Art-education through democracy at federal institutes
DOI:
https://doi.org/10.1590/1980531410341Keywords:
Democratic Education, School Education, Art-education, Federal InstituteAbstract
The present study reports on a research project aimed to understand the relationship between art and democratic education within the federal institutes in a reactionary context. Based on document analysis and content analysis, the study investigated 24 “full texts” on teaching/research/extension activities relating to Art at federal institutes, published in the Anais do II, III e IV Encontro Nacional de Professores de Arte dos Institutos Federais [Annals of the II, III and IV National Meeting of Art Teachers at Federal Institutes]. The data analyzed indicate that the “full texts” of the Annals reflect the relationship between art and democratic education from the perspective of education through democracy, leading to the claim that they constitute a set of documents that express art’s resistance at the federal institutes in a reactionary context.
Downloads
References
Algebaile, E. (2017). Escola sem Partido: O que é, como age, para que serve. In G. Frigotto (Org.), Escola “sem” Partido: Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira (pp. 63-74). UFRJ; LPP.
Amaral, C. G. F. (2021). O ensino de arte nos Institutos Federais: Mapeamento de resistências na Educação Profissional e Tecnológica [Tese de doutorado]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Anais do II Encontro Nacional de Professores de Arte dos Institutos Federais (Enpaif, 2017). (2017). IFG. https://www.even3.com.br/anais/iienpaif/
Anais do III Encontro Nacional de Professores de Arte dos Institutos Federais (Enpaif, 2018). (2019). IFB. https://www.even3.com.br/anais/iiienpaif/
Anais do IV Encontro Nacional de Professores de Arte dos Institutos Federais (Enpaif, 2019). (2020). IFPR. https://www.even3.com.br/anais/ivenpaif/
Apple, M. W. (2002). Podem as pedagogias críticas sustar as políticas de direita? Cadernos de Pesquisa, (116), 107-142. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200006
Apple, M. W., & Beane, J. (1997). Escolas democráticas. Cortez.
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped). (2018, 14 de maio). A proposta de BNCC do ensino médio: Alguns pontos para o debate. Anped. https://www.anped.org.br/news/nota-anped-proposta-de-bncc-do-ensino-medio-alguns-pontospara-o-debate?_ga=2.228533406.2026231765.1665280881-1621057408.1652374723
Barbosa, A. M. T. B. (2014). Imagem no ensino da arte: Anos 80 e novos tempos (9a ed.). Perspectiva.
Biesta, G. (2013). Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Autêntica.
Cellard, A. (2012). A análise documental. In J. Poupart, J. Deslauriers, L. Groulx, A. Laperrière, R. Mayer, & A. P. Pires (Orgs.), A pesquisa qualitativa: Enfoques epistemológicos e metodológicos (3a ed., pp. 295-316). Vozes.
Cunha, L. A. (2017). Ensino Médio: Atalho para o passado. Educação & Sociedade, 38(139), 373-384. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017176604
Dewey, J. (1979). Democracia e educação: Introdução à filosofia da educação (4a ed.). Editora Nacional.
Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. (2016). Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc95.htm
Ferreti, C. J., & Silva, M. R. (2017). Reforma do ensino médio no contexto da Medida Provisória n. 746/2016, currículo e disputas por hegemonia. Educação & Sociedade, 38(139), 385-404. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017176607
Freire, P. (1974). Educação como prática da liberdade (4a ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (1979). Conscientização: Teoria e prática da libertação uma Introdução ao Pensamento de Paulo Freire (K. de M. e Silva, Trad.; 3a ed.). Cortez & Moraes.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (17a ed.). Paz e Terra.
Frigotto, G. (2017). A gênese das teses do Escola sem Partido: Esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In G. Frigotto (Org.), Escola “sem” Partido: Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira (pp. 17-34.). UFRJ.
Frigotto, G. (2018). A disputa da educação democrática em sociedade antidemocrática. In F. A. Penna, F. Queiroz, & G. Frigotto (Orgs.), Educação democrática: Antídoto ao Escola sem Partido (pp. 17-34). LPP; UFRJ.
Lei n. 13.365, de 29 de novembro de 2016. (2016). Altera a Lei n. 12.351, de 22 de dezembro de 2010, para facultar à Petrobras o direito de preferência para atuar como operador e possuir participação mínima de 30% (trinta por cento) nos consórcios formados para exploração de blocos licitados no regime de partilha de produção. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13365.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2013.365%2C%20DE%2029,regime%20de%20partilha%20de%20produ%C3%A7%C3%A3o
Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. (2017). Altera as Leis n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei n. 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei n. 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei n. 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm
Lei n. 18.637, de 8 de fevereiro de 2023. (2023). Altera o Anexo II da Lei n. 17.335, de 2017, que “Consolida as Leis que dispõem sobre a instituição de datas e festividades alusivas no âmbito do Estado de Santa Catarina”, para instituir a Semana Escolar Estadual de Combate à Violência Institucional Contra a Criança e o Adolescente. Florianópolis, SC. https://leisestaduais.com.br/sc/lei-ordinaria-n-18637-2023-santa-catarina-altera-o-anexo-ii-da-lei-no-17-335-de-2017-queconsolida-as-leis-que-dispoem-sobre-a-instituicao-de-datas-e-festividades-alusivas-no-ambitodo-estado-de-santa-catarina-para-instituir-a-semana-escolar-estadual-de-combate-a-violenciainstitucional-contra-a-crianca-e-o-adolescente
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (2013). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. E.P.U.
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Ensino Médio. MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf
Motta, V. C., & Frigotto, G. (2017). Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida Provisória n. 746/2016 (Lei n. 13.415/2017). Educação & Sociedade, 38(139), 355-372. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017176606
Moura, F. P. (2016). “Escola Sem Partido”: Relações entre Estado, educação e religião [Dissertação de mestrado profissional]. Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Penna, F. A. (2017). O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In G. Frigotto (Org.), Escola “sem” Partido: Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira (pp. 35-48). UFRJ.
Penna, F. A. (2018a). A tentativa reacionária de censura nos currículos escolares: Compreendendo a subversão mútua entre as lógicas de socialização e subjetivação. Psicologia Política, 18(43), 557-572. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v18n43/v18n43a08.pdf
Penna, F. A. (2018b). Construindo estratégias para uma luta pela educação democrática em tempos de retrocessos. In F. A. Penna, F. Queiroz, & G. Frigotto (Orgs.), Educação democrática: Antídoto ao Escola sem Partido (pp. 111-130). LPP; UFRJ.
Penna, F. A. (2018c). O discurso reacionário de defesa de uma “escola sem partido”. In E. S. Gallego (Org.), O ódio como política: A reinvenção da direita no Brasil (pp. 114-118). Boitempo.
Penna, F. A. (2018d). O discurso reacionário de defesa do projeto “Escola sem Partido”: Analisando o caráter antipolítico e antidemocrático. Quaestio, 20(3), 567-581. https://doi.org/10.22483/21775796.2018v20n3p567-581
Peroni, V. M. V., Caetano, M. R., & Arelaro, L. R. G. (2019). BNCC: Disputa pela qualidade ou submissão da educação? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 35(1), 35-56. https://doi.org/10.21573/vol1n12019.93094
Proner, C., & Strozake, N. (2017). Frente Brasil de juristas pela democracia em defesa do devido processo legal. In C. Proner, G. G. Cittadino, G. Ricobom, & J. R. W. Dornelles (Orgs.), Comentários a uma sentença anunciada: O Processo Lula (pp. 14-16). Canal 6.
Ramos, M. N. (2017). Escola sem Partido: A criminalização do trabalho pedagógico. In G. Frigotto (Org.), Escola “sem” Partido: Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira (pp. 75-86). UFRJ; LPP.
Resolução CNE/CP n. 1, de 5 de janeiro de 2021. (2021). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Brasília, DF. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=167931-rcp001-21&category_slug=janeiro2021-pdf&Itemid=30192
Roseno, C. P. (2017). Escola Sem Partido: Um ataque direto às políticas educacionais de gênero no Brasil [Dissertação de mestrado profissional]. Universidade de Pernambuco.
Tommaselli, G. C. G. (2018). Escola sem partido: Indícios de uma educação autoritária [Tese de doutorado]. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).