Research groups and training of supervisors: statements of researchers
Keywords:
Thesis Orientation , Supervising Professor , Graduate Studies in Education , Research GroupAbstract
This article discusses the possibilities for research groups to serve as educational time-spaces for consolidating praxis in supervision in graduate education programs. New advising strategies and initiatives are observed in an environment characterized by internal demands and external inductions to the graduate programs and their supervisors. A study with 562 research group leaders who work as professors in doctoral programs in education collected data about the organization, functioning and advising practices in their groups. The data highlight the general research and supervision strategies in particular, and the perceptions of the respondents about the potential of the research groups for training researchers and supervisors.
Downloads
References
Almeida Júnior, A., Sucupira, N., Salgado, C., Barreto Filho, F., Rocha e Silva, M., Trigueiro, D., Amoroso Lima, A., Teixeira, A., Chagas, V., & Maciel, R. (2005). Parecer n. 977/65, aprovado em 3 de dezembro de 1965. Revista Brasileira de Educação, (30), 162-173. http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782005000300014&script=sci_arttext
Alves-Mazzotti, A. J. (1992). Revisões bibliográficas em teses e dissertações: Meus tipos inesquecíveis. Cadernos de Pesquisa, (81), 53-61.
Alves, V. M., Espíndola, I. C., & Bianchetti, L. (2012). A relação orientador-orientando na pós-graduação stricto sensu no Brasil: A autonomia dos discentes em discussão. Revista Educação em Questão, 43(29), 135-156.
Baibich, T. M. (2014). Orientação de doutorado e contratransferência: Uma relação tão delicada (Projeto de pesquisa). Universidade Federal do Paraná.
Baibich, T. M. (2016). Orientação de doutorado: Uma relação tão delicada. In R. C. de C. Hagemeyer, R. A. Sá, & C. V. Gabardo (Orgs.), Diálogos epistemológicos e culturais (pp. 1-16). W.A. Editores.
Bourdieu, P. (1974). A economia das trocas simbólicas. Perspectiva.
Castoriadis, C. (1987). As encruzilhadas do labirinto I. Paz e Terra.
Castro, C. M. (1978). Memórias de um orientador de tese. In E. de O. Nunes (Org.), A aventura sociológica: Objetividade, paixão, improviso e método de pesquisa social (pp. 307-326). Zahar.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). (2010). Plano Nacional de Pós- -Graduação (PNPG) 2011-2020. Capes. http://www.capes.gov.br/sobre-a-capes/plano-nacional-de-pos-graduacao
Corrêa, P. S. A. (2012). A orientação das dissertações e teses como objeto de estudo das pesquisas acadêmicas: História e historiografia. Revista HISTEDBR, 12(47), 392-415.
Follari, R. A. (2002). Argentina: El acceso a los pósgrados como urgência reglamentaria. In L. Bianchetti, & A. M. N. Machado (Orgs.), A bússola do escrever: Desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações (pp. 337-354). Editora da UFSC; Cortez.
Garcia, R. L., & Alves, N. (2002). A necessidade da orientação coletiva nos estudos sobre cotidiano: Duas experiências. In L. Bianchetti, & A. M. N. Machado (Orgs.), A bússola do escrever: Desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações (pp. 355-396). Editora da UFSC; Cortez.
Haguette, T. M. F. (1994). Universidade: Nos bastidores da produção do conhecimento. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 75(179, 180, 181), 157-169.
Halse, C., & Malfroy, J. (2010). Retheorizing doctoral supervision as professional work. Studies in Higher Education, 35(1), 79-92.
Hess, R. (2005). Produzir sua obra: O momento da tese. Liber Livros.
Hockey, J. (1997). A complex craft: UK PhD supervision in the social sciences. Research in Póst-Compulsory Education, 2(1), 45-70.
Kamler, B., & Thomson, P. (2014). Helping doctoral students write: Pedagogies for supervision (2a ed.). Routledge.
Leite Filho, G. A., & Martins, G. de A. (2006). Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, 46(99), 99-109.
Machado, A. M. N. (2000). A bússola do escrever: Sobre a função da orientação de teses e dissertações. Revista Famecos, 7(13), 140-147.
Manathunga, C. (2010). Critical transcultural exchanges: Educational development for supervisors. In M. Walder, & P. Thomson (Orgs.), The Routledge doctoral supervisor’s companion: Supporting effective research in education and the social sciences (pp. 76-87). Routledge.
Mazzilli, S. (2009). Orientação de dissertações e teses: Em que consiste? Junqueira & Marin.
Moraes, R., Hackmann, B. G., & Mancuso, R. (Orgs.). (2005). De Marte a Narciso: (Sobre)vivências em dissertações de mestrado. Editora Unijuí.
Murray, R. (2009). How to survive your Viva (2a ed.). McGraw-Hill Education.
Nóbrega, M. H. (2018). Orientandos e orientadores no século XXI: Desafios da pós-graduação. Educação & Realidade, 43(3), 1055-1076.
Park, C. (2007). Redefining the doctorate. Higher Education Academy.
Peelo, M. (2011). Understanding supervision and the PhD: Essential guides for lecturers. Continuum.
Santos, K. R., & Maffei, W. S. (2010). Aprendendo a orientar. In R. P. Schnetzler, & C. de Oliveira, Orientadores em foco: O processo de orientação de teses e dissertações em educação (pp. 59-84). Liber Livros.
Saviani, D. (2000). A pós-graduação em educação no Brasil: Trajetória, situação atual e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, 1(1), 1-19.
Schnetzler, R. P., & Oliveira, C. de. (2010). Orientadores em foco: O processo de orientação de teses e dissertações em educação. Liber Livros.
Trafford, V., & Leshem, S. (2008). Stepping stones to achieving your doctorate: By focusing on your viva from the start. Open University Press.
Viana, C. M. Q. (2008). A relação orientador-orientando na pós-graduação stricto sensu. Linhas Críticas, 14(26), 93-109.
Wadee, A. A., Keane, M., Dietz, T., & Hay, D. (2017). Review of effective PhD supervision: Chapter five – the relationship between PhD candidate and supervisor. Rozenberg Quartely. http://rozenbergquarterly. com/effective--phd-supervision-chapter-5-the-relationship-between-phd-candidate-and--supervisor/
Walker, M., & Thomson, P. (Orgs.). (2010). The Routledge doctoral supervisor’s companion: Supporting effective research in education and the social sciences. Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).