Portuguese language teachers’ perceptions of evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10221

Keywords:

Formative Evaluation, Portuguese Language, Basic Education

Abstract

Evaluation should be at the service of teaching and learning, supporting school practices. To find out how this theory is applied in schools, this article analyzes the evaluation perceptions of four Portuguese language teachers of basic education, specifically in the final years of basic education at a municipal school in the Greater São Paulo. A qualitative study was carried out using semi-structured interviews which were analyzed using content analysis. The study was based on the theoretical framework that views evaluation as an integral part of the teaching-learning process. The results show that there is a lack of criteria in evaluation, subjectivity, disconnection from the teaching-learning process and that the topic still needs to be worked out among teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.

Black, P., Harrison, C., Lee, C. L., Marshall, B., & Wiliam, D. (2018). Trabalhando por dentro da caixa preta: Avaliação para a aprendizagem na sala de aula. Cadernos Cenpec, 8(2), 153-183. http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v8i2.445

Depresbiteris, L., & Tavares, M. R. (2017). Diversificar é preciso...: Instrumentos e técnicas de avaliação de aprendizagem. Editora Senac.

Fernandes, D. (2008). Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, 19(41), 347-372. https://doi.org/10.18222/eae194120082065

Geraldi, J. W. (2013). Portos de passagem. WMF Martins Fontes.

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Sage.

Hadji, C. (2001). Avaliação desmistificada. Artmed.

Ludke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. EPU.

Matos, D. A. S., Cirino, S. D., Brown, G. T. L., & Leite, W. L. (2013). Avaliação no ensino superior: Concepções múltiplas de estudantes brasileiros. Estudos em Avaliação Educacional, 24(54), 172-193. https://doi.org/10.18222/eae245420131907

Passarelli, L. G. (2012a). Ensino e correção na produção de textos escolares. Cortez.

Passarelli, L. G. (2012b). Ensino de produção textual: Da “higienização” da escrita para a escrita processual. In A. M. M Cintra, & L. G. Passarelli (Orgs.), A pesquisa e o ensino em língua portuguesa sob diferentes olhares (pp. 89-106). Blucher.

Perrenoud, P. (1999). Avaliação: Da excelência à regulação das aprendizagens: Entre duas lógicas. Artmed.

Roldão, M. do C., & Ferro, N. (2015). O que é avaliar? Reconstrução de práticas e conceções de avaliação. Estudos em Avaliação Educacional, 26(63), 570-594. https://doi.org/10.18222/eae.v26i63.3671

Siqueira V. A. de S., Freitas, P. F., & Alavarse, O. M. (2021). Professores e lacunas formativas em avaliação da aprendizagem: Evidências e problematizações. Educação e Pesquisa, 47, Artigo e241339. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147241339

Trevisan, N. P. (2022). Concepções de avaliação no ensino de língua portuguesa [Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. Repositório PUC-SP. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26497

Vianna, H. M. (2005). Fundamentos de um programa de avaliação educacional. Liber Livro.

Published

2024-05-14

How to Cite

Trevisan, N. P. (2024). Portuguese language teachers’ perceptions of evaluation. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10221. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10221

Issue

Section

Articles