Idea of the future in politics and education: a dialogue with Arendt
Keywords:
Politics, Education, Future, Arendt, HannahAbstract
This paper examines the semantic force contained in notions of the future in politics and education, based on Hannah Arendt’s essay “Crisis in Education” (1958). For her, the tradition left a legacy regarding the conception of politics as a creation (poiésis), taking away the very dignity of human action (práxis) in this context of vita activa [active life]. The political phenomenon of birth, the eruption of newarrivals in the world and the promise of a new beginning, serve as counterpoints to the desire to create, be it a new society or be it a new man, in the educational context. The over-use of the slogan of a school of the future justifies a more detailed examination of the conservative attitude that Arendt bestows upon education in its exercise of political thought as a form of preserving the new political potential of new-arrivals in the world.
Downloads
References
ABREU, Martha. Escrevendo filmes. Revista de História da Biblioteca Nacional, ano 4, n. 41, p. 98, fev. 2009.
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
ALMEIDA, Vanessa Sievers de. Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo, Revisão técnica de Adriano Correia. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a.
ARENDT, Hannah. Lo que quiero és compreender: sobre mi vida y mi obra. Madrid: Trotta, 2010b.
ARENDT, Hannah. Sobre a violência. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
ARENDT, Hannah. Compreender: formação, exílio e totalitarismo (ensaios). São Paulo:
Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
ARENDT, Hannah. Sobre a revolução. Lisboa: Relógio D’ Água, 2001.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro: seis exercícios de pensamento político. São Paulo: Perspectiva, 1992.
ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
BÁRCENA, Fernando. Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad. Barcelona: Herder, 2006.
BENVENUTI, Erica. Educação e política em Hannah Arendt: um sentido político para a separação. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
BIGNOTTO, Newton. Origens do republicanismo moderno. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.
BOTO, Carlota Reis. A escola do homem novo: entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. São Paulo: Unesp, 1996.
CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Apontamentos para uma crítica das repercussões da obra de Paulo Freire. Cadernos de História e Filosofia da Educação, v. II, n. 4, p. 23-33, 1998.
CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. A crise na educação como crise da modernidade. Revista Educação, São Paulo, n. 4, p. 16- 25, 2007. Especial Hannah Arendt pensa a educação.
CÉSAR, Maria Rita de Assis. A educação num mundo à deriva. Revista Educação, São Paulo, v. 4, p. 36-45, 2007. Especial Hannah Arendt pensa a educação.
COHN, Gabriel. Adorno e a teoria crítica da sociedade. In: ADORNO, Theodor W. Theodor Adorno (Sociologia). São Paulo: Ática, 1986. (Grandes Cientistas Sociais).
CORDEIRO, Jaime F. Parreira. Falas do novo, figuras da tradição: o novo e o tradicional na educação brasileira (anos 70 e 80). São Paulo: Editora Unesp, 2002.
CORREIA, Adriano. O significado político da natalidade: Arendt e Agostinho. In: CORREIA, Adriano; NASCIMENTO, Mariangela (Org.). Hannah Arendt: entre o passado e o futuro. Juiz de Fora: UFJF, 2008. p. 15-34.
CRUZ, Manuel. Hacerse cargo: sobre responsabilidad e identidad personal. Barcelona: Paidós, 1999.
CUSTÓDIO, Crislei de Oliveira. Educação e mundo comum em Hannah Arendt: reflexões e relações em face da crise do mundo moderno. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
DRUCKER, Claudia. O futuro da “Outra Tradição”. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 14, p. 205-208, jun. 2000.
DUARTE, André. Hannah Arendt e o pensamento político: a arte de distinguir e relacionar conceitos. Argumentos: Revista de Filosofia, Fortaleza, ano 5, n. 9, p. 39-62, jan./jun. 2013.
DUARTE, André. Educação: entre a tradição e a ruptura. Revista Educação, São Paulo, n. 4, p. 84-89, 2007. Especial Hannah Arendt pensa a educação.
DUARTE, André. O pensamento à sombra da ruptura: política e filosofia em Hannah Arendt. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
LEFORT, Claude. Formação e autoridade: a educação humanista. In: LEFORT, Claude. Desafios da escrita política. São Paulo: Discurso, 1999.
PORCEL, Beatriz. Hannah Arendt y la crisis de nuestro tiempo. Argumentos: Revista de Filosofia, Fortaleza, ano 5, n. 9, p. 197-204, jan./jun. 2013.
SILVA, Franklin Leopoldo e. O mundo vazio: sobre a ausência da política no contexto
contemporâneo. In: SILVA, Doris Accioly; MARRACH, Sonia Alem (Org.). Maurício Tragtenberg: uma vida para as ciências humanas. São Paulo: Editora Unesp, 2001.
TAMINIAUX, Jacques. ¿Performatividad y grecomanía?. In: BIRULÉS, Fina et al. Hannah Arendt, el legado de una mirada. Sequitur: Madrid, 2008.
VIDAL, Diana Gonçalves. 80 anos do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: questões para debate. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 577-588, jul./set. 2013.
VIDAL-NAQUET, Pierre. O mundo de Homero. Tradução de Jonatas B. Neto. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
VILLA, Dana. Arendt y Sócrates. In: BIRULÉS, Fina et al. Hannah Arendt, el legado de una mirada. Madrid: Sequitur, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).