Quality of basic education: Beyond large-scale cognitive tests

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980531411295

Keywords:

Education Quality Assessment, Large-Scale Assessment, Educational Indicators, Performance Testing

Abstract

This article analyzes the evaluation of the quality of basic education in Brazil, questioning the overemphasis on cognitive test results as the primary indicator of educational excellence. A more comprehensive interpretative model is proposed, grounded in the seven axes of the Quality Matrix of the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Assessment System] (Saeb), which encompasses multiple dimensions of education. In addition, the limitations of Saeb are outlined, and the adverse effects of large-scale assessments are discussed, highlighting the need for a broader perspective on the dimensions that should constitute educational quality. The article concludes that an evaluation model that goes beyond cognitive tests is essential for a more comprehensive understanding of the quality of education.

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Author Biographies

Dalila Andrade Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

Professora emérita da UFMG. Pesquisadora PQ1A/CNPq. Coordenadora do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Política Educacional e Trabalho Docente (INCT Gestrado).

Edmilson Antonio Pereira Junior, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

Estatístico, doutor em Educação pela UFMG, pós-doutorando (bolsista PDJ/CNPq) no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMG e pesquisador do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Política Educacional e Trabalho Docente (INCT Gestrado).

João Luiz Horta Neto, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), Brasília (DF), Brasil

Pesquisador do Inep, atuando na Diretoria de Avaliação da Educação Básica. Doutor em Política Social pela Universidade de Brasília. Experiência em Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais.

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Published

2025-02-28

How to Cite

Oliveira, D. A., Pereira Junior, E. A., & Horta Neto, J. L. (2025). Quality of basic education: Beyond large-scale cognitive tests. Cadernos De Pesquisa, 55, e11295. https://doi.org/10.1590/1980531411295

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Articles