Traversing mazes: path and challenges of engineering and teaching degree students

Authors

  • Lindamir Salete Casagrande Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR –, Curitiba, Paraná, Brasil http://orcid.org/0000-0002-8233-229X
  • Ângela Maria Freire de Lima e Souza Universidade Federal da Bahia – UFBA –, Salvador, Bahia, Brasil

Keywords:

Engineering, Degrees, Men, Women

Abstract

This article analyzes the paths of engineering and teaching degree students at the Federal Technological University of Paraná – UTFPR – and at the Federal University of Bahia – UFBA – considering possible factors related to gender that impact these paths. The study was conducted in two stages, the first was quantitative and the second, in which this article was based, qualitative. Mechanical and civil engineering students as well as language and mathematics teaching students from the two universities were interviewed. The study showed that there are differences in the paths and challenges faced by men and women who dare to enter into academic environments socially perceived as the stronghold of the opposite sex. Women in engineering degrees and men in teaching degrees are the most exposed to prejudice and discrimination.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lindamir Salete Casagrande, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR –, Curitiba, Paraná, Brasil

Pós-doutora em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e feminismo – PPGNEIM/UFBA. Doutora e Mestra em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Professora do DAMAT/PPGTE/UTFPR. Pesquisadora do Núcleo de Gênero e Tecnologia – GeTec. Coordenadora editorial dos Cadernos de Gênero e Tecnologia.

Ângela Maria Freire de Lima e Souza, Universidade Federal da Bahia – UFBA –, Salvador, Bahia, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia – UFBA. Professora do PPGNEIM/UFBA. Coordenadora do Grupo de Estudos de Ciência e Gênero – CIGE.

References

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

CABRAL, Carla Giovana. Pelas telas, pela janela: o conhecimento dialogicamente situado. Cadernos Pagu, Campinas, n. 27, p. 63-97, 2006.

CABRAL, Carla Giovana; BAZZO, Walter Antonio. As mulheres nas escolas de engenharia brasileiras: história, educação e futuro. Revista de Ensino de Engenharia, v. 24, n. 1, p. 3-9, 2005.

CARVALHO, Marilia Gomes de. É possível transformar a minoria em eqüidade? In: RISTOF, Dilvo et al. (Org.). SIMPÓSIO GÊNERO INDICADORES DA EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA, 6 e 7 de dezembro de 2007. Brasília, Anais... Brasília: Inep, 2008. v. 1, p. 109-138.

CARVALHO, Marilia Gomes de; CASAGRANDE, Lindamir S. Mulheres e ciências: desafios e conquistas. Interthesis, Florianópolis, v. 8, p. 20-35, 2011.

CARVALHO, Marilia Pinto de. No coração da sala de aula: gênero e trabalho docente nas séries iniciais. São Paulo: Xamã, 1999.

CASAGRANDE, Lindamir Salete; LIMA E SOUZA, Ângela Maria Freire de. Violência simbólica de gênero em duas universidades brasileiras. In: WANZINACK, Clóvis; SIGNORELLI, Marcos Claudio (Org.). Violência, gênero e diversidade: desafios para a educação e o desenvolvimento. Rio de Janeiro: Autografia, 2015. p. 79-108.

CASAGRANDE, Lindamir Salete; SCHWARTZ, Juliana; CARVALHO, Marilia Gomes de; LESZCZYNSKI, Sonia Ana. Mulher e ciência: pioneiras em ciência da natureza. Cadernos de Gênero e Tecnologia, Curitiba, ano 1, n. 1, p. 3-14, 2004.

CASAGRANDE, Lindamir Salete; TORTATO, Cintia de Souza Batista; CARVALHO, Marilia Gomes de. Bullying: quando a brincadeira vira violência. In: CASAGRANDE, Lindamir Salete; LUZ, Nanci Stancki da; CARVALHO, Marilia Gomes de (Org.). Igualdade na diversidade: enfrentando o sexismo e a homofobia. Curitiba: Editora da UTFPR, 2011. p. 209-242.

CASAGRANDE, Lindamir Salete. Entre silenciamentos e invisibilidades: relações de gênero no cotidiano das aulas de matemática. 2011. 261 f. Tese (Doutorado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2011.

DIAS, Acácia Batista; AQUINO, Estela M. L. Maternidade e paternidade na adolescência: algumas constatações em três cidades do Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 7, p. 1447-1458, 2006.

FARIAS, Benedito Guilherme Falcão de. Gênero no mercado de trabalho: mulheres engenheiras. 2007. 102 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

FINE, Cordelia. Delusions of gender: how our minds, society, and neurosexism create difference. New York: W.W. Norton, 2010.

FLOR, Gisele. As revistas femininas e o imaginário do corpo perfeito. Revista CoMtempo, São Paulo, v. 2, ano 2, dez. 2010. Disponível em: http://www.revistas.univerciencia.org/index.php/

comtempo/article/viewFile/7493/6914>. Acesso em: 2 jun. 2016.

KIRA, Luci Frare. A evasão no ensino superior: o caso do curso de pedagogia da Universidade Estadual de Maringá (1992-1996). 1998. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 1998.

LIMA E SOUZA, Ângela Maria Freire de. Sobre gênero e ciência: tensões, avanços, desafios. In: LIMA E SOUZA, Ângela Maria Freire de; BONETTI, Alinne. Gênero, mulheres e feminismos. Salvador: Edufba, 2011. p. 15-28 (Bahianas).

LIMA, Betina Stefanello. O labirinto de cristal: as trajetórias das cientistas na física. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 883-903 set./dez. 2013.

LOMBARDI, Maria Rosa. Engenheira & gerente: desafios enfrentados por mulheres em posições de comando na área tecnológica. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, n. 3, p. 63-86, 2006a.

LOMBARDI, Maria Rosa. Engenheiras brasileiras: inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 127, p. 173-202, 2006b.

MACÊDO, Orlando Júnior Viana; ALBERTO, Maria de Fátima Pereira; ARAUJO, Anísio José da Silva. Formação profissional e futuro: expectativas dos adolescentes aprendizes. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 29, p. 779-787, 2012. Suplemento.

MAFFIA, Diana. Crítica feminista à ciência. In: COSTA, Ana Alice A.; SARDENBERG, Cecilia Maria B. (Org.). Feminismo, ciência e tecnologia. Salvador: UFBA/FFCH, 2002.

MELO, Hildete Pereira de; LASTRES, Helena M. M. Ciência e tecnologia numa perspectiva de gênero: o caso do CNPq. In: SANTOS, Lucy. W. et al. (Org.). Ciência, tecnologia e gênero: desvelando o feminino na construção do conhecimento. Londrina: Iapar, 2006.

MENEZES, Marcia Barbosa; LIMA E SOUZA, Ângela Maria Freire de. Escolhas marcadas pelo gênero – sobre o ingresso de jovens mulheres e homens nos cursos de graduação da área de exatas na UFBA. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ENLAÇANDO SEXUALIDADES, 3., 2013, Salvador. Anais... Salvador: Uneb, 2013. Disponível em: <http://www.uneb.br/enlacandosexualidades/files/2013/06/Escolhasmarcadas-pelo-g%C3%AAnero-%E2%80%93-sobre-o-ingresso-de-jovens-mulheres-e-homens-nos-cursos-degradua%C3%A7%C3%A3o-da-%C3%A1rea-de-Exatas-na-UFBA.pdf>. Acesso em: 11 maio 2016.

SABOYA, Livia. Filhos não impedem que as mulheres tenham uma carreira. São os maridos. No Pátio, 19 nov. 2015. Disponível em: <http://www.nopatio.com.br/comportamento_2/filhos-naoimpedem-que-as-mulheres-tenham-uma-carreira-sao-os-maridos>. Acesso em: 20 out. 2015.

SCHIEBINGER, Londa. Expandindo o kit de ferramentas agnotológicas: métodos de análise de sexo e gênero. Revista Feminismos, Salvador, v. 2, n. 3, p. 85-102, set./dez. 2014.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SEDEÑO, Eulalia Pérez. Retóricas sexo/género. In: SEDEÑO, Eulalia Pérez; CORTIJO, Paloma Alcalá (Coord.). Ciencia y género. Madrid: Complutense, 2001. p. 417-434 (Philosophia Complutensia, 15).

SOBREIRA, Josimeire de Lima. Estudantes de engenharia da UTFPR: uma abordagem de gênero. Curitiba. 2006. 117 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2006.

VELHO, Lea. Apresentação. In: SANTOS, Lucy Woellner dos; ICHIKAWA, Elisa Yoshie; CARGANO, Doralice de Fátima. Ciência, tecnologia e gênero: desvelando o feminino na construção do conhecimento. Londrina: Iapar, 2006. p. 9-18.

VELHO, Lea; LEÓN, Elena. A construção social da produção científica por mulheres. Cadernos Pagu, Campinas, n. 10, p. 309-344, 1998.

WALKERDINE, Valerie. O raciocínio em tempos pós-modernos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 207-226, jul./dez. 1995.

YANNOULAS, Silvia. Feminização ou feminilização? Apontamentos em torno de uma categoria. Temporalis, Brasília, DF, ano 11, n. 22, p. 271-292, jul./dez. 2011.

Published

2017-03-14

How to Cite

Casagrande, L. S., & Lima e Souza, Ângela M. F. de. (2017). Traversing mazes: path and challenges of engineering and teaching degree students. Cadernos De Pesquisa, 47(163), 168–200. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/3658

Issue

Section

Tema em Destaque - Mulheres em carreiras de prestígio: conquistas e desafios à feminização