Meaning nuclei: the dialetical approach of meaning apprehensions produced in groups

Authors

Keywords:

School management, Groups, Dialectical materialism, Research methodology

Abstract

The objective of this paper is to explain a form of analysis based on the proposal called meaning nuclei, in order to clarify the dialectical apprehension process of meanings produced in groups. Based on the Socio-Historical Psychology, the paper is divided into three sections that debate an investigation carried out with the management teams of three public schools in São Paulo. The first one discusses elements of the context in which the research was carried out. Then, the analysis procedure, focusing on the material and definition of the research corpus is detailed. Finally, the paper presents an internuclei analysis, in which, by looking into the questions that emerge in each nucleus, the authors show the bindings that articulate them. This process takes place under the light of the theoretical basis of contemporary literature on the subject studied.

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Author Biographies

Wanda Maria Junqueira de Aguiar, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo (SP), Brasil

Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

 

 

 

Elvira Maria Godinho Aranha, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo (SP), Brasil

Doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Júlio Ribeiro Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal (RN), Brasil

Doutor em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professor da Área de Psicologia Educacional do Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

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Published

2021-07-15

How to Cite

Aguiar, W. M. J. de ., Godinho Aranha, E. M., & Soares, J. R. (2021). Meaning nuclei: the dialetical approach of meaning apprehensions produced in groups . Cadernos De Pesquisa, 51, e07305. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/7305

Issue

Section

Theories, Methods, Educational Research