Literacy anticipation device: conditions for its emergence and its current contours

Authors

  • Maria Carolina da Silva Caldeira Escola de Educação Básica e Profissional, no Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG –, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Marlucy Alves Paraíso Departamento de Administração Escolar e do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG –, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil e Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas – GECC – da UFMG e Pesquisadora Produtividade 1D do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq

Keywords:

Literacy, Reading, Writing, Primary Education

Abstract

 

This article discusses the conditions for the emergence and the effects of the literacy anticipation device that changes the age at which literacy must be consolidated to the first year of elementary school. It is argued that, historically, a device was engineered that articulated different discussions, scientific statements, laws, and philosophical, legal and moral propositions that have, as their effect in the schools, the requirement that children be literate in the first year of elementary school. The discussion about maturity, the studies on the psychogenesis of writing and literacy are analyzed herein as discursive practices that provided the conditions for the emergence of a device which anticipates not only the entrance into elementary school, but also the requirement of the full literacy of these children.

 

 

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Author Biographies

Maria Carolina da Silva Caldeira, Escola de Educação Básica e Profissional, no Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG –, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Maria Carolina da Silva Caldeira é professora da Escola de Educação Básica e Profissional – Centro Pedagógico da UFMG e doutoranda na Faculdade de Educação da UFMG.

Marlucy Alves Paraíso, Departamento de Administração Escolar e do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG –, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil e Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas – GECC – da UFMG e Pesquisadora Produtividade 1D do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq

Professora Associada do Departamento de Administração Escolar e do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFMG; Fundadora e atual coordenadora do GECC: Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da UFMG e Pesquisadora Produtividade 1D do CNPQ. 

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Published

2016-10-14

How to Cite

Caldeira, M. C. da S., & Paraíso, M. A. (2016). Literacy anticipation device: conditions for its emergence and its current contours. Cadernos De Pesquisa, 46(161), 846–868. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/3442

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