Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3111Keywords:
Hearing Impaired, Libras, Inclusive Education, Learning assessmentAbstract
This article presents a visual assessment, a bilingual proposal for deaf high school students that satisfies the linguistic and educational policy of inclusion. This assessment uses the verbal as well as the non-verbal texts, including visual elements, such as images that refer to the content studied, providing it to deaf students in their own language, the Brazilian sign language. Aspects related to profoundly deaf students, as well as children born to hearing parents, were observed and considered. The observations were registered by means of interviews recorded using video-Libras and the analysis of the data was carried out through the initial observation by the Libras’ interpreter and then by the professor. It was noted that this evaluation reduces the negative feelings reinforced by written assessments, favors autonomy and the perception of competence and belonging, helping in the motivation of the teaching and learning process.
Downloads
References
BECKER, F. O caminho da aprendizagem em Jean Piaget e Paulo Freire: da ação à operação. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei n. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: . Acesso em: 23 jul. 2014.
BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Disponível em . Acesso em: 23 jul. 2014.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico 2010. Resultados gerais da amostra. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em . Acesso em: out. 2014.
BZUNECK, J. A. A motivação do aluno orientado a metas de realização. In: BZUNECK, J. A.; BORUCHOVITCH, E. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da Psicologia contemporânea. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 58-77.
CALDEIRA, A. M. S. Ressignificando a avaliação escolar. In: COMISSÃO PERMANENTE DE AVALIAÇÃO INSTITUCIONAL UFMG-PAIUB. Belo Horizonte: PROGRAD/UFMG, 2000. p. 122-129. (Cadernos de Avaliação, 3).
CHUEIRI, M. S. F. Concepções sobre a avaliação escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, n. 39, p. 49-64, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.18222/eae193920082469
DECI, E. L.; RYAN, R. M. Need satisfation and the self-regulation of learning. Learning & Individual Diferences, v. 8, n. 3, p. 165-184, 1996. DOI: https://doi.org/10.1016/S1041-6080(96)90013-8
GUIMARÃES, S. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BZUNECK, J. A.; BORUCHOVITCH, E. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da Psicologia contemporânea. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
KANASHIRO, E. H. T. Bilinguismo: português e Libras. Práticas pedagógicas no ensino dos alunos surdos em escola regular pública. Monografia (Pós-graduação em Libras e Educação de Surdos) – Faculdades Integradas Espírita, Projeto Unibem, 2013.
LUCKESI, C. C. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem. Pátio, v. 3, n. 12. Porto Alegre: Artmed, fev./abr. 2000. Disponível em: . Acesso em: 7 out. 2014.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE; BANCO MUNDIAL. Relatório mundial sobre a deficiência. São Paulo: SEDPcD, 2012.
PIAGET, J. Seis estudos de Psicologia. 15. imp. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.
PINTRICH, P. R.; SCHUNK, D. H. Motivation in education, theory, research and application. Englewoods Cliffs: N. J. Prentice Hall, 1996.
QUADROS, R. M. de. Educação de surdos: a aquisição de linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
QUADROS, R. M. de (Org.). Estudos surdos III. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2008.
QUADROS, R. M. de; CRUZ, C. R. Língua de sinais: instrumentos de avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2011. v. 1.
SILVA, E. L. da. Aspectos motivacionais em operação nas aulas de Física do ensino médio, nas escolas estaduais de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
SKLIAR, C. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.
STAKE, R. E. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata, 1999.
SUGIMOTO, Luiz. Mal remediável. Jornal da Unicamp, n. 183, 30 jul./ 3 ago. 2002. Disponível em: . Acesso em: out. 2014.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).