A alfabetização nos cursos de habilitação para o magistério
Keywords:
Alfabetização, Formação de Professores, Alfabetização Escolar, Reciclagem DocenteAbstract
A presente pesquisa teve como objetivo descrever e analisar as concepções de alfabetização atualmente transmitidas nos cursos de Habilitação para o Magistério, da rede estadual de ensino de Campinas (SP). Baseia-se no pressuposto de que as condições sociais presentes, bem como o progresso teórico observado nos últimos anos, possibilitaram a superação do modelo de alfabetização considerado tradicional, em direção a um modelo de alfabetização considerado funcional. Os dados sugerem que a maioria das alunas do 4º ano dos cursos, bem como os docentes da disciplina Conteúdos Metodológicos da Língua Portuguesa, ainda apresenta concepções que podem ser consideradas tradicionais. As exceções são apresentadas pelas respostas das alunas e professora do CEFAM, dados que são aqui discutidos.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).