Meaning nuclei: the dialetical approach of meaning apprehensions produced in groups
Keywords:
School management, Groups, Dialectical materialism, Research methodologyAbstract
The objective of this paper is to explain a form of analysis based on the proposal called meaning nuclei, in order to clarify the dialectical apprehension process of meanings produced in groups. Based on the Socio-Historical Psychology, the paper is divided into three sections that debate an investigation carried out with the management teams of three public schools in São Paulo. The first one discusses elements of the context in which the research was carried out. Then, the analysis procedure, focusing on the material and definition of the research corpus is detailed. Finally, the paper presents an internuclei analysis, in which, by looking into the questions that emerge in each nucleus, the authors show the bindings that articulate them. This process takes place under the light of the theoretical basis of contemporary literature on the subject studied.
Downloads
References
Aguiar, W. M. J., & Ozella, S. (2006). Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, 26(2), 222-245.
Aguiar, W. M. J., & Ozella, S. (2013). Apreensão dos sentidos: Aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 94(236), 299-322.
Aranha, E. M. G. (2015). Equipe gestora escolar: As significações que as participantes atribuem à sua atividade na escola. Um estudo na perspectiva sócio-histórica [Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. TEDE: Sistema de Publicação Eletrônica de Teses e Dissertações. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16176
Cury, C. R. J. (2000). Educação e contradição: Elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. Cortez.
Decreto n. 248, de 26/7/1894. Approva o regimento interno das escolas publicas. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Secretaria Geral Parlamentar. Departamento de Documentação e Informação. https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1894/decreto-248-26.07.1894.html
Gatti, B. A. (2014). Formação inicial de professores para a educação básica: Pesquisas e políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, 25(57), 24-54.
Harvey, D. (2016). 17 contradições e o fim do capitalismo. (R. Bettoni, Trad.). Boitempo.
Heller, A. (1989). O cotidiano e a história. Paz e Terra.
Kosik, K. (2011). Dialética do concreto. Paz e Terra. (1a ed. publicada em 1963). Lei n. 169, de 7/8/1893. Addila diversas disposições á lei n.88, de 8 de Setembro de 1892. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Secretaria Geral Parlamentar. Departamento de Documentação e Informação. https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/1893/lei-169-07.08.1893.html
Libâneo, J. C., Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. (2012). Educação escolar: Políticas, estrutura e organização (10a ed.). Cortez.
Oliveira, B. (2001). A dialética do singular-particular-universal. In Anais, do 5 Encontro de Psicologia Social e Comunitária. Bauru, SP: Abrapso. http://stoa.usp.br/mpp5004/files/1/18602/ADialeticaDoSingularParticularUniversal.pdf
Paro, V. H. (2006). Gestão democrática da escola pública (Coleção Educação em Ação). Ática.
Paro, V. H. (2012). Administração escolar: Introdução crítica (17a ed.). Cortez.
Passone, E. F. (2014). Incentivos monetários para professores: Avaliação, gestão e responsabilização na educação básica. Cadernos de Pesquisa, 44(152), 424-448.
Placco, V. M. N. S., & Souza, V. L. (2012). O trabalho do coordenador pedagógico na visão de professores e diretores: Contribuições à compreensão de sua identidade profissional. In V. M. N. S. Placco, & L. R. Almeida, O coordenador pedagógico: Provocações e possibilidades de atuação (pp. 9-20). Loyola.
Saviani, D., Almeida, J. S., Souza, R. F., & Valdermarin, V. T. (2006). O legado educacional do século XIX. Autores Associados.
Vigotski, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. Martins Fontes. (Obra original publicada em 1934).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).