Profiles of trainees in supervised teaching practice in Portugal
Keywords:
Practice Teaching, Supervision, Basic Education, Higher EducationAbstract
This article presents three exploratory profiles of reflexive practices from a sample of 115 student-trainees who attend teacher training masters programs in early childhood education and in teaching 1st and 2nd cycle of basic education, in mainland Portugal, regarding prática de ensino supervisionada (PES) [supervised teaching practice]. The data presented comes from the statistical analysis based on análise de correspondências múltiplas (ACM) [multiple correspondence analysis]. It allows to identify two profiles set apart by the impact of the reflections written during STP and their respective justification based on the subsystem of higher education they attend, the legal nature of the subsystem and the adopted models. The data also differentiated a third group based on the pedagogical model adopted and the subsystem.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel; ROLDÃO, Maria do Céu. Supervisão: um contexto de desenvolvimento profissional dos professores. Mangualde: Edições Pedagogo, 2010.
BIANCHETTI, Lucídio; SGUISSARDI, Valdemar (org.). Dilemas da pós-graduação: gestão e avaliação. Campinas: Autores Associados, 2009.
CARDONA, Maria João. Contributos para a história do grupo dos profissionais de Educação de Infância em Portugal. Interacções, Santarém, v. 4, n. 9, p. 4-31, 2008. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/358. Acesso em: 5 ago. 2019.
CARVALHO, Helena. Análise multivariada de dados qualitativos: utilização de análise de correspondências múltiplas com SPSS. Lisboa: Sílabo, 2008.
COCHRAN-SMITH, Marylin; VILLEGAS, Ana Maria. Research on teacher preparation: charting the landscape of a sprawling field. In: GITOMER, D.; BELLS, C. (ed.). Handbook of research on teaching. Washington: AERA, 2016. p. 439-547.
DEMAZIÈRE, Didier. Typologie et description: à propos de l’intelligibilité des expériences vécues. Sociologie, v. 4, n. 3, p. 333-347, 2013.
ESTRELA, Maria Teresa; ESTEVES, Manuela; RODRIGUES, Ângela. Síntese da investigação sobre formação inicial de professores em Portugal (1990-2000). Porto: Porto, 2002. (Cadernos da Formação de Professores, 5).
EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE. The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2018.
FERREIRA, Pedro. Formação inicial de professores do 1º CEB, supervisão pedagógica e inovação curricular: perceções e reflexões de supervisores e estagiários. 2016, 503 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade do Porto, Porto, 2016.
FERREIRA, Pedro; FERNANDES, Preciosa. Formação inicial de professores do 1º CEB: uma análise focada nos relatórios de estágio. Saber & Educar, Porto, n. 20, p. 244-254, dez. 2015. Disponível em: http://revista.esepf.pt/index.php/sabereducar/article/view/157/pdf_21. Acesso em: 5 ago. 2019.
GALVÃO, Cecília; PONTE, João Pedro (org.). Práticas de formação inicial de professores: participantes e dinâmicas. Lisboa: Instituto de Educação, 2018.
LEITE, Carlinda. Percursos e tendências recentes da formação de professores em Portugal. Educação, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 371-389, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/848/84805702.pdf. Acesso em: 5 ago. 2019.
LIMA, Licínio; AZEVEDO, Mário; CATANI, Afrânio. O Processo de Bolonha, a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a Universidade Nova. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 13, n. 1, p. 7-36, mar. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v13n1/a02v13n1.pdf. Acesso em: 5 ago. 2019.
PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-lei n. 43/2007, de 22 de fevereiro. Aprova o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Lisboa, 2007. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/517819/details/maximized. Acesso em: 28 jan. 2018.
PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-lei n. 79/2014, de 22 de maio. Aprova o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Lisboa, 2014. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/25344769/details/maximized. Acesso em: 28 jan. 2018.
RAMALHO, Henrique. Sinuosidades da formação pedagógica e didática dos professores: entre a cultura da performatividade de feição técnico implementalista e o desafio da formação investigativo reflexiva. Saber & Educar, Porto, n. 20, p. 254-263, 2015. Disponível em: http://revista.esepf.pt/index.php/sabereducar/article/view/172. Acesso em: 5 ago. 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/nec/n79/04.pdf. Acesso em: 5 ago. 2019.
SERRALHEIRO, José. O processo de Bolonha e a formação dos educadores e professores portugueses. Porto: Profedições, 2005.
TOMÁS, Catarina; GONÇALVES, Carolina. A prática de ensino supervisionada nos mestrados de formação de educadores/as e professores/as em Portugal. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 30, p. 111-134, out. 2018. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4363. Acesso em: 5 ago. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).