Modes of constitution of brazilian teaching: traditionalism, technical competence and good practices
Keywords:
Teaching, Basic Education, Historical Document, BrazilAbstract
Having Brazilian teaching as the object of research, this article seeks to answer the following question from a historical perspective: which Brazilian teaching practices are described in the pedagogical literature of the second half of the 20th century? Documentary analysis of three works of great impact in the educational literature is carried out and a brief analytical exercise is proposed. Far from exhausting these documentary sources, this analysis seeks to find some clues about the impact of these concepts on teaching in basic education that predominated in Brazil. Thus, the three trends that comprise (and continue to comprise) the guidelines of academic research in this period are mapped: in the 1960s, the articulations between teaching and traditionalism; in the 1980s, discussions about technical competence and political commitment; and, in the 1990s, centrality in teachers’ practice.
Downloads
References
CANDAU, Vera Maria. Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1995.
CASTRO, Edgardo Manuel. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e a sua prática. São Paulo: Papirus, 1994.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
FONTANA, Roseli A. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
GAUTHIER, Clarisse. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Editora da Unijuí, 2006.
GOUVEIA, Aparecida Joly. Professôras de amanhã: um estudo de escolha ocupacional. Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos, Ministério da Educação e Cultura, 1970. (Série VI, Sociedade e Educação, v. 7).
HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: McGraw, 1998.
LÜDKE, Menga. Aparecida Joly Gouveia. Recife: Massanga, 2010.
MELLO, Guiomar Namo. Magistério de 1º grau: da competência técnica ao compromisso político. 11. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
NOSELLA, Paolo. Compromisso político como horizonte da competência técnica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 5, n. 14, p. 91-97, 1983.
OLIVEIRA, Betty A.; DUARTE, Newton. Socialização do saber escolar. São Paulo: Cortez, 1990.
PAOLI, Niuvenius Junqueira. As relações entre ciências sociais e educação nos anos 50/60 a partir das histórias e produções intelectuais de quatro personagens: Josildeth Gomes Consorte, Aparecida Joly Gouveia, Juarez Brandão Lopes e Oracy Nogueira. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, jan. 1996.
ROSEMBERG, Fúlvia; SAPAROLLI, Eliana. O homem como educador infantil. In: REUNIÃO DA ANPOCS, 20. Caxambu/MG, out. 1996. Anais [...]. Rio de Janeiro: Anpocs, 1996.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Profesoras y profesores en el ojo del huracán. Foro de Educación, n. 7-8, p. 81-102, maio 2006.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. São Paulo: Autores Associados, 1983. (Polêmicas do Nosso Tempo, v. 5).
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SCHERER, Renata Porcher. A desfeminização do magistério: uma análise da literatura pedagógica da segunda metade do século XX. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2010.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. As transformações atuais do ensino: três cenários possíveis na evolução da profissão de professor? In: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2014.
VEIGA-NETO, Alfredo. Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e Pós-Modernidade/ GEPCPós: concepções sobre a prática. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPED), 31., Caxambu, 2008. Anais [...] Rio de Janeiro: ANPEd, 2008.
VIANNA, Cláudia Pereira. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia Cristina (coord.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília: Abaré, 2013. p. 159-180.
VILLELA, Heloísa de Oliveira. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 95-133.
VILLELA, Heloisa de O. S. Entre o “saber fazer” e a profissionalização: a escola normal do século XIX e a constituição da cultura profissional docente. In: MIGUEL, Maria E. B.; CORRÊA, Rosa L. T. (org.). A educação escolar em perspectiva histórica. São Paulo: Autores Associados, 2005. p. 77-101.
WEBER, Silke. O professorado e o papel da educação na sociedade. Campinas: Papirus, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).