The legacy of Virginia Leone Bicudo for the sociology of childhood in Brazil
Keywords:
Bicudo, Virgínia Leone, Sociology, Childhood, RaceAbstract
This article aims to conduct an analysis of the text “Atitudes dos alunos dos grupos escolares em relacao com a cor de seus colegas [Attitudes of students of public school in relation to the color of their colleagues]”, authored by the sociologist and psychoanalyst Virginia Leone Bicudo (1955). In this study, Bicudo examined the everyday school and family context of students, focusing on categories like race, gender and nationality, providing an analytical map from the perspective of the social sciences for the transdisciplinary analysis of childhood, transcending the biological and generational boundaries. This study was based on a review of the literature regarding the development of the field of research on childhood in Brazil, and the insertion and contributions of this author to the area. We believe that Bicudo’s work is one of the first that emphasized the individuality of children’s racial attitudes. The children themselves were the main informants and participants, through interviews.
Downloads
References
ABRAO, Jorge Luis Ferreira. Virginia Leone Bicudo: pioneira da psicologia e da psicanalise no Brasil. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 18, n. 2, p. 217-227, maio/ago. 2014.
ABRAO, Jose Luis Ferreira. Virgínia Bicudo: a trajetoria de uma psicanalista brasileira. Sao Paulo: Arte&Ciencia; Fapesp, 2010.
ABRAO, Jose Luis Ferreira. Consideracoes historicas sobre a difusao do pensamento kleiniano no Brasil. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, Sao Paulo, v. 11, n. 3, p. 365-379, set. 2008.
ABRAMOWICZ, Anete. A pesquisa com criancas em infancias e a sociologia da infancia. In: FARIA, Ana Lucia G.; FINCO, Daniela (Org.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 17-36. (Polemicas do Nosso Tempo, 102).
BASTIDE, Roger. Introducao. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan (Org.). Relações raciais entre negros e brancos em São Paulo. Sao Paulo: Editora Anhembi/Unesco, 1955a. p. 11-15.
BASTIDE, Roger. Manifestacoes do preconceito de cor. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan (Org.). Relações raciais entre negros e brancos em São Paulo. Sao Paulo: Editora Anhembi/Unesco, 1955b. p. 123-158.
BASTOS, Elide Rugai. Unesco/Anhembi: um debate sobre a situacao do negro no Brasil. In: PEREIRA, Claudio; SANSONE, Livio (Org.). Projeto Unesco no Brasil: textos criticos. Salvador: Edufba, 2007. p. 251-269.
BICUDO, Virginia Leone. Atitudes raciais de pretos e mulatos em São Paulo. Edicao organizada por Marcos Chor Maio. Sao Paulo: Editora Sociologia e Politica, 2010.
BICUDO, Virginia Leone. Atitudes dos alunos dos grupos escolares em relacao com a cor dos seus colegas. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan (Org.). Relações raciais entre negros e brancos em São Paulo. Sao Paulo: Editora Anhembi/Unesco, 1955. p. 227-310.
BICUDO, Virginia Leone. A visitadora social psiquiatrica e seu papel na higiene mental da crianca. Revista de Neurologia e Psiquiatria de São Paulo, Sao Paulo, v. 7, n. 6, p. 293-298, 1941.
CANDIDO, Antonio. Tendencias no desenvolvimento da sociologia da educacao. In: PEREIRA, Luiz; FORACCHI, Marialice M. Educação e sociedade: leituras de sociologia da educacao. Sao Paulo: Companhia Editora Nacional, 1973.
COSTA, Jurandir Freire. História da psiquiatria no Brasil. Rio de Janeiro: Documentario, 1976.
CRUZ, Ana Cristina Juvenal da; ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane Cosentino. A pesquisa sobre crianca e infancia no Projeto UNESCO. Revista Eletrônica de Educação, Sao Carlos, v. 9, n. 2, p. 321-345, 2015.
GARCIA, Ronaldo Aurelio Gimenes. Arthur Ramos e Durval Marcondes: higiene mental, psicanalise e medicina aplicadas a educacao nacional (1930-1950). Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 128, p. 951-966, jul./set. 2014.
GINSBERG, Aniela. M. Pesquisas sobre as atitudes de um grupo de escolares de Sao Paulo em relacao com as criancas de cor. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan (Org.). Relações raciais entre brancos e negros em São Paulo. Sao Paulo: Editora Anhembi/Unesco, 1955. p. 311-361.
GOMES, Janaina Damaceno. Os segredos de Virgínia: estudo das atitudes raciais em Sao Paulo (1945-1955). 2013. 166 f. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade de Sao Paulo, Sao Paulo, 2013.
FERNANDES, Florestan. O negro em Sao Paulo. In: FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. Sao Paulo: Global, 2007. cap. VI, p. 153-182.
FERNANDES, Florestan. As “trocinhas” do Bom Retiro. Pro-Posições, v. 15, n. 1, p. 229-250, jan./abr. 2004.
KLEIN, Melanie. A psicanálise de crianças. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
KUHLMANN JR., Moyses; MAGALHAES, Maria das Gracas Sandi. A infancia nos almanaques: nacionalismo, saude e educacao (Brasil 1920-1940). Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 327-349, abr. 2010.
MAIO, Marcos Chor. Educacao sanitaria, estudos de atitudes raciais e psicanalise na trajetória de Virginia Leone Bicudo. Cadernos Pagu, Campinas, n. 35, p. 309-355, 2010.
MAIO, Marcos Chor. O Projeto UNESCO e a agenda das ciencias sociais no Brasil dos anos 40 e 50. Revista Brasileira de Ciências Sociais, Sao Paulo, v. 14, n. 41, p. 141-158, out. 1999.
MENDOZA, Edgar S.G. Donald Pierson e a escola sociologica de Chicago no Brasil: os estudos urbanos na cidade de Sao Paulo (1935-1950). Sociologias, Porto Alegre, n. 14, p. 440-470, jul./dez. 2005.
MOKREJS, Elisabete. Psicanalise e educacao: Artur Ramos: um episodio na historia da educação no Brasil. Revista da Faculdade de Educação, Sao Paulo, v. 13, n. 1, p. 91-104, jan./jun. 1987.
PIERSON, Donald. Brancos e pretos na Bahia: estudos de contacto racial. Sao Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.
ROCHA, Heloisa Helena Pimenta; GOUVEA, Maria Cristina Soares de. Apresentacao. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 187-194, abr. 2010.
ROCHA, Heloisa Helena Pimenta. A educacao sanitaria como profissao feminina. Cadernos Pagu, Campinas, n. 24, p. 69-104, jan./jun. 2005.
ROSEMBERG, Fulvia. Raca e educacao inicial. Cadernos de Pesquisa, Sao Paulo, n. 77. p. 25-34, maio 1991.
SEGURA-RAMIREZ, Hector F. Tiro no pé: biopolitica, relacoes racializadas, academia e poder no Brasil 1823-1955/1997-2006. 2006. 352 f. Tese (Doutorado em Ciencias Sociais) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
SPOSITO, Marilia P. Uma perspectiva nao escolar no estudo sociologico da escola. Revista USP, Sao Paulo, n. 57, p. 210-226, mar./maio 2003.
VAN-ZANTEN, Agnes. H. Les families face a l’ecole: rapports institutionnels et relations
sociales. In: DURNING, Paul (Org.). Education familiale: un panorama des recherches internationales. Paris: MIRE/Matrice, 1988. p. 185-207.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).