High school in the context of the PNE (2014-2024): Postponed access and retention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v36.10601

Keywords:

Educational Policies, High School, Universalization of Education, Quality

Abstract

This article problematizes elements of access and retention with social quality in secondary education in Brazil. A dialectical method was adopted, emphasizing the methodological category of contradiction and the content categories of denial of access and postponement of successful retention. The study mainly addresses educational indicators such as enrollment in secondary education, school attendance rate, the proportion of the population aged 16 without completing basic education, net enrollment rate, and the proportion of the population aged 19 without completing secondary education. The analyses reveal an educational policy that has sidelined the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and, consequently, the urgency of ensuring that all youth aged 15 to 17 are enrolled in the final stage of basic education. The universalization of secondary education with social quality can no longer be postponed.

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Author Biographies

Gilvan Luiz Machado Costa, Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), Tubarão-SC, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisul. Líder do grupo de pesquisa Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio (Grepem). Tem experiência na área de educação, com ênfase em política educacional, dedicando-se, principalmente, aos seguintes temas: trabalho docente e valorização dos profissionais da educação e ensino médio no Brasil.

Deivid Vitoreti Geraldi, Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), Tubarão-SC, Brasil

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisul. Pesquisador vinculado ao Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio (Grepem). Tem experiência na área de educação, com ênfase em política educacional, dedicando-se, principalmente, aos seguintes temas: ensino médio, direito à educação, qualidade social e acesso e permanência escolar.

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Published

2025-09-08

How to Cite

Costa, G. L. M., & Geraldi, D. V. (2025). High school in the context of the PNE (2014-2024): Postponed access and retention. Estudos Em Avaliação Educacional, 36, e10601. https://doi.org/10.18222/eae.v36.10601

Issue

Section

Articles