A proposal for indicators to monitor graduates in basic education
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.11163Keywords:
Educational Indicators, Teacher Training, Educational Policy, Longitudinal StudyAbstract
This article aims to propose new educational indicators to monitor the engagement (or lack thereof) of graduates in basic education. The key constructs influencing the design of the proposed indicators include the adequacy of training, teacher dropout, retention, and commitment to the teaching profession. The methodology consists of developing two indicators that, through distinct approaches, establish a relationship between graduates from teacher training institutions and teachers currently working in schools. From the results obtained, we conclude that the fact that the majority of graduates do not work as teachers – along with a significant portion leaving the profession – represents a barrier to achieving Goal 15 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan].
Downloads
References
Bof, A. M., Caseiro, L. Z., & Mundim, F. C. (2023). Carência de professores na educação básica: Risco de apagão? Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, 9, 11-49. https://doi.org/10.24109/9786558011026.ceppe.v9.5967
Borges, R. M. (2018). Estudar com professores: A formação continuada e o processo de mudança de concepção de Ensino na Educação Física escolar [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital da UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/185242
Coimbra, C. L., Silva, L. B., & Costa, N. C. D. (2021). A evasão na educação superior: Definições e trajetórias. Educação e Pesquisa, 47, Artigo e228764. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147228764
Comitê Editorial. (2016). Editorial. Estudos em Avaliação Educacional, 27(66), 618-621. https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4373
Franco, B. V. E., Moraes, K. R. M., Espinosa, T., & Heidemann, L. A. (2022). Evasão e persistência estudantil em cursos de graduação das áreas de ciências e matemática: Uma revisão da literatura. Investigações em Ensino de Ciências, 27(1), 272-307. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p272
Frantz, M. G., & Alves, T. (2021). Proposta de um indicador de rotatividade docente na Educacão Básica. Cadernos de Pesquisa, 51, Artigo e07211. https://doi.org/10.1590/198053147211
Gonzalez-Escobar, M., Silva-Peña, I., Gandarillas, A. P., & Kelchtermans, G. (2020). Abandono docente en América Latina: Revisión de la literatura. Cadernos de Pesquisa, 50(176), 592-604. https://doi.org/10.1590/198053146706
Hypolito, A. L. M. (2015). Trabalho docente e o novo Plano Nacional de Educação: Valorização, formação e condições de trabalho. Caderno Cedes, 35(97), 517-534. https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015150376
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2011-2018). Censo da Educação Superior. Microdados do Censo da Educação Superior. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2011-2020). Censo Escolar. Microdados do Censo Escolar da Educação Básica. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2022). Relatório do 4º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação. Inep.
Instituto Península. (2022). Atratividade da carreira docente no Brasil. https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2022/01/Pesquisa-atratividade-2021.pdf
Kussuda, S. R. (2012). A escolha profissional de licenciados em Física de uma universidade pública [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Acervo digital da Unesp. http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/90967
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. (2017). Altera as Leis n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei n. 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei n. 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei n. 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm
Lima, T., & Leite, Y. U. F. (2020). Abandonar e permanecer na docência: Aproximações iniciais a partir de teses e dissertações (2000-2018). Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 1(1), 79-96. https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/recet/article/view/1625
Medeiros, L., Jaloto, A., & Santos, A. V. F. (2017). A área de ciências nas avaliações internacionais de larga escala. Estudos em Avaliação Educacional, 28(68), 512-537. https://doi.org/10.18222/eae.v28i68.4582
Moraes, K. R. M. (2020). Uma investigação exploratória sobre as implicações das experiências de primeiro semestre de curso na decisão de evadir ou persistir dos estudantes de licenciatura em Física da UFRG [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Lume, Repositório da UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/206651
Nascimento, M. M. (2020). O professor de Física na escola pública estadual brasileira: Desigualdades reveladas pelo Censo Escolar de 2018. Revista Brasileira de Ensino de Física, 42, Artigo e20200187. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0187
Nota Técnica n. 020/2014, de 21 de novembro de 2014. (2014). Indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Inep/MEC. https://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2014/docente_formacao_legal/nota_tecnica_indicador_docente_formacao_legal.pdf
Ostermann, F., & Rezende, F. (2021). BNCC, reforma do ensino médio e BNC-formação: Um pacote privatista, utilitarista minimalista que precisa ser revogado. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(3), 1381-1387. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e85172%20
Palhares, I. (2023). 19% dos formandos em licenciaturas não querem trabalhar como professores. Folha de S.Paulo. Educação. https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2023/05/19-dos-formandos-em-licenciaturas-nao-querem-trabalhar-como-professores.shtml
Rabelo, R. P., & Cavenaghi, S. M. (2016). Indicadores educacionais para formação de docentes: Uso de dados longitudinais. Estudos em Avaliação Educacional, 27(66), 816-850. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4084
Rodrigues, A., Silva, D., Jr., Messias, I., Gualberto, L., & Mattos, C. (2016). O licenciando em física e a adesão à carreira docente: Um olhar para os dados do Enade. In Anais do 16. Encontro de Pesquisa em Ensino de Física (pp. 1-9). SBF.
Rosa, L. F. M. (2022). Adequação da formação docente no Rio Grande do Sul: Considerações a partir do Censo Escolar de 2020. In Anais do 19. Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. SBF.
Ruiz, A. I., Ramos, M. N., & Hingel, M. (2007). Escassez de professores no ensino médio: Propostas estruturais e emergenciais. Ministério da Educação.
Todos pela Educação. (2021). Anuário brasileiro da educação básica 2021. Moderna. https://www.moderna.com.br/anuario-educacao-basica/2021/index.html
Vitelli, R. F., & Fritsch, R. (2016). Evasão escolar na educação superior: De que indicador estamos falando? Estudos em Avaliação Educacional, 27(66), 908-937. https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).