A new model of YAE for high school in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.4707

Keywords:

Education Evaluation, Proficiency, Youth and Adult Education – YAE, Education Evaluation System in the State of Rio De Janeiro – Saerj

Abstract

The present article analyzes the results of a teaching modality directed at students who, at the appropriate age, could not attend Basic Education. Today, Youth and Adult Education (YAE) also includes High School. The State Department of Education of Rio de Janeiro (Seeduc-RJ), until 2013, provided High School YAE in three-semester phases. In that same year, by analyzing the inadequate performance of phase III in the State Education Assessment System in Rio de Janeiro (Saerj), a new YAE proposal was introduced into the Education System in four biannual modules. The present article offers a analysis of the Saerj results by measuring how much this new YAE design, in its first cycle from modules I to IV, raised the average proficiency in the Portuguese Language and Mathematics estimated for the graduates of module IV, in relation to the average proficiency of the graduates of phase III, estimated in the years prior to 2014.

 

 

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Author Biographies

Ângelo Damaceno Hottz, Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2015), possui graduação em Matemática pelo Centro Universitário de Barra Mansa (2005) e especialização em Estatística com Ênfase em Pesquisa de Mercado (2010) pela mesma instituição. Atualmente é Professor Docente I do quadro permanente da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro atuando como Coordenador de Logística das Avaliações Educacionais na Superintendência Pedagógica. Tem experiência na área de Matemática, Física e Estatística.

Clécio da Silva Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora-MG, Brasil

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (2000), mestrado em Estatística pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e doutorado em Estatística pela Universidade de São Paulo (2008). Atualmente, é professor da Universidade Federal de Juiz de Fora, sendo membro permanente do corpo docente do programa de Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Tem experiência na área de Probabilidade e Estatística, com ênfase em Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: estimação não-paramétrica de curvas, h-splines, análise de diagnóstico, modelos assimétricos e modelos mistos. Em 2015, passou a ser docente permanente do Programa de Mestrado Acadêmico em Matemática da UFJF, área de concentração 'Matemática Aplicada'.

Leonardo Ostwald Vilardi, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro-RJ; Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora-MG, Brasil

Possui graduação em Direito pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2009) e mestrado em Ciências Jurídicas e Sociais pelo Programa de Pós-graduação em Sociologia e Direito (PPGSD) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente é doutorando do Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais da PUC-Rio e atua como Analista de Formação em EaD no CAEd/UFJF.

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Published

2018-08-31

How to Cite

Hottz, Ângelo D., Ferreira, C. da S., & Vilardi, L. O. (2018). A new model of YAE for high school in Rio de Janeiro. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(71), 554–582. https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.4707