendizagem. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA – UNESCO. Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília: Unesco, Observatório de Violência, Ministério da Educação, 2006. 404p.
ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT – OECD. O que os estudantes pensam da escola? PISA em Foco, n. 24, jan. 2013. Disponível em: portal.inep.gov.br/pisa-em-foco. Acesso em: 12 fev. 2016.
OSTI, Andréia. Representações de professores do ensino fundamental sobre as variáveis que influenciam o desempenho escolar. In: CALIATTO, S. G.; OLIVEIRA, S. M. S. S.; CUNHA, N. B.; JOLY, M. C. R. A. (org.). Avaliação: diferentes processos no contexto educacional. Uberlândia: Navegando, 2017.
OSTI, Andréia; BRENELLI, Roseli Palermo. Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem. Psico-USF, Itatiba, v. 18, n. 3, set./dez. 2013.
OSTI, Andréia; NORONHA, Ana Paula Porto. Asociación entre afectos y optimismo en estudiantes del curso de Pedagoía. Revista Colombiana de Educación, v. 68, p. 195-209, 2015.
OSTI, Andréia; NORONHA, Ana Paula Porto. Associação entre afetos e representações envolvidas no ambiente de aprendizagem escolar. Educação: Teoria e Prática, v. 27, p. 74-94, 2017.
RIBEIRO, Marinalva Lopes. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 3, p. 403-412, 2010.
RODRIGUEZ, José Álvarez; CRUZ, Manuel Fernández. Análise descritiva da afetividade nos professores em formação na faculdade de ciências da educação da Universidade de Granada. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 14, p. 125-144, 2009.
SAWAIA, Bader; MAGIOLINO, Lavínia Lopes Salomão. As nuances da afetividade: emoção, sentimento e paixão em perspectiva. In: BANKS-LEITE, L.; SMOLKA, A. L. B.; ANJOS, D. D. (org.) Diálogos na perspectiva histórico-cultural. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. p. 61-86.
SIRGADO, Angel Pino. O social e o cultural na obra de Lev S. Vigotski. Educação e Sociedade, n. 71, p. 45-78, 2000.
SNYDER, Charles Richard; LOPEZ, Shane J. Psicologia positiva. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SOLAR, Félix Cova. Diferencias de género en bienestar y malestar emocional: evidencias contradictorias. Terapia Psicológica, v. 22, n. 2, p.165-169, 2004.
TASSONI, Elvira Cristina Martins. A dinâmica interativa na sala de aula: as manifestações afetivas no processo de escolarização. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Campinas, 2008.
TASSONI, Elvira Cristina Martins. Afetividade na aprendizagem da leitura e da escrita: uma análise a partir da realidade escolar. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 524-544, 2013.
TASSONI, Elvira Cristina Martins; LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Um estudo sobre emoções e sentimentos na aprendizagem escolar. Comunicações, Piracicaba, ano 18, n. 2, p. 79-91, jul./dez, 2011.
TASSONI, Elvira Cristina Martins; LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Afetividade no processo de ensinoaprendizagem: as contribuições da teoria walloniana. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 262-271, maio/ago. 2013.
TASSONI, Elvira Cristina Martins; SILVA, Jade Oliveira Melo; FORNER, Vivian Annicchini. Afetividade e a mediação do professor: as contribuições da música para as práticas de leitura. In: LEITE, S. A. S. (org.). Afetividade: as marcas do professor inesquecível. Campinas: Mercado de Letras, 2018. p. 109-134.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Manuscrito de 1929. Educação e Sociedade, n. 71, p. 21-44, 2000.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Psicologia pedagógica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).