Indiscipline in the classroom and its gendered nuances

Authors

Keywords:

School Indiscipline, Gender Relations, Masculinity, Femininity

Abstract

This article presents part of the findings of an ethnographic study that analyzes the influence of gender on the indiscipline of 11- and 12-year-old children. We observed that, although boys exhibit disruptive behaviors more frequently, girls also transgress the rules of the pedagogical game, but they do so in a more discreet way and in accordance with the patterns incorporated into the structure of the school order. The results indicate that the notions of gender and the forms of masculinity and femininity guide the behavior of boys and girls, as well as interfere in the perception and, consequently, in the way in which teachers deal with indiscipline in the classroom – resulting in the continuation of binary gender divisions.

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Author Biographies

Cláudio Neto, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Doutor e Mestre em Educação pela USP, pesquisador no Grupo de Estudo de Gênero, Educação e Cultura Sexual (EdGES) da FE/USP. Autor do livro Indisciplina e Violência Escolar: Dilemas e Possibilidades e diretor da Escola Infante Dom Henrique da rede municipal de São Paulo.

Marília Pinto de, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Professora Sênior Livre Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e co-coordenadora do Grupo de Estudos de Gênero, Educação e Sexualidade (Edges).  

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Published

2022-11-18

How to Cite

Silva Neto, C. M. da, & Marília Pinto de. (2022). Indiscipline in the classroom and its gendered nuances . Cadernos De Pesquisa, 52, e09546. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/9546

Issue

Section

Basic Education, Culture, Curriculum