Assessment of professional education in federal institutes: Systematic mapping
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v36.10289Keywords:
Professional Education, Federal Institutes, Program Evaluation, Systematic Literature MappingAbstract
The purpose of this Systematic Literature Mapping (SLM) was to identify the most common assessment approaches in middle-level vocational education, the contributions and challenges of the assessment process, the analysis of the timing of assessments, and the understanding of the implications of the findings in the improvement and enhancement of these courses. To carry out the MSL, we searched for articles in academic journals over the last ten years (2012-2022) in the B-On, SciELO, and Scopus databases. The findings indicate that assessments of programs or courses are usually carried out through questionnaires and interviews at the end of training. The studies analyzed in this research do not go into further details to identify how these findings are used in curricular adjustments.
Downloads
References
Aguiar, J. B. T., & Silva, J. M., Neto. (2017). Características e fatores de sucesso no curso técnico de Finanças do Instituto Federal de Rondônia. In Anais do 7. Colóquio Internacional de Gestão Universitária (pp. 1-14). UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181059
Alcântara, C. M. G., Loureiro, M. J., & Linhares, R. N. (2021). Avaliação como aprendizagem: Conceptualização e mapeamento de estudos. Estudos em Avaliação Educacional, 32, Artigo e7560. https://doi.org/10.18222/eae.v32.7560 DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32.7560
Almeida, A. N. de, & Souza, M. L. H. de (2020). Evaluation of the Pronatec courses: Benchmarking with long-term technical courses. Meta: Avaliação, 12(34), 88-117. https://doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2352 DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2352
Alves, L. A. C., Ventura, A., & Mendes, T. S. (2022). Revisão sistemática da literatura sobre avaliação de programas nos cursos profissionalizantes em Institutos Federais no Brasil. New Trends in Qualitative Research, 12, e727. https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e727 DOI: https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e727
Arraes, R. de A. e, & Mariano, F. Z. (2020). Efficacy of vocational education: A longitudinal analysis. Economia Aplicada, 24(3), 393-426. https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea156691 DOI: https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea156691
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bauer, A., & Sousa, S. Z. (2015). Indicadores para avaliação de programas educacionais: Desafios metodológicos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 23(86), 259-284. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/Sf5HBLhJqyJdVHWxQBF9ydq/ DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000100010
Biavatti, J. A., & Deitos, R. A. (2019). O impacto da formação profissional ofertada, por meio do programa Pronatec, para a ocupação de vagas de postos formais de trabalho, entre 2011 e 2015. Acta Scientiarum: Education, 41, e37765. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.37765 DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.37765
Bittencourt, J. R., Rostas, M. H. G. S., & Isaacsson, M. C. P. (2016). Educação de Jovens e Adultos no campus Pelotas do IFSUL: Entre o proposto e o realizado. Revista Educação e Emancipação, 9(3), 133-155. http://dx.doi.org/10.18764/2358-4319.v9n3p133-155 DOI: https://doi.org/10.18764/2358-4319.v9n3p133-155
Bordens, K. S., & Abbott, B. B. (2018). Research design and methods: A process approach (10th ed.). McGraw Hill.
Borges, R. M., & Rothen, J. C. (2019). Avaliação educacional brasileira na década de 1980: O campo entre duas abordagens. Meta: Avaliação, 11(31), 36-66. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39836 DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v11i31.1678
Brito, C. C. de (2018). Avaliação institucional da qualidade em serviços educacionais na percepção de alunos de cursos técnicos a distância. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, 2(15), e6308. https://doi.org/10.15628/rbept.2018.6308 DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2018.6308
Cardoso, T., Alarcão, I., & Celorico, J. A. (2010). Revisão sistemática da literatura e sistematização do conhecimento. Porto Editora.
Carvalho, M. A., & Carneiro, M. E. F. (2012). Ensino técnico agrícola: Espaço de conflitos, descontinuidades e contradições. In Anais do 3. Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica (Senept).
Carvalho, M. A., Carneiro, M. E. F., Santiago, L. A. da S., & Afonso, L. H. R. (2020). Formação do técnico agrícola no Brasil: Desafios e perspectivas. Holos, 3(36), e3226. https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3226 DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.3226
Cenci, J. V., & Souza, M. M. de (2022). Formación profesional, inserción social y secundaria integrada en IFRO, campus Ji-Paraná. Revista Paradigma, 43(3), 780-801. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p780-801.id1293 DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p780-801.id1293
Decreto n. 2.208, de 17 de abril de 1997. (1997). Revogado pelo Decreto n. 5.154, de 2004. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm
Decreto n. 5.154, de 23 de julho de 2004. (2004). Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm
Dermeval, D., Coelho, J. A. P. M., & Bittencourt, I. I. (2020). Mapeamento sistemático e revisão sistemática da literatura em informática na educação. In P. Jaques, M. Pimentel, S. Siqueira, & I. Bitencourt (Eds.), Metodologia de pesquisa científica em informática na educação: Abordagem quantitativa (pp. 4-26). MPCEIE.
Dutra, R. S., Coelho, A. C. D., & Dutra, G. B. M. (2019). Indicadores educacionais e proficiência no Enem: Um estudo nos Institutos Federais do Brasil. Meta: Avaliação, 11(31), 124-153. https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1781/pdf DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v11i31.1781
Faria, P. M. (2016). Revisão sistemática da literatura: Contributo para um novo paradigma investigativo. Whitebooks.
Fernandes, D. (2009). Avaliação de programas e de projectos pedagógicos. In Anais do 8. Congresso Internacional de Educação – Sapiens (pp. 41-45). Sapiens – Centro de Formação e Pesquisa. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/5885
Fernandes, D. (2011). Avaliação de programas e projetos educacionais: Das questões teóricas às questões das práticas. In D. Fernandes (Org.), Avaliação em educação: Olhares sobre uma prática social incontornável (pp. 185-208). Melo.
Ferreira, D. J., & Raitz, T. R. (2017). Motivações e expectativas de jovens egressos do ensino técnico: Continuidade ou não dos estudos configuram trajetórias incertas. Revista Espacios, 38(5), 10-24. https://www.revistaespacios.com/a17v38n05/a17v38n05p10.pdf
Galvão, L. L. da C., & Sadoyama, A. dos S. P. (2017). Avaliação da expectativa e percepção da qualidade dos serviços educacionais na perspectiva de gestores, professores e estudantes de um instituto federal do Estado de Minas Gerais. Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais (EDaPECI), 17(2), 131-143. https://periodicos.ufs.br/edapeci/article/view/6275 DOI: https://doi.org/10.29276/redapeci.2017.17.26275.131-143
Gomes, K. M. C., Oliveira, V. P. S., & Azevedo, B. F. T. (2022). Avaliação do curso virtual no Moodle para a disciplina de Seminários de Formação Profissional sob a perspectiva dos alunos dos cursos técnicos presenciais do IFFluminense, Campus Campos Centro. Vértices, 24(3), 806-832. https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n32022p806-832 DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n32022p806-832
Horsth, T. A., Mendes, W. de A., Magalhães, F. G. G. P., & Olher, B. S. (2018). Avaliação do Programa de Educação Profissional (PEP): Estudo de caso em Minas Gerais, Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(101). https://doi.org/10.14507/epaa.26.3280 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.26.3280
Küçükkayhan, S., & Adigüzel, O. C. (2021). An evaluation of vocational open education high school programs in Hammond Program Evaluation Model. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(2), 704-736. https://doi.org/10.18039/ajesi.801712 DOI: https://doi.org/10.18039/ajesi.801712
Leal, M. L. G. (2012). Análise da proposta curricular do Proeja do IFCE como possibilidade de formação. In Anais do 7. Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação (Connepi) (pp. 1-6). https://1library.org/document/q5nxjdgq-an%C3%A1lise-proposta-curricular-proeja-ifcecomo-possibilidade-forma%C3%A7%C3%A3o.html
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm
Leite, K. P. A. P., & Vieira, A. R. (2021). Permanência e êxito dos egressos do Proeja do IFSP, campus Sertãozinho. Revista de Educação Popular, 20(2), 80-100. https://doi.org/10.14393/REP-2021-58394
Mondini, V. E. D., Fronteli, M. H., & Martinez, C. H. (2020). Avaliação dos egressos do curso técnico de administração do IFSC: Formação profissional, empregabilidade e continuidade dos estudos. Revista Nupem, 12(25), 105-123. https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/5606 DOI: https://doi.org/10.33871/nupem.v11i25.642
Mota, V., & Braga, D. (2020). Formação dos egressos do curso técnico em administração do IFNMG – campus Arinos. Trabalho e Educação, 29(3), 169-180. https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/24529 DOI: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.24529
Moura, J. M. M. O., & Albuquerque, J. de L. (2018). Educação a distância e ensino profissionalizante: Um olhar sobre o acompanhamento do egresso. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, 40(2), e34413. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v40i2.34413 DOI: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v40i2.34413
Oliari, L. P., Padilha, M. I., & Backes, V. M. S. (2016). Fortalezas e fragilidades do curso técnico de enfermagem no Instituto Federal de Santa Catarina. Revista Gaúcha de Enfermagem, 37 (spe), e69074. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2016.esp.69074 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2016.esp.69074
Pereira, A. C., Silva, R. R. G., & Pereira, C. A. (2016). Apresentação dos resultados de pesquisa de mercado e análise da demanda para o curso técnico de estradas ofertado pelo campus Natal Central do IFRN. Holos, 2(32), 249-270. https://doi.org/10.15628/holos.2016.2191 DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2016.2191
Resolução n. 1/2021, de 25 de maio de 2021. (2021). Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Brasília, DF. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf
Resolução n. 6, de 20 de setembro de 2012. (2012). Define diretrizes curriculares nacionais para a educação profissional técnica de nível médio. Brasília, DF. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192
Rocha, F. G., Nascimento, B. A. R., & Nascimento, E. F. V. C. do (2018). Um modelo de mapeamento sistemático para a educação. Cadernos da Fucamp, 17(29), 1-6. https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/1180 DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.709
Rosa, A. C. F. (2013). Currículo do Proeja: Desafios de identidade. Espaço do Currículo, 6(3), 396-405. https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/18978/10525
Sá, K. R. de, & Neira, M. G. (2020). A educação em tempo integral no currículo do ensino médio integrado do IFMG. Espaço do Currículo, 13(1), 84-97. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50698 DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50698
Salvaro, G. I. J., Quadros, S. M. de, & Estevam, D. de O. (2016). Projetos profissionais de estudantes de um curso técnico em agropecuária. Psicologia e Sociedade, 28(2), 309-319. https://doi.org/10.1590/1807-03102016v28n2p309 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-03102016v28n2p309
Silva, K. N. P., & Ramos, M. (2018). O ensino médio integrado no contexto da avaliação por resultados. Educação e Sociedade, 39(144), 567-583. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018186794 DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302018186794
Silva, M. A. V., Silva, M. P., Silva, P. Z. P., & Santos, R. R. (2018). Escala Servqual e percepção de qualidade de ensino dos discentes: Uma aplicação em um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Unifamma, 17(1), 1-24.
Taylor, S. J., Bogdan, R., & De Vault, M. L. (2016). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource (4th ed.). Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/9781394260485
Ventura, A. (2016). Diálogo como potenciador do caráter democrático da avaliação. In L. Síveres (Org.), Diálogo: Um princípio pedagógico (pp. 111-125). Unesco; Liber Livro.
Vianna, H. M. (2010). Avaliação de programas educacionais: Duas questões. Meta: Avaliação, 2(4), 1-12. https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/5
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).