Efficiency of public and private higher education institutions in business Administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.5990

Keywords:

Evaluation, Higher Education Institutions, Private Education, Public Education

Abstract

The aim of the study was to evaluate the efficiency of public and private Higher Education Institutions (HEI) regarding their potential to add academic knowledge to business students in 2012 and 2015. The study was divided in two stages: in the first one, the multiple regression technique was applied to control students’ personal factors. In the second, Data Envelopment Analysis decomposition was used in two components: one is related to the student’s performance and the other to HEIs efficiency. The results show higher performance of public HEIs, from both the students and institutions point of view. Nevertheless, private HEIs show potentiality to reduce the discrepancy. There was also productivity increase between the years evaluated for both public and private institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe César Marques, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá-PR, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciências Econômicas da Universidade Estadual de Maringá (PCE-UEM).

Marcia Regina Gabardo da Camara, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina-PR, Brasil

Professora do Programa de Pós-Graduação em Economia Regional da Universidade Estadual de Londrina (PPE-UEL).

Sergio Carlos de Carvalho, Universidade Estadual de Londrina (UEL); Londrina-PR, Brasil

Professor do Programa de Pós-Graduação em Economia Regional da Universidade Estadual de Londrina (PPE-UEL).

References

ANDERSEN, Per; PETERSEN, Niels C. A procedure for ranking efficient units in data envelopment analysis. Management Science, Catonsville, v. 39, n. 10, p. 1261-1264, out. 1993. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.39.10.1261

BANKER, Rajiv D.; CHARNES, Abraham; COOPER, William W. Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, Catonsville, v. 30, n. 9, p. 1078-1092, set. 1984. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078

BARRO, Robert J.; LEE, Jong-Wha. A new data set of educational attainment in the world, 1950- 2010. Journal of Development Economics, Amsterdam, v. 104, p. 184-198, set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2012.10.001

BOUERI, Rogério. Modelos não paramétricos: Análise Envoltória de Dados (DEA). In: BOUERI, Rogério; ROCHA, Fabiana; RODOPOULOS, Fabiana M. Almeida (org.). Avaliação da qualidade do gasto público e mensuração da eficiência. Brasília: Secretaria do Tesouro Nacional, 2015.

BRASIL. Ministério da Fazenda. Secretaria do Tesouro Nacional. Balanço do setor público nacional: exercício de 2015. Brasília: Secretaria do Tesouro Nacional, 2016a. Disponível em: https://www. tesouro.fazenda.gov.br/pt/balanco-do-setor-publico-nacional-bspn-. Acesso em: 17 dez. 2017.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudo e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016b.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudo e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da educação superior 2002-2015. Brasília: Inep, 2016c. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/ guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 27 maio 2017.

CHARNES, Abraham; COOPER, William W.; RHODES, Edwardo. Measuring the efficiency of decision marking units. European Journal of Operational Research, Amsterdam, v. 2, n. 6, p. 429-444, nov. 1978. DOI: https://doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8

COELHO JÚNIOR, Álvaro F. Avaliação das eficiências técnicas das instituições de ensino superior (públicas e privadas) por meio da Data Envelopment Analysis (DEA) no período de 2004-2007. 2011. Dissertação (Mestrado em Economia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.

COELLI, Timothy J.; O’DONNELL, Christopher J.; RAO, D. S. Prasada. An introduction to efficiency and productivity analysis. 2. ed. New York: Springer, 2005.

FAÇANHA, Luís Otávio; MARINHO, Alexandre. Instituições de ensino superior governamentais e particulares: avaliação comparativa de eficiência. Rio de Janeiro: Ipea, 2001. (Texto para discussão, n. 813).

GOLDSTEIN, Harvey. Methods in school effectiveness research. School Effectiveness and School Improvement, Abingdon-on-Thames, v. 8, n. 4, p. 369-395, 1997. DOI: https://doi.org/10.1080/0924345970080401

JOHNES, Jill. Measuring teaching efficiency in higher education: an application of data envelopment analysis to economics graduates from UK Universities 1993. European Journal of Operational Research, Amsterdam, v. 174, n. 1, p. 443-456, out. 2006a. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2005.02.044

JOHNES, Jill. Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economics of Education Review, Amsterdam, v. 25, n. 3, p. 273-288, jun. 2006b. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2005.02.005

MACHADO, Everton Z. Análise envoltória de dados sobre as universidades brasileiras: uma análise sobre eficiência. 2008. Dissertação (Mestrado em Economia) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

MANCEBÓN, María Jesús; MUÑIZ, Manuel, A. Private versus public high schools in Spain: disentangling managerial and programme efficiencies. Journal of the Operational Research Society, Abingdon-on-Thames, v. 59, n. 7, p. 892-901, 2008. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jors.2602427

MATTOS, Enlinson; TERRA, Rafael. Conceitos sobre eficiência. In: BOUERI, Rogério; ROCHA, Fabiana; RODOPOULOS, Fabiana M. Almeida (org.). Avaliação da qualidade do gasto público e mensuração da eficiência. Brasília: Secretaria do Tesouro Nacional, 2015.

MORICONI, Gabriela M.; NASCIMENTO, Paula A. M. M. Fatores associados ao desempenho dos concluintes de engenharia no Enade 2011. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 248-278, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255720142831

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Education at a glance 2016: OECD indicators. Paris: OECD Publishing, 2016.

OSÓRIO, António; MENDES, Victor; REBELO, João. A eficiência econômica nas empresas públicas e privadas: uma análise comparada. In: CONGRESSO DOS ECONOMISTAS DA LÍNGUA PORTUGUESA, 3., 1998, Macau. Anais [...]. Macau: [s. n.], 1998.

PORTELA, Maria C.; CAMANHO, Ana S.; KESHVARI, Abolfazl. Assessing the evolution of school performance and value-added: trends over four years. Journal of Productivity Analysis, Berlim, v. 39, n. 1, p. 1-14, fev. 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s11123-012-0263-5

PORTELA Maria C.; THANASSOULIS, Emmanuel. Decomposing school and school-type efficiency. European Journal of Operational Research, Amsterdam, v. 132, n. 2, p. 357-373, jul. 2001. DOI: https://doi.org/10.1016/S0377-2217(00)00157-0

SAMPAIO, Breno; GUIMARÃES, Juliana. Diferenças de eficiência entre ensino público e privado no Brasil. Economia Aplicada, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 45-68, jan./mar. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-80502009000100003

SAMPAIO DE SOUSA, Maria da Conceição; STOSIC, Borko. Detecção de outliers em modelos não paramétricos: o método Jackstrap ampliado. In: BOUERI, Rogério; ROCHA, Fabiana; RODOPOULOS, Fabiana M. Almeida (org.). Avaliação da qualidade do gasto público e mensuração da eficiência. Brasília: Secretaria do Tesouro Nacional, 2015.

THANASSOULIS, Emmanuel. Setting achievement targets for school children. Education Economics, Abingdon-on-Thames, v. 7, n. 2, p. 101-119, 1999. DOI: https://doi.org/10.1080/09645299900000010

THANASSOULIS, Emmanuel; DE WITTE, Kristof; JOHNES, Jill; JOHNES, Geraint; KARAGIANNIS, Giannis; PORTELA, Maria C. Applications of Data Envelopment Analysis in education. In: ZHU, Joe (ed.). Data Envelopment Analysis: a handbook of empirical studies and applications. New York: Springer, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-7684-0_12

THANASSOULIS, Emmanuel; PORTELA, Maria C. School outcomes: sharing the responsibility between pupil and school. Education Economics, Abingdon-on-Thames, v. 10, n. 2, p. 183-207, 2002. DOI: https://doi.org/10.1080/09645290210126913

WAGNER, Pierre A. R. Análise de eficiência das instituições de ensino superior públicas e privadas. 2011. Dissertação (Mestrado em Economia) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2011.

WHYNES, David. K.; BOWLES, Roger A. A teoria econômica do Estado. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

Published

2019-12-20

How to Cite

Marques, F. C., Camara, M. R. G. da, & Carvalho, S. C. de. (2019). Efficiency of public and private higher education institutions in business Administration. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(75), 910–936. https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.5990