Quality in day care centers: a multiple case study in Portugal
Keywords:
Quality, Day Care Centers, Intersubjectivity, ContextualityAbstract
Taking as a starting point the need to invest in the continuous improvement of the quality of Portuguese institutional environments for children in their early years, we present the results of a multiple case study, conducted in two day care centers with distinct characteristics. The objective was to understand the perspective of families and professionals about the quality of day care centers. The analysis of the data was based on the conceptual dimensions identified: organizational, environmental and relational. From these dimensions we identified gaps in the process of listening and interacting between professionals and families, considered fundamental for the dynamics of intersubjectivity that a shared construction of meaning on the quality of day care centers demands.
Downloads
References
ALVES, Mariana; AZEVEDO, Nair. Introduçao: (re)pensando a investigaçao em educaçao. In: ALVES, Mariana; AZEVEDO, Nair (Ed.). Investigar em educação: desafios da construçao de conhecimento e da formaçao de investigadores num campo multi-referenciado. Caparica: UIED – FCT/Universidade Nova de Lisboa, 2010. p. 1-30.
BERTRAM, Tony; PASCAL, Christine. Desenvolvendo a qualidade em parcerias: nove estudos de caso. Porto: Porto, 1999.
BERTRAM, Tony; PASCAL, Christine. The baby effective early learning programme: improving quality in early childhood settings for children from birth to three years. Birmingham: Amber Publishing, 2006.
BERTRAM, Tony; PASCAL, Christine. Manual DQP – Desenvolvendo a qualidade em parceria. Lisboa: Ministério da Educaçao/Direçao-Geral de Inovaçao e de Desenvolvimento Curricular, 2009.
BIESTA, Gert. Why “what works” won’t work: evidence-based practice and the democratic deficit in educational research. Educational Theory, v. 57, issue 1, p. 1-22, 2007.
BONDIOLI, Anna. Construir compartilhando a qualidade: a contribuição das partes interessadas. In: BONDIOLI, A.; SAVIO, D. (Org.). Participação e qualidade em educação da infância: percursos de compartilhamento reflexivo em contextos educativos. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2013. p. 25-49.
CAMPOS, Maria Malta; ESPOSITO, Yara Lúcia; BHERING, Eliana; GIMENES, Nelson; ABUCHAIM, Beatriz. A qualidade da educaçao infantil: um estudo em seis capitais brasileiras. Cadernos de Pesquisa, Sao Paulo, v. 41, n. 142, p. 20-54, jan./abr. 2011.
DAHLBERG, Gunnilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Beyond quality in early childhood education and care. New York: Routledge, 2007.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna (Ed.). Strategies of qualitative inquiry. Los Angeles: Sage, 2013.
INSTITUTO DA SEGURANÇA SOCIAL I.P. Manual de processos-chave. Creche. 2. ed. [S.l.]: ISS, 2010a. Disponível em: <http://www4.seg-social.pt/documents/10152/13337/gqrs_creche_processos-chave>. Acesso em: mar. 2017.
INSTITUTO DA SEGURANÇA SOCIAL I.P. Modelo de avaliação da qualidade. Creche. 2. ed. [S.l.]: ISS, 2010b. Disponível em: <http://www4.seg-social.pt/documents/10152/13337/gqrs_creche_modelo_avalia%C3%A7%C3%A3o>. Acesso em: mar. 2017.
INSTITUTO DA SEGURANÇA SOCIAL I.P. As instituiçoes particulares de solidariedade social (IPSS) em Portugal, 2017. Disponível em: <http://www.seg-social.pt/ipss>. Acesso em: mar. 2017.
KAGAN, Sharon Lynn. Qualidade na educaçao infantil: revisao de um estudo brasileiro e recomendaçoes. Cadernos de Pesquisa, Sao Paulo, v. 41, n. 142, p. 56-67, jan./abr. 2011.
LAEVERS, Ferre (Ed.). Well-being and involvement in care settings: a process-oriented self-evaluation instrument. [S.l.]: Kind & Gezin, Research Centre for Experiential Education Leuven University, 2005.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Quality matters in early childhood education and care: Portugal 2012. Paris: OECD, 2012. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1787/9789264176720-en>. Acesso em: mar. 2017.
PEREIRA, Mónica. Famílias e profissionais perspetivando qualidade em creches: um estudo de caso em contextos diferenciados. 2014. 152 f. Tese (Doutorado em Ciencias da Educaçao) – Faculdade de Ciencias e Tecnologia/Universidade Nova de Lisboa, Monte Caparica, 2014.
PORTUGAL. Conselho Nacional de Educaçao – CNE. Recomendaçao n. 3/2011. A educaçao dos 0 aos 3 anos. Diário da República, Lisboa, 2a série, n. 79, 21 de abril de 2011.
PORTUGAL. Departamento de Educaçao Básica – DEB. A educação pré-escolar e os cuidados para a infância em Portugal: estudo temático da OCDE. Lisboa: DEB, 2000.
PORTUGAL. Ministério da Educaçao. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educaçao/DEB, 1997.
PORTUGAL. Ministério da Solidariedade e da Segurança Social. Portaria n. 262/2011, de 31 de agosto. Diário da República, Lisboa, 1a série, n. 167, 31 de agosto de 2011.
POST, Jacalyn; HOHMANN, Mary. Educação de bebés em infantários: cuidados e primeiras aprendizagens. Lisboa: Fundaçao Calouste Gulbenkian, 2003.
ROLDAO, Maria do Céu. Que educaçao queremos para a infância? In: PORTUGAL. Conselho Nacional de Educaçao. A educação das crianças dos 0 aos 12 anos. Lisboa: Editorial do Ministério da Educaçao, 2009. p. 176-197.
SHERIDAN, Sonja. Pedagogical quality in preschool: a commentary. In: PRAMLING, N.; SAMUELSSON, I. Educational encounters: nordic studies in early childhood. Dordrecht: Springer, 2011. p. 223-242.
SILVA, Isabel; MARQUES, Liliana; MATA, Lourdes; ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educaçao/Direçao-Geral da Educaçao, 2016.
STAKE, Robert. Multiple case study analysis. New York: The Guilford Press, 2006.
STAKE, Robert. A arte da investigação com estudos de caso. Lisboa: Fundaçao Calouste Gulbenkian, 2009.
TAGGART, Brenda; SYLVA, Kathy; MELHUISH, Edward; SAMMONS, Pam; SIRAJ-BLATCHFORD, Iram. O poder da pré-escola: evidencias de um estudo longitudinal na Inglaterra. Cadernos de Pesquisa, Sao Paulo, v. 41, n. 142, p. 68-99, jan./abr. 2011.
YIN, Robert. Estudos de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).