Gender and care in social inclusion policies: welcome rooms of the urban projovem project
Keywords:
Public Policy, Child Care, Projovem Urbano, Social inclusionAbstract
This article analyzes a social inclusion policy, the Welcome Rooms policy, and its relationship with the Urban Projovem program (National Youth inclusion program). Such a policy refers back to the present debate on the care economy, particularly as regards the participation of cheap female workforce that would involve affects and services akin to domestic ones, dubbed as “women’s work, albeit with specific characteristics since it also involves the issue of professionalization via children’s education. This study is based on research undertaken in 15 Brazilian municipalities, between 2013 and 2015, which deals with Welcome Rooms for the children (aged 0 to 8) of the Urban Projovem students, in order to facilitate their participation in the program. It combines empirical analysis and the current discussions on care economy and gender.Downloads
References
ARAUJO, Clara; SCALON, Celi. Percepções e atitudes de mulheres e homens sobre a conciliação entre família e trabalho pago no Brasil. In: ARAUJO, Clara; SCALON, Celi (Org.). Gênero, família e trabalho no Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2005. cap. 1, p. 15-77.
BRASIL. Decreto n. 6.629, de 04 de novembro de 2008.
Regulamenta o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – Projovem, instituído pela Lei n. 11.129, de 30 de junho de 2005, e regido pela Lei n. 11.692, de 10 de junho de 2008, e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil, 2008a.
BRASIL. Decreto n. 7.649, de 21 de dezembro de 2011. Altera o Decreto n. 6.629, de 04 de novembro de 2008, e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil, 2011a.
BRASIL. Lei n. 11.692, de 10 de junho de 2008. Dispõe sobre o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – Projovem... Brasília, DF: Casa Civil, 2008b.
BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica n. 001. Brasília, DF: MEC/Secadi, 2012a.
BRASIL. Ministério da Educação. Projovem Urbano 2012. Brasília, DF: MEC/Secadi, 2012b. Disponível em: <http://slideplayer.com.br/slide/53758/>. Acesso em: 2 fev. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CD/FNDE n. 60, de 09 de novembro de 2011. Brasília, DF: MEC/FNDE, 2011b.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 54, de 21 de novembro de 2012. Estabelece os critérios e as normas para a transferência automática de recursos financeiros aos estados, ao Distrito Federal e aos municípios com cem mil ou mais habitantes, para o desenvolvimento de ações do Programa Nacional de Inclusão de Jovens – Projovem Urbano, para entrada de estudantes em 2013.
Brasília, DF: MEC, 2012. Disponível em: <http://www2.transparencia.pe.gov.br/c/document_library/get_file?p_l_id=4849910&folderId=4844473&name=DLFE-34320.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2015.
CASTRO, Mary Garcia; CARVALHO, Ana Maria Almeida; MOREIRA, Lucia Vaz de Campos (Org.). Dinâmica familiar do cuidado: afetos, imaginário e envolvimento dos pais na atenção aos filhos. Salvador: Edufba, 2012.
DUARTE, Marisa Ribeiro Teixeira. Palavras de jovens sobre o Projovem: estudos com egressos e a formação de pesquisadores em avaliação de programas educacionais. Belo Horizonte: Escritório de História, 2009.
FIGUEIREDO, Luiz Claudio Mendonça. As diversas faces do cuidar: novos ensaios de psicanálise contemporânea. 1. ed. São Paulo: Escuta, 2009.
GIDDENS, Anthony. A transformação da intimidade: sexo, amor e erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: Editora Unesp, 1993.
GONÇALVES DA FONSECA, Rosilaine. Como estudar se não tenho com quem deixar meus filhos? Um estudo sobre as salas de acolhimento do Projovem Urbano. 2014. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
GUIMARAES, Nadya Araújo. Casa e mercado, amor e trabalho, natureza e profissão. Controvérsias sobre o processo de mercantilização do trabalho de cuidar. Cadernos Pagu, Campinas, n. 46, p. 59-77, jan./abr. 2016.
GUIMARAES, Nadya Araujo; HIRATA, Helena; SUGITA, Kurumi. Cuidado e cuidadoras: o trabalho de care no Brasil, França e Japão. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 151-180, jul. 2011. Disponível em: . Acesso em: 2 nov. 2016.
HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça: interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempos Sociais: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 26, n. 1, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20702014000100005>. Acesso em: 18 out. 2016.
HIRATA, Helena; GUIMARAES, Nadya Araújo. Cuidado e cuidadoras: as várias faces do trabalho do care. São Paulo: Atlas, 2012.
ILLOUZ, Eva. Saving the modern soul: therapy, emotions and the culture of self-help. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press, 2008.
JELIN, Elizabeth. Pan y afectos: la transformación de las familias. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica de Argentina, 2006.
KISHIMOTO, Tizuko Mochida. Brinquedos e materiais pedagógicos nas escolas infantis. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 229-245, jul./dez. 2001.
LAPA SANTO, Tatiane Rabelo; PANIZZOLO, Claudia. O brincar, o brinquedo e a brinquedoteca: um balanço acerca da presença/ausência da concepção infância/criança na produção acadêmica. Horizontes, Bragança Paulista, v. 31, n. 2, p. 77-88, jul./dez. 2013. Disponível em: <http://revistahorizontes.usf.edu.br/ojs/index.php/horizontes/article/viewFile/9/9>. Acesso em: 10 fev. 2015.
LORENZONI, Ionice. Programa permitirá a jovens concluir o ensino fundamental. Maio de 2013. Disponível em: .
Acesso em: 26 jan. 2015.
MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. Cuidado e diferença: da integralidade à fragmentação do ser. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 21-30, jul. 2001. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/23471>. Acesso em: 30 out. 2016.
MORAES, Maria Lygia Quartim de. A estrutura contemporânea da família. In: COMPARATO, Maria Cecília Mazzilli; MONTEIRO, Denise de Souza Feliciano (Org.). A criança na contemporaneidade e a psicanálise: família e sociedade: diálogos interdisciplinares. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001. v. 1, p. 17-25.
NOVAES, Regina Célia Reyes; CARA, Daniel; MOREIRA, Danilo. Palavras finais. In: BRASIL. Conselho Nacional da Juventude. Política Nacional de Juventude: diretrizes e perspectivas. São Paulo: Conselho Nacional de Juventude; Fundação Friedrich Ebert, 2006. p. 130-133.
SAMARA, Eni de Mesquita. O que mudou na família brasileira? Da colônia à atualidade. Psicologia USP, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 27-48, 2002.
SOARES, Ângelo. As emoções do care. In: HIRATA, Helena; GUIMARAES, Nadya Araújo. Cuidado e cuidadoras: as várias faces do trabalho do care. São Paulo: Atlas, 2012. p. 44-60.
TORN, Teresa. El trabajo y el cuidado: cuestiones teóricometodológicas desde la perspectiva de género. Empiria: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, n. 15, p. 53-73, enero/jun. 2008.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
ZELIZER, Viviana. A economia do care. In: HIRATA, Helena; GUIMARAES, Nadya Araújo. Cuidado e cuidadoras: as várias faces do trabalho do care. São Paulo: Atlas, 2012. p. 15-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).