Ideb and the challenges of education as a right: Proposals for (re)formulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v36.11780

Keywords:

Quality of Education, Basic Education Assessment, Índice de Desenvolvimento da Educação Básica

Abstract

The aim of this article is to understand the contributions of the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica [Basic Education Development Index] (Ideb) to ensuring the legally established right to education by analyzing the results achieved by high schools in municipalities located in the state of Espírito Santo. To this end, this research adopts a quantitative, empirical approach with a descriptive and exploratory nature. Based on the results and the shortcomings highlighted in the literature, recommendations are proposed to improve the indicator, which is currently being updated. This effort is important considering that, as empirically demonstrated in the study, the indicator, which is assumed to be the official benchmark of national education quality, can contribute to educational exclusion and the deepening of inequalities.

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Author Biographies

Denilson Junio Marques Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG), Ouro Preto-MG, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Estatística e licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professor EBTT de matemática no IFMG e professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação (linha educação matemática) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Líder do grupo de pesquisa Análise e Modelagem de Dados Educacionais (GrAMDE/CNPq).

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

Possui graduação em Educação Física pela UFES, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e doutorado em Educação pela UFES. Atualmente é diretor de pós-graduação da UFES e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma universidade. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

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Published

2025-09-08

How to Cite

Soares, D. J. M., & Santos, W. dos. (2025). Ideb and the challenges of education as a right: Proposals for (re)formulation. Estudos Em Avaliação Educacional, 36, e11780. https://doi.org/10.18222/eae.v36.11780

Issue

Section

Synthetic Indicators as Part of the Evaluation of Basic Education