Narratives on the historic origins of human rights in law manuals
Keywords:
Human right, Higher education HistoriographyAbstract
Based on the human rights manuals cited in the bibliography of the Law program syllabi of the state of Rio Grande do Sul as the corpus of analysis, we present three characteristics frequently found in the recounting of the history of human rights: the statute of the historic source, the notion of historic evolution and the claim to neutrality. We are supported by the statement that the mode of recounting the history of human rights has direct implication in the definition of what these rights are. On the one hand, the historic narrative establishes possible connections between human rights and specific themes ( for example, family law). On the other hand, it inhibits or prevents connections between human rights and other themes (for example, business law).
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE DIREITOS HUMANOS, PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO. Associação Nacional de Direitos Humanos, Pesquisa e Pós-Graduação. S.l.: Andhep, s.d. Disponível em: <http://www.andhep.org.br/ >. Acesso em: 28 set. 2014.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE HISTÓRIA. História, direito e memória. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 27., 2013, Natal. Anais... Natal: Associação Nacional de História, 2013. Disponível em: <http://snh2013.anpuh.org/simposio/view?ID_SIMPOSIO=1076>. Acesso em: 5 fev. 2014. BARRETO, Rafael. Direitos humanos: 1ª fase. Niterói: Impetus, 2012. (Coleção OAB, v.12).
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
BURLAMAQUI, Marco Guilherme Bravo. Avaliação e qualidade na educação superior: tendências na literatura e algumas implicações para o sistema de avaliação brasileiro. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, n. 39, p. 133-154, 2008.
BURNS, Edward McNall. História da civilização ocidental. Rio de Janeiro: Globo, 1989. v. 1: do homem das cavernas às naves espaciais.
CAVALCANTI, Carlos André. História social dos direitos humanos: desmitologização, imaginário e tipo ideal. In: ZENAIDE, M. de N. T.; DIAS, L. L. (Org.). Formação em direitos humanos na universidade. João Pessoa: Editora Universitária, 2001. p. 29-34.
CAVALCANTI, Carlos André. História moderna dos direitos humanos: uma noção em construção. In: TOSI, G. (Org.). Direitos humanos: história, teoria e prática. João Pessoa: Editora Universitária, 2005. p. 47-74
CERRI, Luís Fernando. Saberes históricos diante da avaliação do ensino: notas sobre os conteúdos de história nas provas do Exame Nacional do Ensino Médio – Enem. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 213-231, 2004.
COMPARATO, Fábio Konder. Afirmação histórica dos direitos humanos. São Paulo: Saraiva, 2005.
FONSECA, Márcio Alves da. Michel Foucault e o Direito. São Paulo: Saraiva, 2012.
ISIDORO, Frederico Afonso. Como se preparar para o Exame de Ordem – Direitos Humanos e Direitos Humanos Fundamentais. São Paulo: Método, 2013.
KANT DE LIMA, Roberto. Saber jurídico e direito à diferença no Brasil: questões de teoria e método em uma perspectiva comparada. In: KANT DE LIMA, Roberto. Ensaios de antropologia e de direito. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2008. p. 89-126.
KELSEN, Hans. Teoria pura do Direito. São Paulo: Martins Fontes, 2009[1934].
LIMA, Ricardo Barbosa; PINHEIRO, Douglas Antonio Rocha. (Org.). Educação em Direitos Humanos. Goiânia: UFG, 2012.
MACIEL, José Fábio Rodrigues. (Coord.). Formação humanística em Direito. São Paulo: Saraiva, 2012.
MORAES, Alexandre de. Direitos Humanos Fundamentais: teoria geral. São Paulo: Atlas, 2011.
NEDER, Gizlene. A recepção do constitucionalismo moderno em portugal e a escrita da história do direito. Passagens: Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica, Niterói, v. 4,p. 510-533, 2012.
OLIVEIRA, Erival da Silva. Direito Constitucional Direitos Humanos. 3 ed. rev. e atual. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2012.
PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, p. 113-128, 2008.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Se Deus fosse um ativista dos direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2013.
SARMENTO, George. Direitos humanos: liberdades políticas, ações constitucionais, recepção dos tratados internacionais. São Paulo: Saraiva, 2011. (Coleção Curso & Concurso).
SCARAMUCCI, Matilde Virginia Ricardi. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 43, n. 2, p. 203-226, jul./dez. 2004.
SILVA, Carlos Afonso Gonçalves da; SOBREIRA, Fábio Tavares. (Coord.). Direito Constitucional e Direitos Humanos. São Paulo: Saraiva, 2013. (Coleção preparatória para concurso de delegadode polícia).
SILVA, Jeanne. A relação da ciência histórica e do direito: Implicações e distanciamentos na formulação dos conceitos de Verdade, Política e Justiça. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, Uberlândia, v. 1, n. 33, p. 95-105, 2006.
STRAUSS, André; WAIZBORT, Ricardo. Sob o signo de Darwin? Sobre o mau uso de uma quimera. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 23, n. 68, p. 125-134, out. 2008.
TOSI, Giuseppe. Algumas questões acerca da história dos direitos humanos. Contemporaneidade e Educação, Salvador, v. V, n. 8, p. 35-55, 2000.
TOSI, Guiseppe (Org.). Direitos humanos: historia, teoria e pratica. Joao Pessoa: Editora Universitaria UFPB, 2005.
TRINDADE, José Damião de Lima. História social dos direitos humanos. São Paulo: Peirópolis, 2011.
VALOR ECONÔMICO. Regras de direitos humanos para empresas. São Paulo, 21 jul. 2014. Disponível em: <http://www.valor.com.br/legislacao/3619598/regras-de-direitos-humanos-paraempresas>. Acesso em: 24 jul. 2014.
VILAR, Pierre. História do direito, história total. Projeto História, São Paulo, n. 33, p. 19-44, dez. 2006. Disponível em: <http://www.pucsp.br/projetohistoria/downloads/volume33/traducao.pdf>. Acesso em: 5 fev. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).