The mathematics laboratory as a space for teacher education
Keywords:
Teacher Education, Teaching Practice, Mathematics, LaboratoriesAbstract
The mathematics laboratory is an essential learning space for students of basic education as well as for early teacher education. In addition to the materials and physical space provided, it constitutes a proper space capable of promoting the reflection of future teachers. In this exploratory study, conducted with students in Teaching Methods in Mathematics Education at Universidade de São Paulo, we verified the initial conception of the students about such lectures and how the mathematics laboratory influenced them in the process of critical maturation concerning their roles as teachers. From this study, we noted that the moments of production and reflection on the tasks, in addition to practices with their peers, were crucial in preparing them for their future profession.
Downloads
References
ALENCAR, Eunice M. L. S. Criatividade e ensino. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, v. 6, n. 1, p. 13-16, 1986.
ALVES, Zélia M. M. B.; SILVA, Maria Helena G. F. D. Análise qualitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paidéia, Ribeirão Preto, n. 2, p. 61-69, fev./jul. 1992.
ARAÚJO, Jussara L. Cálculo, tecnologias e modelagem matemática: as discussões dos alunos. 2002. 173 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2002. Disponível em: <http://www.mat.ufmg.br/~jussara/tese/tese.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2017.
ARAÚJO, Valeria A. A. de. Modelos organizadores do pensamento e o seu desenvolvimento teórico--metodológico: estudos de psicologia e educação. 2013. 280 f. Tese (Livre Docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/48/tde-17092013-102132/>. Acesso em: 16 maio 2018.
BITTAR, Marilena; FREITAS, José Luiz M. Laboratórios de educação matemática. In: BITTAR, M.; FREITAS, J. L. M. (Ed.). Fundamentos e metodologia de matemática para os ciclos iniciais do ensino fundamental. Campo Grande: Editora UFMS, 2005. p. 231-265.
BORBA, Marcelo C.; MENEGHETTI, Renata C. G.; HERMINI, Helba A. Estabelecendo critérios para avaliação do uso de modelagem em sala de aula: estudo de um caso em um curso de Ciências Biológicas. In: BORBA, Marcelo C.; FAINGUELEMT, Estela K.; GOTTLIEB, Franca C. (Org.). Calculadoras gráficas e educação matemática. Rio de Janeiro: Art Bureau, 1999. p. 95-113.
BROLEZZI, Antonio C. Criatividade e resolução de problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
CEDRO, Wellington L.; MOURA, Manoel O. Uma perspectiva histórico-cultural para o ensino de álgebra: o clube de matemática como espaço de aprendizagem. Zetetiké, Campinas, v. 15, n. 1, p. 37-56, jan./jun. 2007.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins Publishers, 1996.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Prefácio. In: BORBA, Marcelo C.; ARAÚJO, Jussara L. (Org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 11-12.
EWBANK, William A. The mathematics laboratory; what? why? when? how? The Arithmetic Teacher, Reston, v. 18, n. 8, p. 559-564, dez. 1971.
FERREIRA, Denise Helena L. Criatividade, tecnologia e modelagem matemática na sala de aula. REVEMAT: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 142-155, dez. 2016.
FLEITH, Denise S.; ALENCAR, Eunice M. L. S. Escala sobre o clima para criatividade em sala de aula. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 21, n. 1, p. 85-91, 2005.
FRANZONI, Giovana G.; PANOSSIAN, Maria Lucia. O laboratório de matemática como espaço de aprendizagem. In: MOURA, Manoel O. (Org.). O estágio na formação compartilhada do professor: retratos de uma experiência. São Paulo: FE/USP, 1999. p. 113-137. LOPES, Jairo de A.; ARAÚJO, Elizabeth A. O laboratório de ensino de matemática: implicações na formação de professores. Zetetiké, Campinas, v. 15, n. 27, p. 57-69, jan./jun. 2007.
LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos. In: LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2009. p. 3-37.
MACHADO, Nilson José. Informática na escola: significado do computador no processo educacional. In: MACHADO, Nilson José. Epistemologia e didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 231-257.
MARTINS, Vitor M. T. Da “sociedade da criação” à “escola da criação” ou de como é urgente a criatividade na nossa escola: breves notas. Millenium: Revista do ISPV, Viseu, Portugal, n. 29, p. 313-318, jun. 2004.
MASCHIETTO, Michela; TROUCHE, Luc. Mathematics learning and tools from theoretical, historical and practical points of view: the productive notion of mathematics laboratories. ZDM Mathematics Education, Berlim, v. 42, n. 1, p. 33-47, fev. 2010.
MISKULIN, Rosana G. S. As potencialidades didático-pedagógicas de um laboratório em educação matemática mediado pelas TICs na formação de professores. In: LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores
Associados, 2009. p. 153-178.
MORENO, Montserrat; SASTRE, Genoveva; BOVET, Magali; LEAL, Aurora. Conhecimento e mudança: os modelos organizadores na construção do conhecimento. Tradução Ana Venite Fuzzato. Campinas: Unicamp; São Paulo: Moderna, 2000.
NAKANO, Tatiana C.; WECHSLER, Solange M. O percurso da criatividade do ensino médio ao ensino superior. Boletim de Psicologia, v. 56, p. 205-220, 2007.
OLIVEIRA, Ana Maria N. Laboratório de ensino e aprendizagem em matemática: as razões de sua necessidade. 1983. 138 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1983. Disponível em: <http://www.acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/34911/D%20-%20ANA%20MARIA%20NAUIACK%20DE%20OLIVEIRA.pdf?sequence=1>. Acesso em: 2 jan. 2018.
OLIVEIRA, Zélia M. F.; ALENCAR, Eunice Maria L. S. Criatividade na formação e atuação do professor do curso de Letras. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 11, n. 2, p. 223-237, jul./dez. 2007.
PASSOS, Carmen Lúcia B. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2009. p. 77-92.
PASSOS, Carmen Lúcia B.; GAMA, Renata P.; COELHO, Maria Aparecida. Laboratório de ensino de matemática na atuação e na formação inicial do professor de matemática. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2007, Campinas. Anais... Campinas: ALB, 2007. p. 1-10.
PÁTARO, Cristina S. O. Sentimentos, emoções e projetos vitais da juventude: um estudo exploratório na perspectiva da teoria dos modelos organizadores do pensamento. 2011. 232 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-10062011-131732/pt-br.php>. Acesso em: 16 maio 2018.
RUNCO, Mark A. Problem finding, problem solving, and creativity. New Jersey: Ablex, 1994.
RODRIGUES, Fredy C. Laboratório de educação matemática: descobrindo as potencialidades do seu uso em um curso de formação de professores. 2011. 195 f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/EnCiMat_RodriguesFC_1.pdf>. Acesso em: 22 dez. 2017.
TURRIONI, Ana Maria S. O laboratório de educação matemática na formação inicial de professores. 2004. 163 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2004. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/ handle/11449/91124/turrioni_ans_me_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 22 dez. 2017.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Júpiter – Sistema de Graduação. Disciplina: MAT1513 –Laboratório de Matemática. São Paulo, 2006. Disponível em: <https://uspdigital.usp.br/jupiterweb/obterDisciplina?sgldis=MAT1513>. Acesso em: 22 dez. 2017.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Júpiter – Sistema de Graduação. Disciplina: EDM0427 –Metodologia do Ensino de Matemática I. São Paulo, 2010a. Disponível em: <https://uspdigital.usp.br/jupiterweb/obterDisciplina?sgldis=edm0427>. Acesso em: 26 set. 2017.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Júpiter – Sistema de Graduação. Disciplina: EDM0428 – Metodologia do Ensino de Matemática II. São Paulo, 2010b. Disponível em: <https://uspdigital.usp.br/jupiterweb/obterDisciplina?sgldis=EDM0428>. Acesso em: 26 set. 2017.
VALENTE, Wagner R. A prática de ensino de matemática e o impacto de um novo campo de pesquisa: a educação matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 179-196, nov. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).