Research groups in education as an object of study
Keywords:
Research Groups , Research in Education , Scientific HabitusAbstract
This article aims to contribute to discussions on research groups in the field of education and the methodological possibilities for researching them. Aspects about the relevance of the groups are presented based on specialized, international literature. A brief history of research groups in Brazil, the situation of research on these groups in the area of education, and the possibilities of investigation are also presented. Five areas of investigation are outlined, structured in three levels of approach: macro, meso and micro. It is argued in favor of the relevance of research on the subject, considering that, alongside the graduate disciplines, mentoring sessions and participation in scientific events, research groups are fundamental spaces for the acquisition of scientific habitus.
Downloads
References
André, M. E. D. A. de. (2007). Grupos de pesquisa: Formação ou burocratização? Revista de Educação PUC-Campinas, 23, 133-138.
Arechavala Vargas, R., & Díaz Perez, C. (1996). El processo de desarrollo de grupos de investigación. Revista de la Educación Superior, 98, 1-18.
Bianchetti, L. (2021). Grupos de pesquisa e formação de orientadores: Tributo à Marli André (in memoriam). Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 6(17), 181-190. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p181-190
Blasi, B., & Romagnosi, S. (2012). Social dynamics in scientific practices: Focus on research groups. Sociologia, 2, 66-77.
Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2012). Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo Vintiuno.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (1975). Conselho Nacional de Pós- -Graduação. Departamento de Documentação e Divulgação. I PNPG – Plano Nacional de Pós-Graduação. Capes. https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/I_PNPG.pdf
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (1982). II PNPG – Plano Nacional de Pós-Graduação 1982-1985. Capes. https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/ II_PNPG.pdf
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (1989). III PNPG Plano Nacional de Pós- -Graduação 1986-1989. Capes. https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/III_ PNPG.pdf
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2004). Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2005-2010. Capes. https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/ PNPG_2005_2010.pdf
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2010). Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2011-2020 (Vol. I). Capes. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/livros-pnpg-volume-i-mont-pdf
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2017). Programa Institucional de Internacionalização – Capes-PrInt EDITAL nº. 41/2017. Capes. https://www1.capes.gov.br/images/ stories/download/editais/10112017-Edital-41-2017-Internacionalizacao-PrInt-2.pdf
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (s.d.). Diretório dos Grupos de Pesquisa – FAQ. CNPq. http://lattes.cnpq.br/web/dgp/faq/
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2016). Chamada CNPq n. 22/2016 – Pesquisa e Inovação em Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas. CNPq. http://memoria2. cnpq.br/web/guest/chamadas-publicas?p_p_id=resultadosportlet_WAR_resultadoscnpqportlet_ INSTANCE_0ZaM&filtro=encerradas&buscaModo=textual&tmp=1616848307040
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2017a). CNPq. DGPB – O que é. CNPq. http://lattes.cnpq.br/web/dgp/o-que-e/
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2017b). CNPq. FAQ. Q2. Para que serve o diretório? CNPq. http://lattes.cnpq.br/web/dgp/faq?p_p_id=54_ INSTANCE_39Zlb9kA3d0e&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_struts_action=%2Fwiki_ display%2Fview&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_nodeName=Main&_54_ INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_title=Quest%C3%B5es+Gerais
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2020). Chamada CNPq n. 09/2020 – Bolsas de Produtividade em Pesquisa. CNPq. http://memoria2.cnpq.br/ web/guest/chamadas-publicas?p_p_id=resultadosportlet_WAR_resultadoscnpqportlet_ INSTANCE_0ZaM&filtro=encerradas&buscaModo=textual&tmp=1616849028055
Degn, L., Fransenn, T., Sorensen, M. P., & Rijcke, S. (2018). Research groups as communities of practice: A case study of four high-performing research groups. High Education, 76, 231-246. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0205-2
Feldman, A., Divoll, K. A., & Rogan-Klyve, A. (2013). Becoming researchers: The participation of undergraduate and graduate students in scientific research groups. Science Education, 97(2), 218-243. https://doi.org/10.1002/sce.21051
Fernández Fastuca, L. (2018). Pedagogía de la formación doctoral. Teseo.
Gatti, B. A. (2005). Formação de grupos e redes de intercâmbio em pesquisa educacional: Dialogia e qualidade. Revista Brasileira de Educação, 30, 124-132. http://dx.doi.org/10.1590/S1413- 24782005000300010
Green, D. E. (1954). Group research. Science, 119, 444-445.
Horta, H., & Lacy, T. A. (2011). How does size matter for science? Exploring the effects of research unit size on academics’ scientific productivity and information exchange behaviors. Science and Public Policy, 38(6), 449-460. http://dx.doi.org/10.3152/030234211X12960315267813
Kyvik, S., & Reymert, I. (2017). Research collaboration in groups and networks: Differences across academic fields. Scientometrics, 113, 951-967. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2497-5
López-Yáñez, J., & Altopiedi, M. (2015). Evolution and social dynamics of acknowledged research groups. High Education, 70, 629-647. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9835-9
Mainardes, J. (2021a). Panorama dos grupos de pesquisa de política educacional no Brasil. Jornal de Políticas Educacionais, 15, 1-25. http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v15i0.79217
Mainardes, J. (2021b). Grupos de pesquisa da área de educação no Brasil: Revisão de literatura. Cadernos de Educação, 65, 1-23.
Mainardes, J. (2022). Grupos de Pesquisa de Política Educacional: análise da opinião de líderes. Educação Unisinos, 26, 1-29. https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.03
Morosini, M. C. (2008). Grupos de pesquisa no Brasil: A perspectiva do campo científico. In C. L. Broilo, & M. I. Cunha (Orgs.), Pedagogia universitária e produção do conhecimento (1a ed., pp. 83-104). EDIPUCRS.
Pereira, G. R. de M., & Andrade, M. da C. L. de. (2008). Aprendizagem científica: Experiência com grupo de pesquisa. In L. Bianchetti, & P. Meksenas (Orgs.), A trama do conhecimento: Teoria, método e escrita em ciência e pesquisa (pp. 153-168). Papirus.
Pucci, B. (2011). O grupo de pesquisa como espaço-tempo de parcerias, de produção científica e de formação humana: UFSCar – 1987-1990. Comunicações, 18(1), 41-51. https://doi.org/10.15600/2238-121X/ comunicacoes.v18n1p41-52
Resolução n. 5, de 10 de março de 1983. (1983). Fixa normas de funcionamento e credenciamento dos cursos de pós-graduação stricto sensu. Conselho Federal de Educação. http://www.prppg.ufpr.br/ppgecologia/ wp-content/uploads/2016/08/resolucao_cfe_05_1983.pdf
Rey-Rocha, J., Martín-Sempere, M. J., & Garzón, B. (2002). Research productivity of scientists in consolidated vs. non-consolidated teams: The case of Spanish university geologist. Scientometrics, 55, 137-156. http://dx.doi.org/10.1023/A:1016059222182
Rey Rocha, J., Martín Sempere, M. J., & Sebastián, J. (2008). Estructura y dinámica de los grupos de investigación. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 184(732), 743-757. https://doi.org/10.3989/ arbor.2008.i732.219
Robl, F., & Meneghel, S. M. (2003). Produção acadêmica em grupos de pesquisa em educação: O perfil dos GPs do Sistema ACAFE/SC. In H. C. T. Almeida (Org.), Desafios da educação neste século: Pesquisa e formação de professores (pp. 267-271). Unicruz.
Sánchez Gamboa, S. (2011). Grupos de pesquisa: Limites e possibilidades na construção de novas condições para a produção do conhecimento. Motrivivência, 23(36), 268-290. https://doi.org/10.5007/2175- 8042.2011v23n36p268
Shoulson, I. (2004). Sociology of collaborative research groups. Amyotrophic Lateral Sclerosis and Other Motor Neuron Disorders, 5(1), 118-120. https://doi.org/10.1080/17434470410019825
Vinha, J. F. de S. C. (2015). A pesquisa e a universidade no Brasil: Organização e institucionalização dos grupos de pesquisa em Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, 5(9), 29-55.
Wagenknecht, S. (2016). A social epistemology of research groups: Collaboration in scientific practice. Palgrave Macmillan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).