Saerjinho: disputed meanings of evaluation

Authors

  • Marcus Leonardo Bomfim Martins Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Carmen Teresa Gabriel Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3416

Keywords:

Educational evaluation, Discourse, Saerjinho, Educational policies

Abstract

This articles aims at exploring the ambivalences created in the process of producing meanings about Saerjinho – the official evaluation comprising the Educational Evaluation System of Rio Janeiro – by the State Department of Education of Rio de Janeiro, from the Center for Public Policy and Evaluation of Education, and of teachers in the system. The approach to information and official documents on the referred evaluation and interviews with teachers is inscribed within an epistemological discursive approach operating within the post-foundational framework which leads to understanding of the process of assigning meaning as a political act. The analysis showed that there are disputes among the three agents chosen for the production of meaning about Saerjinho, and that the terms internal evaluation, external evaluation and diagnostic evaluation have their borders blurred according the political interests involved.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Leonardo Bomfim Martins, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ)

Carmen Teresa Gabriel, Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora Titular de Currículo da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ)

References

AFONSO, Almerindo Janela. Estado, políticas educacionais e obsessão avaliativa. Contrapontos, Itajaí, v. 7, n. 1, p. 11-22, jan./abr. 2007.

BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

BURITY, Joanildo. Teoria do discurso e educação: reconstruindo vínculo entre cultura e política. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 1-23, 2010. Disponível em: <http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/ article/view/640>. Acesso em: jan. 2015.

CARVALHO, Gisele Francisca da Silva; MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes. Avaliação oficial: o que dizem os professores sobre o impacto na prática docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 549-564, 2011.

FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento científico e currículo: anotações sobre uma articulação impossível e necessária. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 33, p. 44-57, 2013a. Disponível em: <http://www.periodicos. proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/1586>. Acesso em: jan. 2015.

GABRIEL, Carmen Teresa. Discurso, demandas e fronteira: articulações teórico-metodológicas na análise de textos curriculares. Revista FAEEBA: Educação & Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 55-67, jul./dez. 2013b.

HOWARTH, David. Discourse. Buckingham: Open University, 2000. Capítulos 6 e 7 traduzidos por Érika Elizabeth V. Frazão e Vitor A. Barcellos.

LACLAU, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica, 2005.

LOCATELLI, Iza. Construção de instrumentos para a avaliação de larga escala e indicadores de rendimento: o modelo SAEB. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 25, jan./jun. 2002.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas de Currículo: questões teórico-metodológicas. In: LOPES, Alice Casimiro; DIAS, Rosanne Evangelista; ABREU, Rozana Gomes de (Org.). Discursos nas políticas de currículo. Rio de Janeiro: Quartet, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

NÓVOA, Antonio. Para uma análise das instituições escolares. Lisboa: D. Quixote, 1992.

OLIVEIRA, Gustavo; OLIVEIRA, Anna; MESQUITA, Rui. A Teoria do discurso de Laclau e Mouffe e a pesquisa em educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1.327-1.349, out./dez. 2013.

RIO DE JANEIRO (Estado). Secretaria da Educação. Manual de orientações para operacionalização da Portaria SEEDUC/SUGEN N. 419/2013. Rio de Janeiro: SEEDUC, 2013a.

RIO DE JANEIRO (Estado). Secretaria da Educação. Saerjinho 2013: Manual do diretor. Rio de Janeiro: SEEDUC, 2013b.

ROSISTOLATO, Rodrigo; PRADO, Ana Pires do; FERNÁNDEZ, Silvina Julia. “Agora a gente acaba respondendo por um espelho social”: as avaliações externas

de aprendizagem na visão de professores e gestores no Rio de Janeiro, 2013. (Mimeo).

SCHWARTZMAN, Simon. As avaliações de nova geração. In: SOUZA, Alberto de Mello (Org.). Dimensões da avaliação educacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

SOUSA, Sandra Zákia; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 793-822, set./dez. 2010.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliações nacionais em larga escala: análises e propostas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 27, p. 41-76, jan./jun. 2003.

Published

2016-05-20

How to Cite

Martins, M. L. B., & Gabriel, C. T. (2016). Saerjinho: disputed meanings of evaluation. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(64), 160–186. https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3416