Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil

Authors

  • Cláudia Oliveira Pimenta Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP). Professora da Rede Estadual de Educação de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i70.5143

Keywords:

Education Assessment, Early Childhood Education, Quality of Education, Australia.

Abstract

This article aims to present research results intended to identify possible contributions from the Australian experience in evaluation early childhood education, in order to analyze similar initiatives existent in Brazil. It is based on documentary analysis and information collected in loco, when we conducted research internship abroad, at the Graduate School of Education of the University of Melbourne, Australia, in 2016. The results of the study show that the Australian evaluation initiative reflects the concern with dimensions of quality which are considered fundamental, by the legislation and documents guiding children’s education in Brazil, even though the social and educational contexts are very different in both countries. Furthermore, they indicate the importance of articulation and federative collaboration between federal, state and municipal governments for the deployment of policies focused on early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Oliveira Pimenta, Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP). Professora da Rede Estadual de Educação de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Possui graduação em História (Bacharelado) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1994), graduação em Licenciatura Plena em História - Faculdades Associadas Ipiranga (1997), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (2012) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente e professora de História na rede estadual de São Paulo e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional (GEPAVE), na FEUSP. Atua, principalmente, nos seguintes temas: política educacional, avaliação educacional e gestão educacional.

References

ADRIÃO, Theresa; GARCIA, Teise; BORGHI, Raquel; ARELARO, Lisete. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de “sistemas de ensino” por municípios paulistas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 799-818, out. 2009.

AUSTRALIAN CHILDREN’S EDUCATION AND CARE QUALITY AUTHORITY. Guide to the National Quality Standard. Australia: ACECQA, 2011a.

AUSTRALIAN CHILDREN’S EDUCATION AND CARE QUALITY AUTHORITY. National Quality Framework. Australia: ACECQA, 2011b. Disponível em: . Acesso em: 07 set. 2012.

AUSTRALIAN CHILDREN’S EDUCATION AND CARE QUALITY AUTHORITY. National quality standard assessment and rating instrument. Australia: ACECQA, 2012.

AUSTRALIAN CHILDREN’S EDUCATION AND CARE QUALITY AUTHORITY. NQF Snapshot Q4 2016: a quarterly report. Austrália: ACECQA, Feb. 2017.

BAUER, Adriana; HORTA NETO, João Luiz; SOUSA, Sandra Zákia; PIMENTA, Cláudia Oliveira. Avaliação e gestão educacional em municípios brasileiros: mapeamento e caracterização de iniciativas em curso: relatório final. São Paulo: FCC/Inep, 2016. Mimeo.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, n. 120-A, 26 de junho de 2014, Seção 1, p. 1-7. Edição extra.

COMMONWEALTH OF AUSTRALIA. National Childcare Accreditation Council. Putting children fi : quality improvement and accreditation system handbook. First Edition. Sydney: NCAC, 1993.

COUNCIL OF AUSTRALIAN GOVERNMENTS. Belonging, being & becoming: the early years learning framework for Sydney: COAG, 2009. Disponível em:<https://www.coag.gov.au/sites/default/files/early_years_learning_framework.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2016.

FENECH, Marianne; GIUGNI, Miriam; BOWN, Kathryn. Critical analysis of the National Quality Framework: mobilising for a vision for children beyond minimum standards. Australasian Journal of Early Childhood, Australian Capital Territory, v. 37, n. 4, Dec. 2012.

GRIFFITH, Gareth. Managerial federalism: COAG and the states. New South Wales: NSW Parliamentary Library, 2009. (Briefing Paper 10/09).

LEVY, Evelyn. Eficácia na contratualização intergovernamental na Austrália. Revista Gestão e Políticas Públicas, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 87-112, jul./dez. 2011.

LOGAN, Helen; SUMSION, Jennifer. Early childhood teachers’ understandings of and provision for quality. Australasian Journal of Early Childhood, Australian Capital Territory, v. 35, n. 3, Sept. 2010.

MENTHA, Sue; CHURCH, Amelia; PAGE, Jane Page. Teachers as brokers: perceptions of “participation” and agency in early childhood education and care. International Journal of Children’s Rights, Koninklijke Brill NV, Leiden, n. 23, 2015.

MINISTERIAL COUNCIL ON EDUCATION, EMPLOYMENT, TRAINING AND YOUTH AFFAIRS. Melboune Declaration on Educational Goals for Young Australians. Melbourne: December 2008.

NASCIMENTO, Maria Letícia Barros Pedroso. As políticas públicas de educação infantil e a utilização de sistemas apostilados no cotidiano de creches e pré-escolas públicas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, jan./abr. 2012.

PIMENTA, Cláudia Oliveira. Avaliações municipais da educação infantil: contribuições para a garantia do direito à educação das crianças brasileiras? 670 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

PIOTTO, Débora Cristina et al. Promoção da qualidade e avaliação na educação infantil: uma experiência. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 105, p. 52-77, nov. 1998.

SOUSA, Sandra Zákia. Avaliação da educação infantil: propostas em debate no Brasil. Interacções, Lisboa, v. 10, n. 32, p. 68-88, 2014.

SOUSA, Sandra Zákia; PIMENTA, Cláudia Oliveira. Avaliação da educação infantil: aportes de iniciativas estrangeiras. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 65, p. 376-406, maio/ago. 2016.

TAYLER, Collette. Avaliação da qualidade da educação infantil na Austrália. Tradução de Peter Laspina. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 58, p. 6-7, maio/ago., 2014.

VICTORIA. State Government. Parliament. Education and Care Services National Law Act 2010. Victoria, AU, 2010. Disponível em: . Acesso em: 20 set. 2016.

WESTON, Karen; TAYLER, Collette. A policy frame on early learning and teaching. In: PAGE, Jane; TAYLER, Collette. Learning and teaching in the early years. Melbourne, Cambridge University, 2016.

Published

2018-04-23

How to Cite

Pimenta, C. O. (2018). Evaluation of early childhood education in Australia: contributions for Brazil. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(70), 108–132. https://doi.org/10.18222/eae.v29i70.5143