Experiences of emergency remote teaching: Toward assessment for/in cyberculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v36.11459

Keywords:

Learning Assessment, Technology, Language Teaching

Abstract

In this article, we compile dissemination initiatives and experimental approaches to rethinking and implementing assessment during emergency remote teaching between 2020 and 2021. We begin by presenting a survey of training events focused on assessment for learning in virtual environments. Next, we discuss a study that showed how remote teaching required adaptations to assessment practices. Although these changes were often unsystematic and driven by external conditions, they fostered experimentation with more formative and humanizing approaches to evaluation. We conclude that the informed use of technology, combined with guiding principles of assessment, serves as a foundation for a new culture of learning-assessment-teaching for and within cyberculture.

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Author Biographies

Viviane Aparecida Bagio Furtoso, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina-PR, Brasil

Graduada em Letras Anglo-Portuguesas, mestre em Letras pela UEL e doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp). Tem pós-doutorado pela Georgetown University, EUA. Atua como docente do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas da UEL e consultora para a elaboração de material didático e diretrizes para avaliação da rede de ensino de português do Itamaraty.

Leila Miyuki Saito, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina-PR, Brasil

Graduada em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Norte do Paraná (Unopar) e em Recursos Humanos pelo Centro Universitário Filadélfia (UniFil). Mestra em Letras Estrangeiras Modernas pela UEL e doutora em Estudos da Linguagem pela UEL. Atua na área educacional desde 2004. Atualmente, exerce cargo técnico-administrativo em educação na UTFPR.

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Published

2025-09-12

How to Cite

Furtoso, V. A. B., & Saito, L. M. (2025). Experiences of emergency remote teaching: Toward assessment for/in cyberculture. Estudos Em Avaliação Educacional, 36, e11459. https://doi.org/10.18222/eae.v36.11459

Issue

Section

Assessment Practices for Additional Languages