Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.6094Keywords:
Engineering, Post-Graduate Evaluation, Capes, Graduate StudiesAbstract
Brazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output.
Downloads
References
ANGULO-MEZA, L. A. et al. Evaluation of post-graduate programs using a network data envelopment analysis model. Dyna, Bogotá, v. 85, n. 204, p. 83-90, 1 jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.15446/dyna.v85n204.60207
BARATA, R. de C. B. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós- Graduação, Brasília, v. 13, n. 30, p. 13-40, dez. 2016.
BARBOSA, S. L. et al. Avaliação da eficiência docente em um programa de pós-graduação stricto sensu na região sul do Brasil com o uso de data envelopment analysis – DEA. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais [...], Rio de Janeiro: Anpad, 2007.
BRASIL. Decreto n. 86.791, de 28 de dezembro de 1981. Plano Nacional de Pós-Graduação Stricto Sensu. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 24960, 29/12/1981 (publicação original). Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-86791-28-dezembro-1981-436402- norma-pe.html. Acesso em: 11 set. 2018.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Documento de área e Comissão da Trienal 2013. Disponível em: http://www.capes.gov.br/component/content/ article/44-avaliacao/4686-engenharias-iii. Acesso em: 11 dez 2015.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Relatório de avaliação – Engenharias III. Brasília: Capes, 2017. 63p.
DAVID, J. B. J. A proliferação de universidades e seu impacto na qualidade do ensino superior: estudo exploratório com duas universidades moçambicanas. 2017. Dissertação (Mestrado em Gestão de Empresas) – Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2017.
FERRAZ, R. R. N.; NIGRO, C. A.; QUONIAM, L. Apoio da ferramenta computacional Scriptsucupira para prestação de contas à Capes em relação ao quadriênio 2013-2016 por um programa de pós- graduação stricto sensu em Direito. Prisma.com, Porto, n. 35, p. 51-27, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.21747/16463153/35a3
FERREIRA, C. M. de C.; GOMES, A. P. Introdução à análise envoltória de dados: teoria, modelos e aplicações. Viçosa, MG: UFV, 2012.
GANGA, G. M. D. Trabalho de conclusão de curso (TCC) na Engenharia de Produção: um guia prático de conteúdo e forma. São Paulo: Atlas, 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GUALHANO, M. A.; SALLES, S. A. F.; HORA, H. R. M. Mineração de dados das fichas da Avaliação Quadrienal da Capes dos Programas da área Interdisciplinar: Engenharia, Tecnologia e Gestão. Meta-avaliação, Rio de Janeiro, v. 10, n. 29, p. 26, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v10i29.1596
LINS, M. P. E.; ALMEIDA, B. de; BARTHOLO JUNIOR, R. dos S. Avaliação de desempenho na pós-graduação utilizando a Análise Envoltória de Dados: o caso da Engenharia de Produção. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 1, n. 1, p. 41-56, jul. 2004.
MARTINS, L. M. de; RIBEIRO, J. L. D. Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, n. 1, p. 223-247, abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000100012
MIRANDA, C. M. G.; ALMEIDA, A. T. Avaliação de pós-graduação com método ELECTRE TRI – o caso de Engenharias III da Capes. Production, São Paulo, v. 13, n. 3, ago. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65132003000300009
MONTEIRO, A. L.; FURLAN, M.; ZIANI SUAREZ, P. A. Sistema Nacional de Pós-Graduação e a Área de Química na Capes. Química Nova, v. 40, n. 6, p. 618-625, 3 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170079
MOREIRA, N. P. et al. Fatores determinantes da eficiência dos programas de pós-graduação acadêmicos em administração, contabilidade e turismo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 16, n. 1, p. 201-230, mar. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000100011
NOBRE, L. N.; FREITAS, R. R. A evolução da pós-graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering-BJPE, Vitória, v. 3, n. 2, p. 26-39, jul. 2017.
ROMERO, C. C. Lei de Inovação Tecnológica: críticas e contribuições. Boletim Técnico do SENAC: A Revista da Educação Profissional, Rio de Janeiro, n. 2, p.34-43, maio/ago. 2002.
SAGLAM, U. A two-stage performance assessment of utility-scale wind farms in Texas using data envelopment analysis and Tobit models. Journal of Cleaner Production, v. 201, p. 580-598, nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.08.034
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).