Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III

Authors

  • Maria Eugenia Santana Soares Vasconcelos Institutos Superiores de Ensino do Censa (Isecensa), Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil
  • Roberta Alvarenga dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil
  • Henrique Rego Monteiro da Hora Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil http://orcid.org/0000-0001-7192-9245

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.6094

Keywords:

Engineering, Post-Graduate Evaluation, Capes, Graduate Studies

Abstract

Brazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study  also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eugenia Santana Soares Vasconcelos, Institutos Superiores de Ensino do Censa (Isecensa), Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil

Mestre em Pesquisa Operacional e Inteligência Computacional

Roberta Alvarenga dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil

Sistemas Aplicados à Engenharia e Gestão

Henrique Rego Monteiro da Hora, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil

Doutor em Engenharia de Produção

References

ANGULO-MEZA, L. A. et al. Evaluation of post-graduate programs using a network data envelopment analysis model. Dyna, Bogotá, v. 85, n. 204, p. 83-90, 1 jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.15446/dyna.v85n204.60207

BARATA, R. de C. B. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós- Graduação, Brasília, v. 13, n. 30, p. 13-40, dez. 2016.

BARBOSA, S. L. et al. Avaliação da eficiência docente em um programa de pós-graduação stricto sensu na região sul do Brasil com o uso de data envelopment analysis – DEA. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais [...], Rio de Janeiro: Anpad, 2007.

BRASIL. Decreto n. 86.791, de 28 de dezembro de 1981. Plano Nacional de Pós-Graduação Stricto Sensu. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 24960, 29/12/1981 (publicação original). Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-86791-28-dezembro-1981-436402- norma-pe.html. Acesso em: 11 set. 2018.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Documento de área e Comissão da Trienal 2013. Disponível em: http://www.capes.gov.br/component/content/ article/44-avaliacao/4686-engenharias-iii. Acesso em: 11 dez 2015.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Relatório de avaliação – Engenharias III. Brasília: Capes, 2017. 63p.

DAVID, J. B. J. A proliferação de universidades e seu impacto na qualidade do ensino superior: estudo exploratório com duas universidades moçambicanas. 2017. Dissertação (Mestrado em Gestão de Empresas) – Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2017.

FERRAZ, R. R. N.; NIGRO, C. A.; QUONIAM, L. Apoio da ferramenta computacional Scriptsucupira para prestação de contas à Capes em relação ao quadriênio 2013-2016 por um programa de pós- graduação stricto sensu em Direito. Prisma.com, Porto, n. 35, p. 51-27, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.21747/16463153/35a3

FERREIRA, C. M. de C.; GOMES, A. P. Introdução à análise envoltória de dados: teoria, modelos e aplicações. Viçosa, MG: UFV, 2012.

GANGA, G. M. D. Trabalho de conclusão de curso (TCC) na Engenharia de Produção: um guia prático de conteúdo e forma. São Paulo: Atlas, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GUALHANO, M. A.; SALLES, S. A. F.; HORA, H. R. M. Mineração de dados das fichas da Avaliação Quadrienal da Capes dos Programas da área Interdisciplinar: Engenharia, Tecnologia e Gestão. Meta-avaliação, Rio de Janeiro, v. 10, n. 29, p. 26, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v10i29.1596

LINS, M. P. E.; ALMEIDA, B. de; BARTHOLO JUNIOR, R. dos S. Avaliação de desempenho na pós-graduação utilizando a Análise Envoltória de Dados: o caso da Engenharia de Produção. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 1, n. 1, p. 41-56, jul. 2004.

MARTINS, L. M. de; RIBEIRO, J. L. D. Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, n. 1, p. 223-247, abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000100012

MIRANDA, C. M. G.; ALMEIDA, A. T. Avaliação de pós-graduação com método ELECTRE TRI – o caso de Engenharias III da Capes. Production, São Paulo, v. 13, n. 3, ago. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65132003000300009

MONTEIRO, A. L.; FURLAN, M.; ZIANI SUAREZ, P. A. Sistema Nacional de Pós-Graduação e a Área de Química na Capes. Química Nova, v. 40, n. 6, p. 618-625, 3 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170079

MOREIRA, N. P. et al. Fatores determinantes da eficiência dos programas de pós-graduação acadêmicos em administração, contabilidade e turismo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 16, n. 1, p. 201-230, mar. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000100011

NOBRE, L. N.; FREITAS, R. R. A evolução da pós-graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering-BJPE, Vitória, v. 3, n. 2, p. 26-39, jul. 2017.

ROMERO, C. C. Lei de Inovação Tecnológica: críticas e contribuições. Boletim Técnico do SENAC: A Revista da Educação Profissional, Rio de Janeiro, n. 2, p.34-43, maio/ago. 2002.

SAGLAM, U. A two-stage performance assessment of utility-scale wind farms in Texas using data envelopment analysis and Tobit models. Journal of Cleaner Production, v. 201, p. 580-598, nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.08.034

Published

2019-12-20

How to Cite

Vasconcelos, M. E. S. S., Santos, R. A. dos, & Hora, H. R. M. da. (2019). Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(75), 878–909. https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.6094