A new model of YAE for high school in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.4707Keywords:
Education Evaluation, Proficiency, Youth and Adult Education – YAE, Education Evaluation System in the State of Rio De Janeiro – SaerjAbstract
The present article analyzes the results of a teaching modality directed at students who, at the appropriate age, could not attend Basic Education. Today, Youth and Adult Education (YAE) also includes High School. The State Department of Education of Rio de Janeiro (Seeduc-RJ), until 2013, provided High School YAE in three-semester phases. In that same year, by analyzing the inadequate performance of phase III in the State Education Assessment System in Rio de Janeiro (Saerj), a new YAE proposal was introduced into the Education System in four biannual modules. The present article offers a analysis of the Saerj results by measuring how much this new YAE design, in its first cycle from modules I to IV, raised the average proficiency in the Portuguese Language and Mathematics estimated for the graduates of module IV, in relation to the average proficiency of the graduates of phase III, estimated in the years prior to 2014.
Downloads
References
ANDRADE, Dalton Francisco; TAVARES, Heliton Ribeiro; VALLE, Raquel da Cunha. Teoria da Resposta ao Item: conceitos e aplicações. Sinape, 2000. Disponível em: <http://homes.ufam.edu.br/jcardoso/LivroTRI.pdf>. Acesso em: 11 maio 2017.
BONAMINO, Alicia Maria Catalano de. Estudos longitudinais e pesquisa na educação básica. Brasília, DF: Linhas Críticas, 2013. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8918>. Acesso em: 10 set. 2016.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 10 set. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n. 11/2000. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecer_11_2000.pdf>. Acesso em: 10 set. 2016.
BROOKE, Nigel. Marcos históricos na reforma da educação. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.
CARVALHO, Pedro Leite. Afastamento por abandono na educação de jovens e adultos: fatores relevantes. 2009. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2009. Disponível em: <https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/918/1/Texto%20completo%20 %20Pedro%20Carvalho%202009.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2017.
HOTTZ, Ângelo Damaceno. Educação de Jovens e Adultos: uma análise voltada à interpretação dos resultados do ensino médio no sistema de avaliação da educação do estado do Rio de Janeiro (Saerj) em 2014. 2015. 163 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2014. Disponível em:<http://www.mestrado. caedufjf.net/wp-content/uploads/2015/10/%C3%82NGELO-DAMACENO-HOTTZ. pdf>. Acesso em: 10 set. 2016.
KLEIN, Ruben. Alguns aspectos da Teoria de Resposta ao Item relativos à estimação das proficiências. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 78, p. 35-56, jan./mar. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/2013nahead/aop_0213.pdf>. Acesso em: 10 set. 2016.
PAIVA, Jane. Educação de Jovens e Adultos: direito, concepções e sentidos. 2005. 480 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.
RIO DE JANEIRO (Estado). Conselho Estadual de Educação. Câmara de Educação Básica. Deliberação CEE n. 285/2003, de 26 de agosto de 2003. Altera normas para o funcionamento de cursos destinados à Educação para Jovens e Adultos, revoga os artigos 7º, 8º, 9º e 12º da Deliberação CEE n. 259/2000, e dá outras providências. Rio de Janeiro, 26 de agosto de 2003. Disponível em: . Acesso em: 10 set. 2016.
RIO DE JANEIRO (Estado). Parecer CEE n. 091 de 26 de junho de 2012. Aprova proposta da Secretaria de Estado de Educação – SEEDUC para ministrar Curso de Educação para Jovens e Adultos – Nova EJA. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 17 de setembro de 2012.
VENTURA, Jaqueline. A diminuição das matrículas na EJA no Rio de Janeiro – cenários e enfrentamentos a partir do Fórum EJA/RJ. Revista Cátedra Digital, Rio de Janeiro, n. 3, 2016. Disponível em: <http://revista.catedra.puc-rio. br/index.php/diminuicao-das-matriculas-na-eja-no-rio-de-janeiro-cenarios-eenfrentamentos-partir-do-forum-ejarj/>. Acesso em: 28 nov. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).