A proposal for indicators to monitor graduates in basic education

Authors

  • Luiz Felipe de Moura da Rosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6522-7765
  • Alexsandro Pereira de Pereira Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.11163

Keywords:

Educational Indicators, Teacher Training, Educational Policy, Longitudinal Study

Abstract

This article aims to propose new educational indicators to monitor the engagement (or lack thereof) of graduates in basic education. The key constructs influencing the design of the proposed indicators include the adequacy of training, teacher dropout, retention, and commitment to the teaching profession. The methodology consists of developing two indicators that, through distinct approaches, establish a relationship between graduates from teacher training institutions and teachers currently working in schools. From the results obtained, we conclude that the fact that the majority of graduates do not work as teachers – along with a significant portion leaving the profession – represents a barrier to achieving Goal 15 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan].

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Author Biographies

Luiz Felipe de Moura da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil

Professor de Física no Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Licenciado em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Mestre em Ensino de Física pela UFRGS e doutorando em Ensino de Física na mesma instituição.

Alexsandro Pereira de Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil

Professor do Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Licenciado em Física pela UFRGS, e possui os títulos de Mestre em Ensino de Física e Doutor em Ensino de Física por essa mesma universidade.

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Published

2024-12-11

How to Cite

Rosa, L. F. de M. da, & Pereira, A. P. de. (2024). A proposal for indicators to monitor graduates in basic education. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e11163. https://doi.org/10.18222/eae.v35.11163

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024