Profiles of trainees in supervised teaching practice in Portugal

Authors

  • Catarina Tomás Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação e Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS/NOVA) da Universidade NOVA de Lisboa (FCSH/NOVA), Lisboa, Portugal http://orcid.org/0000-0002-9220-964X
  • Carolina Gonçalves Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação e Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS/NOVA) da Universidade NOVA de Lisboa (FCSH/NOVA), Lisboa, Portugal http://orcid.org/0000-0002-3176-2601

Keywords:

Practice Teaching, Supervision, Basic Education, Higher Education

Abstract

This article presents three exploratory profiles of reflexive practices from a sample of 115 student-trainees who attend teacher training masters programs in early childhood education and in teaching 1st and 2nd cycle of basic education, in mainland Portugal, regarding prática de ensino supervisionada (PES) [supervised teaching practice]. The data presented comes from the statistical analysis based on análise de correspondências múltiplas (ACM) [multiple correspondence analysis]. It allows to identify two profiles set apart by the impact of the reflections written during STP and their respective justification based on the subsystem of higher education they attend, the legal nature of the subsystem and the adopted models. The data also differentiated a third group based on the pedagogical model adopted and the subsystem.

 

 

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Author Biographies

Catarina Tomás, Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação e Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS/NOVA) da Universidade NOVA de Lisboa (FCSH/NOVA), Lisboa, Portugal

Catarina Tomás socióloga e doutorada em Estudos da Criança. É professora adjunta no Departamento de Formação e Investigação em Educação e Desenvolvimento, na Escola Superior de Educação de Lisboa e investigadora Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA), Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (FCSH/NOVA).

Carolina Gonçalves, Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação e Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS/NOVA) da Universidade NOVA de Lisboa (FCSH/NOVA), Lisboa, Portugal

Carolina Gonçalves é doutorada em Ciências da Educação – Teoria Curricular e Metodologias de Ensino. É professora adjunta no Departamento de Formação e Investigação em Currículo e Didáticas, na Escola Superior de Educação de Lisboa e investigadora Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA), Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (FCSH/NOVA).

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Published

2019-12-31

How to Cite

Tomás, C., & Gonçalves, C. (2019). Profiles of trainees in supervised teaching practice in Portugal. Cadernos De Pesquisa, 49(174), 168–181. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/6432

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