National Education Plan 2014-2024: Results and challenges in higher education
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.10569Keywords:
Plano Nacional de Educação, Census, Educational Goals, Enrollment RatioAbstract
This study analyzes the fulfillment of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) 2014-2024 goals for higher education. It seeks to assess the Plan’s progress up to 2021, focusing on the goals related to graduation and teacher training for higher education. To do this, a literature review and exploratory data analysis were used. In addition, the study predicted the target values up to 2024, based on the Higher Education Census and population data. Indicators were also analyzed by region and by state, to identify the PNE’s complementary objectives. The conclusion is that the Plan has partially achieved its objectives, obtaining low rates of schooling while, on the other hand, having already surpassed the target associated with teacher qualifications.
Downloads
References
Balassiano, M., Seabra, A. A. de, & Lemos, A. H. (2005). Escolaridade, salários e empregabilidade: Tem razão a teoria do capital humano? Revista de Administração Contemporânea, 9(4), 31-52. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000400003 DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000400003
Borges, M. C., & Aquino, O. F. (2012). Educação superior no Brasil e as políticas de expansão de vagas do Reuni: Avanços e controvérsias. Educação: Teoria e Prática, 22(39), 117-138. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-81062012000100008&lng=pt&nrm=isso
Catani, A. M., Hey, A. P., & Gilioli, R. de S. P. (2006). Prouni: Democratização do acesso às instituições de ensino superior? Educar em Revista, (28), 125-140. https://doi.org/10.1590/s0104-40602006000200009 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200009
Cooper, D. R., & Schindler, P. S. (2016). Métodos de pesquisa em administração. Bookman.
Corbucci, P., Kubota, L., Paula, A., & Meira, B. (2016). Evolução da educação superior privada no Brasil: Da reforma universitária de 1968 à década de 2010. Radar, (46), 7-12. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22695.96160
Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. (2007). Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm
Emenda Constitucional n. 14, de 12 de setembro de 1996. (1996). Modifica os arts. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc14.htm
Fernández, S. J., Brignardello, I. D., Hernán, A. E., Correa, B. I., & Andretich, G. (2019). Políticas públicas, processos de planejamento e constituição dos sistemas educacionais em Brasil e Argentina: Um estudo comparativo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 35(3), 877-877. https://doi.org/10.21573/vol35n32019.95309 DOI: https://doi.org/10.21573/vol35n32019.95309
Gould, E. M., & Becker, L. T. (2019). Microsoft Power BI: Extending Excel to manipulate, analyze, and visualize diverse data. Serials Review, 45(3), 184-188. https://doi.org/10.1080/00987913.2019.1644891 DOI: https://doi.org/10.1080/00987913.2019.1644891
Hanushek, E. A. (2016). Will more higher education improve economic growth? Oxford Review of Economic Policy, 32(4), 538-552. https://doi.org/10.1093/oxrep/grw025 DOI: https://doi.org/10.1093/oxrep/grw025
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2018a). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua Anual: População residente, por sexo e grupos de idade (2012-2019). IBGE. https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6407
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2018b). Projeção da população: Proporção de pessoas, por grupo de idade. IBGE. https://sidra.ibge.gov.br/tabela/7365
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2019). Projeção da população por sexo e idade: Indicadores implícitos na projeção – 2010/2060. IBGE. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9109-projecao-dapopulacao.html?=&t=downloads
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). (2018a). Avaliação de políticas públicas: Guia prático de análise ex ante (Vol. 1). Ipea. https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/180319_avaliacao_de_politicas_publicas.pdf
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). (2018b). Avaliação de políticas públicas: Guia prático de análise ex ante (Vol. 2). Ipea. https://www.gov.br/casacivil/pt-br/centrais-de-conteudo/downloads/guiaexpost.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2014). Censo da educação superior 2012: Resumo técnico. Inep. https://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2012/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2012.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2022). Censo da educação superior. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior
Kim, J. (2016). Female education and its impact on fertility. IZA World of Labor. https://doi.org/10.15185/izawol.228 DOI: https://doi.org/10.15185/izawol.228
Lei Complementar n. 101, de 4 de maio de 2000. (2000). Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LCP/Lcp101.htm
Lei n. 378, de 13 de janeiro de 1937. (1937). Dá nova organização ao Ministério da Educação e Saúde Pública. Rio de Janeiro. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1930-1949/l0378.htm
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. (2001). Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm
Lei n. 10.260, de 12 de julho de 2001. (2001). Dispõe sobre o Fundo de Financiamento ao estudante do ensino superior e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LEIS_2001/L10260compilado.htm
Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007- 2010/2008/Lei/L11892.htm
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Lemieux, T. (2006). The “mincer equation” thirty years after schooling, experience, and earnings. In S. Grossbard (Ed.), Jacob Mincer: A pioneer of modern labor economics (pp. 127-145). Springer. https://doi.org/10.1007/0-387-29175-x_11 DOI: https://doi.org/10.1007/0-387-29175-X_11
Lima, K. (2015). Plano Nacional de Educação 2014-2024: Nova fase do privatismo e da certificação em larga escala. Universidade e Sociedade, (55), 32-43. https://www.unirio.br/cchs/ess/Members/rodrigo.castelo/educacao-e-sociedade-2017.1/katia-lima-plano-nacional-de-educacao-2014-2024
Minto, L. W. (2018). Educação superior no PNE (2014-2024): Apontamentos sobre as relações público-privadas. Revista Brasileira de Educação, 23, Artigo e230011.https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230011 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230011
Oliveira, D. A., Dourado, L. F., Cabral, A., Neto, Cury, C. R. J., Oliveira, J. F. de, Pinto, J. M. de R., Vieira, L. M. F., Machado, M. M., & Gomes, N. L. (2011). Por um Plano Nacional de Educação (2011-2020) como política de Estado. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 483-492. https://doi.org/10.1590/s1413-24782011000200011 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200011
Oliveira, J. F., & Dourado, L. F. (2017). A educação superior no Plano Nacional de Educação (2014-2024): Expansão e qualidade em perspectiva. In L. F. Dourado (Org.), Plano Nacional de Educação: PNE 2014/2024: Avaliação e perspectivas (pp. 105-137). Mercado das Letras.
Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2013). Education at a Glance 2013: OECD Indicators. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2013_eag-2013-en
Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2018). How is the tertiary educated population evolving? Education Indicators in Focus, (61). https://www.oecd-ilibrary.org/education/how-is-the-tertiary-educated-population-evolving_a17e95dc-en
Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2020). Education at a Glance 2020: OECD Indicators. OECD Publishing. https://read.oecd.org/10.1787/69096873-en?format=pdf
Pacheco, E., & Ristoff, D. (2004). Educação superior: Democratizando o acesso (Série Documental Textos para Discussão n. 12). Inep. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3825/3526
Projeto de Lei n. 3.582, de 28 de abril de 2004. (2004). Dispõe sobre a instituição do Programa Universidade para Todos – PROUNI, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=16AEC3F8F4F50AAB2243A470429BCE82.proposicoesWebExterno2?codteor=219649&filename=PL+3582/2004
Projeto de Lei n. 8.035, de 3 de novembro de 2010. (2010). Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node0z57cpg8cxa5o102yz5oxowev44948770.node0?codteor=831421&filename=PL+8035/2010
Queiroz, J. C. (2014). Fundo de Financiamento Estudantil (Fies) e sua estrutura funcional [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional UnB. https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/32252/1/2018_JacquelineClaraQueiroz.pdf
Ramos, C. A. (2015). Introdução à economia da educação. Alta Books.
Ristoff, D. (2013). Os desafios da educação superior na Ibero-América: Inovação, inclusão e qualidade. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 18(3), 519-545. https://doi.org/10.1590/s1414-40772013000300002 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772013000300002
Souza, D. B. de. (2014). Avaliações finais sobre o PNE 2001-2010 e preliminares do PNE 2014-2024. Estudos em Avaliação Educacional, 25(59), 104-170. https://doi.org/10.18222/eae255920143001 DOI: https://doi.org/10.18222/eae255920143001
Valente, I., & Romano, R. (2002). PNE: Plano Nacional de Educação ou carta de intenção? Educação & Sociedade, 23(80), 96-107. https://doi.org/10.1590/s0101-73302002008000007 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008000007
Viana, G., & Lima, J. F. de. (2010). Capital humano e crescimento econômico. Interações (Campo Grande), 11(2), 137-148. https://doi.org/10.1590/s1518-70122010000200003 DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-70122010000200003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).