Culture and literature teaching at secondary schools
Keywords:
Digital Culture, High School, Literature, TeachingAbstract
The digital culture in high schools puts into question the pedagogical practice and, in the case of literature teaching, the way one interprets and enjoys literature in the classroom. This research measures the perception of the teachers of the public schools in relation to the dialogue between digital culture through its artefacts and the pedagogical process in literature classes in high school education. It is a survey with 802 school teachers from public high schools in Bahia who declared they teach literature in high schools. The data produced demonstrates that digital technologies are being used in the pedagogical process in literature classes with the consequent insertion of the school life in the way of life mediated by digital technologies.
Downloads
References
BABBIE, Earl. Métodos de pesquisas de survey. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 5 nov. 2018.
BRUNNER, Cornelia; TALLY, William. The new media literacy handbook: an educator’s guide to bringing new media into classroom. New York: Anchor Books, 1999.
BUCKINGHAM, David. Defining digital literacy. In: BACHMAIR, Ben. Medienbildung in neuen Kulturräumen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010. p. 59-61.
BURNISKE, Richard W. Literacia no ciberespaço. Rio de Janeiro: Minion, 2002.
CASTELLS, Manuel. The informational city. Oxford: Blackwell, 2002.
CASTELLS, Manuel. Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
COSSON, Rildo. O espaço da literatura na sala de aula. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL, Francisca; COSSON, Rildo (org.). Literatura: ensino fundamental. Brasília: MEC, 2010. p. 55-68. (Coleção Explorando o Ensino, v. 20).
GATTI, Bernardete A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004.
GROVES, Robert M.; FOWLER Jr, Floyd J.; COUPER, Mick P.; LEPKOWSKI, James M.; SINGER, Eleanor; TOURANGEAU, Roger. Survey methodology. 2nd ed. New Jersey: Wiley, 2009.
HABERMAS, Jürgen. A modernidade: um projeto inacabado. In: ARANTES, Otília Beatriz Fiori; ARANTES, Paulo Eduardo. Um ponto cego no projeto moderno de Jürgen Habermas: arquitetura e dimensão estética depois das vanguardas. São Paulo: Brasiliense, 1992. p. 91-123.
HOFFMANN, Daniela S.; FAGUNDES, Léa da C. Cultura digital na escola ou escola na cultura digital? Novas Tecnologias na Educação, v. 6, n. 1, jul. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14599. Acesso em: 25 maio 2020.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2002.
JAMESON, Fredric. Espaço e imagem: teorias do pós-moderno e outros ensaios. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004.
KERLINGER, F. Behavioral research. Nova York: Holt, Rinehart and Winston, 1979.
LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 2007.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: 34, 2011.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. A coerência no hipertexto. In: COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa (org.). Letramento digital. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 185-208.
MERTENS, Donna M. Research and evaluation in education and psychology: integrating diversity with quantitative, qualitative and, mixed methods. Thousand Oaks, CA: Sage, 2015.
MORAIS, Anuar Daian; FAGUNDES, Léa da C. A inclusão digital da escola ou a inclusão da escola na cultura digital? Diálogo, Canoas, RS, n. 19, p. 97-113, jul./dez. 2011. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/ article/view/188/202. Acesso em: 5 abr. 2019.
NOGUEIRA, Márcia Gonçalves; PADILHA, Maria Auxiliadora Soares. Cultura digital jovem: as TIMS invadem as periferias, e agora? ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 16, n. 2, p. 268-286, maio/ago. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1319/1334. Acesso em: 7 abr. 2019.
NONATO, Emanuel do R. S. EaD, TIC e Internet: ainda estranhas à escola. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 13., maio 2007, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2007. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2007/tc/542007115747PM.pdf. Acesso em: 5 abr. 2019.
NONATO, Emanuel do R. S. Hipertexto e hiperleitura: contribuições para uma teoria do hipertexto. 2013. 324 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.
NONATO, Emanuel do R. S.; SALES, Mary V. S. Currículo e hipertexto em EAD. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 11., ago. 2014, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2014. Disponível em: http://esud2014.nute.ufsc.br/anais-esud2014/files/pdf/126862.pdf. Acesso em: 5 jun. 2017.
NONATO, Emanuel do R. S.; SALES, Mary V. S. Educação e os caminhos da escrita na cultura digital. In: FERRAZ, Obdália (org.). Educação, (multi)letramentos e tecnologias. Salvador: Edufba, 2019. p. 141-172.
OLIVEIRA, Fátima Regis de. Textos, texturas e intertextos: apontamentos sobre aprendizado e competência na comunicação digital. Intexto, Porto Alegre, n. 33, p. 209-224, maio/ago. 2015.
OUTEIRINHO, Maria de Fátima. Culturas literárias e cultura digital: percursos, cruzamentos, desafios. Carnet, n. spécial, p. 163-172, 2009. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/Carnets/article/viewFile/435/396. Acesso em: 9 jun. 2019.
PEREIRA, Guilherme; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Pesquisa quantitativa em educação: algumas considerações. Revista Periferia, v. 8, n. 1, p. 66-79, jan./jun. 2016.
SALES, Mary V. S. Tessituras entre mediação e autora nas práticas de currículo na formação a distância: a construção do conhecimento no contexto universitário. 2013. 291 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.
SALES, Mary V. S.; NONATO, Emanuel R. S. Educação a distância e currículo: hipertexto como perspectiva de flexibilidade e design pedagógico. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 616-645, abr./jun. 2019.
SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 22, p. 23-32, dez. 2003.
SANTAELLA, Lúcia. Cultura e artes do pós-humano. São Paulo: Paulus, 2010. SIBILIA, Paula. Redes ou paredes. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
SILVA, João A. da. Anotações sobre a pesquisa survey. In: BOAVENTURA, Edvaldo Machado (org.). Exercícios de metodologia da pesquisa. Salvador: Quarteto, 2017. p. 135-146.
SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier, 1989. SOARES, Corina da Rocha. Michel Houellebecq, Amélie Nothomb et Jacques Chessex: performances sous contexte médiatisé. Carnets, n. spécial, p. 206-220, 2009. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/11810.pdf. Acesso em: 9 jun. 2017.
SOUZA, Ricardo Timm de. O tempo e a máquina do tempo. Porto Alegre: Edipucrs, 1998.
WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Pioneira, 1983.
WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).