Paradigmatic ruptures and new interfaces between education and health
Keywords:
Educational technology, Education, Distance Education, Health.Abstract
Based on his experience working with health education, the author discusses the new health demands that require critical and reflective professionals, able to work in a collaborative and interdisciplinary team. In the paradigmatic rupture context of vocational training, in which the teaching - learning process is assumed as a social construction, the focus is on the role of the student, and the former is structured by the collaborative process of assumptions, interactional and collective. This demands a revision of teachers’ roles in view of the new educational functions. These demands include the use of computer technology in virtual teaching – learning environments. Finally, these innovations and demands are considered as potential interfaces regarding training policies of health professionals.Downloads
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
ANZIEU, D. O grupo e o inconsciente: o imaginário grupal. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1993.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1998.
AZEVEDO, W. Capacitação de recursos humanos para educação a distância. Rio de Janeiro: Armazém Digital, 2005. Disponível em: <http://www.aquifolium.com.br/educacional/artigos/crob.html>. Acesso em: 6 maio 2006.
AZEVEDO, W. Comunidades virtuais precisam de animadores da inteligência coletiva. [entrevista s/d]. Disponível em: <http://www.aquifolium.com.br/educacional/artigos/entruvb.html>. Acesso em: 6 maio 2009.
BARROS, M. E. B. Desafios ético-políticos para a formação dos profissionais de saúde: transdisciplinaridade e integralidade. In: PINHEIRO, R.; CECCIM, R. B.; MATTOS, R. A. (Org.). Ensinar saúde: a integralidade e o SUS nos cursos de graduação na área da saúde. Rio de Janeiro: IMS/UERJ, Cepesq Abrasco, 2006. p. 131-152.
BLEGER, J. Temas de psicologia: entrevista e grupo. São Paulo: Martins fontes, 2003.
BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria 1996, de 20 de agosto de 2007. Dispõe sobre as diretrizes para implementação da Política Nacional de Educação Permanente para o SUS. Brasília: MS/GM, 2007.
CAMPOS, G. W. S. Clínica e saúde coletiva compartilhadas: teoria paidéia e reformulação ampliada do trabalho em saúde. In: CAMPOS, G. W. S. et al. (Coord.). Tratado de saúde coletiva. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Fiocruz, 2007. p. 41-80.
CAMPOS, G. W. S.; DOMITTI, A. C. Apoio matricial e equipe de referência: uma metodologia para gestão do trabalho interdisciplinar em saúde. Cadernos de Saúde Pública, v. 23, n. 2, p. 399-407, 2007.
CECCIM, R. B.; CARVALHO, I. M. Ensino da saúde como projeto de integralidade: a educação dos profissionais de saúde no SUS. In: PINHEIRO, R.; CECCIM, R. B.; MATTOS, R. A. (Org.) Ensinar saúde: a integralidade e o SUS nos cursos de graduação na área da saúde. Rio de Janeiro: IMS/UERJ, Cepesq Abrasco, 2006. p. 69-92.
DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco. Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 4. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC/Unesco, 2000.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
DRISCOLL, M. P.; VERGARA, A. Nuevas tecnologías y su impacto en la educación del futuro. Pensamiento Educativo, n. 21, p. 25-37, 1997.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1991.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, P. Educação e mudança. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
GUIZARDI, F. L. et al. A formação dos profissionais orientada para a integralidade e as relações político-institucionais na saúde: uma discussão sobre a interação ensino-trabalho. In: PINHEIRO, R.; CECCIM, R. B.; MATTOS, R. A. (Org.) Ensinar saúde: a integralidade e o SUS nos cursos de graduação na área da saúde. Rio de Janeiro: IMS/UERJ, Cepesq Abrasco, 2006. p. 153-178.
GUTIERREZ, F.; PRIETO, D. A mediação pedagógica: educação a distância alternativa. Campinas: Papirus, 1994.
KENSKI, V. M. Processos de interação e comunicação mediados pelas tecnologias. In: ROSA, D.; SOUZA V. (Org.) Didática e práticas de ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: 34, 1994.
MORAN, J. M. et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2002.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2002.
OKADA, A. L. P. Educação online. São Paulo: Loyola, 2003.
PEDUZI, M. Equipe multiprofissional de saúde: conceito e tipologia. Rev. Saúde Pública, v. 35, n. 1, p. 103-109, 2001.
PICHON-RIVIÈRE, E. O processo grupal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
RIBEIRO, A. Sistema de apoio ao aluno em cursos à distância: opção ou exigência? Dissertação (Mestrado) – Universidade Nacional de Educação a Distância da Espanha, 2003.
SABINA, E. M.; MAURA, V. G.; PÉREZ, M. G. Experiencias en el apoyo a la formación de profesores de la educación superior. Rev. Invest e Innov Educ., n. 30, p. 63-77, jan./abr. 2002.
SANTOS, H.; REZENDE, F. Formação, mediação e prática pedagógica do Tutor-Orientador em ambientes virtuais construtivistas. Tecnologia Educacional, v. 31, p. 157-158, abr./set. 2002.
TEDESCO, J. C. Los pilares de la educación del futuro. Rev. Col. de Sociologia, n. 25, p. 11-23, 2005. Disponível em: <http://www.uoc.edu/dt/20367/index.html>. Acesso em: 5 maio 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).