Accessing higher education after 23 years old: opportunities and motivations
Keywords:
Access to higher education, Adult education, Educational opportunities, PortugalAbstract
This article reports a case study in a Portuguese public institution of higher education that aimed at characterizing the profile of the students that access the institution, through examinations for candidates aged 23 or over (M23 Access), focusing on the motivations for their entry and on their perspective of this type of access to higher education. This mixed method study used a questionnaire, answered by 180 former students. Acquisition of new knowledge, personal valorization and a professional change are among the most important reasons to access higher education. While analyzing the results, we are also able to discern the importance of implementing educational policies for adults, which, in the Portuguese case and regarding the promotion of learning opportunities for all, are still few and poorly disseminated.
Downloads
References
BARROS, Rosanna. Genealogia dos conceitos em educação de adultos. Lisboa: Chiado, 2011.
BARROS, Rosanna. As políticas educativas para o sector da educação de adultos em Portugal: as novas instituições e processos educativos emergentes entre 1996-2006. Lisboa: Chiado, 2013.
BARROS, Rosanna; LOPES, Sara. As políticas de ensino superior em Portugal e o caso dos estudantes não tradicionais: reflexões sobre o direito dos adultos à educação (superior). Poiésis, Tubarão, v. 9, n. 16, p. 364-383, jul./dez. 2015.
BEATO, Isabel. Contributos do ensino superior na formação de “maiores de 23 anos” em Portugal: novos públicos, desafios. 2014. Tese (Doutoramento em Ciências da Educação) – Universidad de Extremadura, Badajoz, 2014.
BECK, Ulrich; GIDDENS, Anthony; LASH, Scott. Reflexive modernization: politics, tradition and aesthetics in the modern social order. Cambridge: Polity, 1994.
CORREIA, Ana; MESQUITA, Anabela. Os novos públicos no ensino superior e a sociedade do conhecimento. Lisboa: Sílabo, 2006.
COUTINHO, Clara. Metodologia de investigação em Ciências Sociais e Humanas: teoria e prática. Coimbra: Almedina, 2018.
DIREÇÃO GERAL DE ESTATÍSTICAS DA EDUCAÇÃO E CIÊNCIA. Estatísticas globais 2016/2017. 2017a. Disponível em: http://www.dgeec.mec.pt/np4/estatglobal. Acesso em: 28 maio 2018.
DIREÇÃO GERAL DE ESTATÍSTICAS DA EDUCAÇÃO E CIÊNCIA. Vagas e inscritos (inclui inscritos em mobilidade internacional). 2017b. Disponível em: http://www.dgeec.mec.pt/np4/120.html. Acesso em: 6 jun. 2018.
FORTIN, Marie-Fabienne; CÔTE, José; VISSANDJÉE, Bilkis. A investigação científica. In: FORTIN, Marie-Fabienne (coord.). O processo de investigação: da concepção à realização. Loures: Lusociência, 2009. p. 15-24.
FORTIN, Marie-Fabienne (coord.). O processo de investigação: da concepção à realização. Loures: Lusociência, 2009.
LOPES, Sara. Trajetórias sociais e políticas de formação de adultos em Portugal. Lisboa: Chiado, 2014.
LOPES, Sara; BARROS, Rosanna. Aprender no curso da vida: as políticas de educação de adultos e o acesso ao ensino superior em Portugal. In: PIMENTEL, Luísa; LOPES, Sara; FARIA, Susana (org.). Envelhecendo e aprendendo: a aprendizagem ao longo da vida nos processos de envelhecimento ativo. Lisboa: Coisas de Ler, 2016. p. 75-98.
MANGAS, Nuno; MARQUES, João; CADIMA, Rita; PEDROSA, Rui. Plano estratégico politécnico de Leiria 2017. Leiria: Instituto Politécnico de Leiria, 2017.
MONTEIRO, Angélica; BARROS, Rita; MOREIRA, António. Novos públicos do ensino superior: abordagem à aprendizagem de estudantes maiores de 23 anos. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 49, n. 1, p. 131-149, dez. 2015.
OLIVEIRA, Albertina. Quem são e como são eles? O caso dos adultos no ensino superior. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 41, n. 3, p. 43-76, dez. 2007.
PARDAL, Luís; LOPES, Eugénia. Métodos e técnicas de investigação social. Porto: Areal, 2011.
PEREIRA, Eduarda. Alunos maiores de 23 anos: motivações para o ingresso no ensino superior na UP. 2009. Tese (Mestrado em Sociologia) – Faculdade de Letras, Porto, 2009.
PORTUGAL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Decreto-Lei n. 54, de 21 de março de 2008. Diário da República, Lisboa, n. 57, Série I-A, de 21 mar. 2006.
PRODANOV, Cleber; FREITAS, Ernani. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RAYMOND, Quivy; CAMPENHOUDT, Luc Van. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 2005.
SEIXAS, Ana. Portugal e o espaço europeu de ensino superior: regulação supranacional e políticas públicas. In: NETO, Antônio; REBELO, Maria (org.). O ensino superior no Brasil e em Portugal: perspectivas políticas e pedagógicas. Natal: Editora da UFRN, 2010. p. 73-99.
SAUNDERS, Mark; LEWIS, Philip; THORNHILL, Adrian. Research methods for business students. Nova York: Pearson, 2012.
SOARES, Diana; ALMEIDA, Leandro; FERREIRA, Joaquim. Percursos vocacionais e experiências académicas: o caso dos alunos maiores de 23 anos. Psicologia, Educação e Cultura, Pedroso, v. 14, n. 1, p. 2013-2014, maio 2010.
TONIN, Elane, AMORIM, José; MENEZES, Isabel. Os candidatos adultos não tradicionais - “maiores de 23” - e a equidade de acesso à educação superior em Portugal. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 2, n. 3, p. 18-30, 2016.
VILELAS, José. Investigação: o processo de construção do conhecimento. Lisboa: Sílado, 2009.
YIN, Robert. Case study research: design and methods. Housand Oaks, CA: Sage, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).