Hospitality and integration in the making of the common in school sociability
Keywords:
Sociability, Justice, Schools, StudentsAbstract
This article is based on data collected from a research project centred on school sociability, aiming, through a sociology of engagements and commonalities, to shed light on other angles of school justice and the making of the common in the school territory. Specifically, a technique termed scenario survey is mobilized, in which, based on a dilemmatic narrative, the intention is to access the moral meanings evidenced by the inquired students. We analysed particularly their inquietude around respect, recognition, hospitality and decency brought up by these actors in their interactions and critical judgments – judgments that transcend interpretations merely based on the formal governing devices of actor’s conduct in the school space.
Downloads
References
BOLTANSKI, Luc; THÉVENOT, Laurent. On justification: economies of worth. New Jersey: Princeton University Press, 2006.
BREVIGLIERI, Marc. L’arc expérientiel de l’adolescence: esquive, combine, embrouille, carapace et étincelle… Éducation et Sociétés, v. 1, n. 19, p. 99-113, 2007.
BREVIGLIERI, Marc. L’insupportable. L’excès de proximité, l’atteinte à l’autonomie et le sentiment de violation du privé. In: BREVIGLIERI, Marc; LEFAYE, Claudette; TROM, Danny (org.). Compétences critiques et sens de la justice. Paris: Economica, 2009. p. 125-149.
BREVIGLIERI, Marc; STAVO-DEBAUGE, Joan. L’hypertrophie de l’oeil: pour une anthropologie du passant singulier qui s’aventure à découvert. In: CEFAÏ, Daniel; SATURNO, Carole (org.). Itinéraires d’un pragmatiste: Autour d’Isaac Joseph. Paris: Economica, 2007. p. 79-98.
BOTLER, Alice Miriam Happ. Injustiça, conflito e violência: um estudo de caso em escola pública de Recife. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 6, n. 161, p. 716-732, jul./set. 2016.
DANIC, Isabelle; DELALANDE, Julie; RAYOU, Patrick. Enquêtes auprès d’enfants et de jeunes: objets, méthodes et terrains de recherche en sciences sociales. Rennes: PU Rennes, 2006.
DUBET, François. L’école des chances: qu’est-ce qu’une école juste? Paris: Le Seuil, 2004.
DUBET, François. Conflits de justice à l’école et au-delà. In: DURU-BELLAT, Marie; MEURET, Denis (org.). Les sentiments de justice à et sur l’école. Bruxelles: De Boeck, 2009. p. 43-55.
ERANTI, Veikko. Engagements, grammars, and the public: from the liberal grammar to individual interests. European Journal of Cultural and Political Sociology, v. 5, n. 1-2, p. 42-65, mar. 2018. doi: 10.1080/23254823.2018.1442733
EURYDICE. A educação para a cidadania nas escolas da Europa. Lisboa: Gabinete de Informação e Avaliação do Sistema Educativo do Ministério da Educação de Portugal, 2005. Disponível em: http://www.oei.es/valores2/cidpt1.pdf. Acesso em: 22 jun. 2020.
HONNETH, Axel. Luta pelo reconhecimento: para uma gramática moral dos conflitos sociais. Lisboa: Edições 70, 2011.
LEMIEUX, Cyril. Le devoir et la grâce. Paris: Economica, 2009.
MARGALIT, Avishaï. The decent society. London: Harvard University Press, 1996.
MOTA, Fábio Reis. Manda quem pode e obedece quem tem juízo? Uma reflexão antropológica sobre disputas e conflitos nos espaços públicos brasileiro e francês. Revista Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, Rio de Janeiro, n. 4, p. 107-126, 2009.
OLIVEIRA, Luís Roberto Cardoso de. Existe violência sem agressão moral? Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 23, n. 67, p. 135-146, 2008.
PHARO, Patrick. La logique du respect. Paris: Les Éditions du CERF, 2001.
PORTUGAL. Decreto-Lei n. 6, de 18 de janeiro de 2001. Aprova a reorganização curricular do ensino básico. Diário da República, Lisboa, Portugal, n. 15, 18 jan. 2001. Série I-A.
PORTUGAL. Decreto-Lei n. 209, de 17 de outubro de 2002. Altera o artigo 13º e os anexos I, II e III do Decreto-Lei n. 6, de 18 de janeiro de 2001, que estabelece os princípios orientadores da organização e da gestão curricular do ensino básico, bem como da avaliação das aprendizagens e do processo de desenvolvimento do currículo nacional. Diário da República, Lisboa, Portugal, n. 240, 17 out. 2002. Série I-A.
PUREZA, José Manuel; HENRIQUES, António Mendo; FIGUEIREDO, Carla Cibele; PRAIA, Maria. Educação para a cidadania: cursos gerais e cursos tecnológicos 2. Lisboa: Ministério da Educação, 2001.
RAYOU, Patrick. La cité des lycéens. Paris: L’Harmattan, 1998.
RESENDE, José Manuel. A sociedade contra a escola? A socialização política escola num contexto de incerteza. Lisboa: Instituto Piaget, 2010.
RESENDE, José Manuel; DIONÍSIO, Bruno. A escola pública como “arena” política: contexto e ambivalências da socialização política escolar. Análise Social, Lisboa, v. 176, p. 661-680, out. 2005.
RESENDE, José Manuel; GOUVEIA, Luís. As artes de fazer o comum nos estabelecimentos de ensino: outras aberturas sociológicas sobre os mundos escolares. Forum Sociológico, Lisboa, v. 23, p. 97-106, 2013.
SCHILLING, Flávia; ANGELUCCI, Carla Biancha. Conflitos, violências, injustiças na escola? Caminhos possíveis para uma escola justa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 161, p. 694-715, jul./set. 2016.
SIMIÃO, Daniel Schroeter. Representando o corpo e violência: a invenção da “violência doméstica” em Timor-Leste. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 21, n. 61, p. 133-45, 2006.
STAVO-DEBAUGE, Joan. L’idéal participatif ébranlé par l’accueil de l’étranger: l’hospitalité et l’appartenance en tension dans une communauté militante. Participations, v. 9, n. 2, p. 37-70, 2014.
STAVO-DEBAUGE, Joan. Qu’est-ce que l’hospitalité? Recevoir l’étranger à la communauté. Montréal: Liber, 2017.
STAVO-DEBAUGE, Joan; DELEIXHE, Martin; CARLIER, Louise. HospitalitéS: l’urgence politique et l’appauvrissement des concepts. SociologieS, 13 mar. 2018. Disponível em: http://journals.openedition.org/sociologies/6785. Acesso em: 10 ago. 2018.
THÉVENOT, Laurent. L’action au pluriel: sociologie des régimes d’engagement. Paris: La Découverte, 2006.
THÉVENOT, Laurent. Conventions for measuring and questioning policies: the case of 50 years of policy evaluations through a statistical survey. Historical Social Research, v. 36, n. 4, p. 192-217, Jan. 2011.
ZACCAÏ-REYNERS, Nathalie. Questions de respect: enquête sur les figures contemporaines du respect. Bruxelles: Éditions de l’Université de Bruxelles, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).