Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro

Authors

  • Rodrigo Rosistolato Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Ana Pires do Prado Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Silvina Julia Fernández Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae255920142853

Keywords:

Evaluation of Instructional Systems, School Daily Life, Management Practices, Rio de Janeiro

Abstract

The objective of this article is to describe and analyze views of managers of the municipal network of Rio de Janeiro regarding the large-scale evaluations and their consequences in school daily life. The data were divided into four groups, two with directors and two with central and mid-level management professionals in the Municipal Department of Education. We will demonstrate that, despite external evaluations still being extraordinary events in school daily life, there is a tendency to use their resulting data as guidelines for management practices, even with technical lack of knowledge about the evaluations. It was possible to notice a “domino effect”. This involves a set of successive demands on agents, according to their position in the management hierarchy, which induces strategies to improve institutional performance, as well as “jeitinhos” and stratagems guided by the expectation of increasing the indices of the schools.

 

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Author Biographies

Rodrigo Rosistolato, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ)rosistolato@hotmail.com

Ana Pires do Prado, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ)anapprado@yahoo.com

Silvina Julia Fernández, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ)

silvinajf@gmail.com

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Published

2014-12-30

How to Cite

Rosistolato, R., Prado, A. P. do, & Fernández, S. J. (2014). Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro. Estudos Em Avaliação Educacional, 25(59), 78–107. https://doi.org/10.18222/eae255920142853

Issue

Section

Tema em Destaque - Avaliação em larga escala e gestão educacional